Rejält omgjord busstrafik i Sundsvall.

Startat av Jona, 10 september 2009, 10:34:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

http://st.nu/start/sundsvall/1.1332960

Men som vanligt innebär en förbättring på något ställe att dom flesta andra får det sämre. Varför kan man aldrig förbättra utan att försämra????

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2009, 10:43:30 AM

Att sträckan Gångviken-Timrå K:a får ett minskat turutbud lär inte drabba så värst många i jämförelse med de som får det bättre, är det tre eller fyra hpl?

Sant Lars, många av sakerna är förbättringar. Men det är inte bra Gångviken/ Skönvik som blir utan buss respektive antagligen minskad trafik. Granlo blir utan buss (Högomsvägen, halva området alltså) och linje 1 får längre restid då den ska köra genom Granlo (Vikingavägen)

Antar även linje 2 får längre restid till Ljustadalen, om man nu inte slutar köra genom Bosvedjan, men då får även dom i sin tur sämre trafik osv osv....

Så nä det är många försämringar.

Tror inte heller att Sidsjö behöver buss var 10 min under högtrafiken heller, så där borde man sett över om inte linje 3 kunde delas och trafikera 2 olika råden /ändhållplatser istället. Alltså varannan tur till Sidsjö och varannan till Skönsmon via Björneborgsgatan.

Då kan linje 20 gå väg E4 och Bredsand och Kvissleby/Njurundaborna får en snabbare resa....

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Åkarns Kalle

"Flera av dessa förändringar är ju sådant man borde ha infört sedan för 25 år sedan :-) när jag gick i Gymnasiet, fy för att åka dessa omvägar från Sörberge till Sundsvall."

Är du från Sörberge ?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Jona

Kan helt ovidkommande och nästan helt utanför ämnet berätta det att jag är uppväxt och bott i Sundsvallstrakten från 1984 till 2001 då jag flyttade hem igen. Har hunnit med Ljustadalen - Gångviken - Sallyhill - Midälva - Ljustadalen så även jag har åkt en hel del buss i området.

Gångviken förlorade stadslinje 5 hösten 95 och för några år sedan blev det sämre trafik dit med timråbussen också. Sedan det skedde har det blivit något lättare och hitta lägenheter i området.

Men visst, att Sörberge-borna osv slipper åka via Gångviken det är ju bra, men som sakt det finns vinnare och det finns förlorare.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2009, 10:43:30 AM
Att sträckan Gångviken-Timrå K:a får ett minskat turutbud lär inte drabba så värst många i jämförelse med de som får det bättre, är det tre eller fyra hpl?

Minskat turutbud?
Som jag tolkar artikeln i ST slopas helt busstrafiken på denna sträcka.
Hållplatserna som försvinner är:
Timrå Kyrka
Timrådalen
3 hpl i Skönvik
Norra Gångviken.
Dvs 6 hållplatser och en sträcka av 3,6 km som verkar bli helt utan busstrafik.

Hela Skönvik hamnar utanför lokaltrafiken och det bor ändå flera hundra personer där.
En normal busstur på morgonen brukar ha några påstigande på de flesta av dessa hållplatser.
Dessutom kommer alla resande från Gångviken mot Sundsvall att behöva byta buss i Birsta - en betydande försämring för ca 5000 invånare.
Att förlänga linjen mellan Alnö och Birsta till Gångviken känns mest som en nödlösning iom att det knappast finns något större behov av en linje mellan Gångviken och Alnö.

I övrigt verkar förändringarna vara positiva.
Att linje 3, som till stor del delar sträckning med linje 1 blir en försämring för boende i Granlo känns som ett mindre problem iom att det endast handlar om ett par hundra meter längre gångväg till närmsta busshållplats.

Behovet av en tätortslinje till Sidsjöområdet känns viktigare då resenärer i denna stadsdel tidigare varit hänvisade till Matforsbussarna.

Lars-Gunnar

En andra ändring har gjorts den 2:a nov.

Buss 2 som gått via Fridhemsgatan och ut på E4 och vidare till Njurunda går nu bara till Fridhemsgatans slut där den vänder. Buss 20 tar de passagerare som förut åkt med linje 2 för direkttransport. Sundsvalls Bussbolag gör den tabben att de kör med ledbuss på en linje som inte ens fyller den till hälften. Ekonomiskt?

De kunde ha behållit linje 2.s sträckning till Njurunda och haft en lösning till de som bor I Skönvik istället. Man blir rätt gramse på bolaget som inte tänker på de äldre som är presumtiva kunder utan säger att de får väl ta färdtjänst. Men det är inte alla som har rätt till färdtjänst i dagens läge. Kan man använda sina egna apostlahästar så vet jag inte omman får färdtjänst en form av resande som måste beställas och väntas på och åka flera i så man får åka andra vägar än raka spåret.

De som bestämmer hur folk skall få tillgång till det kollektiva åker inte buss själva och tar reda på hur klientlet ser ut som åker varje dag. Jag ser det och jag kan säga att pensionärer och flyktingar är flitiga att resa med buss och de handlar och släpar på plastpåsar med varor.

Lars-Gunnar

Jona

Citat från: Lars-Gunnar skrivet 08 november 2009, 00:48:27 AM
Buss 2 som gått via Fridhemsgatan och ut på E4 och vidare till Njurunda går nu bara till Fridhemsgatans slut där den vänder. Buss 20 tar de passagerare som förut åkt med linje 2 för direkttransport. Lars-Gunnar

Buss 2 slutade gå till Bredsand längs E4 mellan Njurunda och redan i Augusti. Istället fick linje 20 som tog över trafiken till Bredsand Själv 15 mins trafik i rusningen för det gamla med 30 mins-trafik.
Linje 20 går Sundsvall - Bredsand - Kvissleby - Njurunda och ändringen på den linjen var att man numera kör Genom Bredsand istället för att angöra hållplatserna på väg E4.

Det roliga är, en stadslinje med 15 mins-trafik 6 - 18 vardagar och fullsatta bussar på linje 20 var 30 min (med extrabussar) ersätts alltså av en linje 20 var 15 min, vilket gör att bussarna nästan alltid är fullsatta.

Har sedan vintertabellen började gälla i augusti försökt bevaka dintur.se hemsida och nästan varje dag står det notis om att bussen på linje 20 är 10 min sen, eller att den är fullsatt och resande från Bredsand inte kan medtagas....

Lösningen här är istället att köra tex linje 20 var 15 min under morgonrusningen, annars var 20 min hela dagen, och sedan ha en snabblinje som inte kör genom Bredsand utan som stannar på väg E4 och som fyller ut med en 2 - 3 turer timmen mot stan på morgonen och från stan på eftermiddagen...

Idag har Bredsand gått från 6 turer timmen under högtrafik till 4, och från 6 turer i timmen i mellantid 9 - 14 till endast 2. Inte så konstigt bussarna blir fullsatta och försenade....

Lördag och söndagar har man gått från 3 turer i timmen till endast 1, så fler turer på helger på linje 20 borde kunna vara en bra lösning också....

/Jona
MVH Filosofen Jona