Förseningsintyg?

Startat av Yujin Zhang, 09 september 2009, 16:47:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

En tanke som slog mig nu, efter ha blivit 20-45min sen till skolan 3 dagar i rad nu p.g.a. trafiken på E18 är, varför har vi inte ett system med förseningsintyg som föraren kan skriva ut (nu när Accessmaskinen ändå är inkopplad med BussPC och har möjligheten till utskrift), som eleven kan sedan lämna till läraren? I praktiken borde detta inte ta längre tid än vilken resenär som helst som vill få ut en kopia av kortets kvitto, under förutsättning att det inte blir bråk mellan föraren och eleven samt programvaran tillåter det.

Idén fick jag ifrån Hamburg (finns säkert i andra städer också) där jag var i våras som utbytesstudent. Min värd förklarade för mig att man kunde be föraren skriva ut en lapp från biljettmaskinen där det står linje, datum, tur, avgång odylikt som man sedan visar till läraren/receptionen så man inte blir märkt som "ogiltig frånvaro". Min värd använde detta system 2-3 gånger under min tid där, trots han var bara enstaka minuter sen, men å andra sidan är de mycket strängare i tyskland. (Det är alltså elevens ansvar att se till att få ut ett intyg - förarens skyldighet är bara att skriva ut lappen, han behöver inte göra utrop och fråga om det är någon elev som riskerar komma sen osv osv)

Visst visst, det kan ses som biljetten till köbildning på 4an och läraren lär inte förstå halva info på lappen heller, men idén är väl rimligt, eller?

Cyklisten

Det låter ju rimligt så länge det inte blir halva bussen som begär sådana kvitton. Plus att man får vänta tills man ska stiga av på sin hållplats och då kan det vara rätt många påstigande som gör det omöjligt att komma fram till chauffören.

Björn Forslund

Bussen lär ju bli ännu mera sen om passagerare ska fram till föraren och ha intyg också.
Bättre är väl att åka tidigare, trafiksituationen går väl inte att göra så mycket åt på kort sikt.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 september 2009, 16:47:28 PM
En tanke som slog mig nu, efter ha blivit 20-45min sen till skolan 3 dagar i rad nu p.g.a. trafiken på E18 är, varför har vi inte ett system med förseningsintyg som föraren kan skriva ut (nu när Accessmaskinen ändå är inkopplad med BussPC och har möjligheten till utskrift), som eleven kan sedan lämna till läraren? I praktiken borde detta inte ta längre tid än vilken resenär som helst som vill få ut en kopia av kortets kvitto, under förutsättning att det inte blir bråk mellan föraren och eleven samt programvaran tillåter det.

Idén fick jag ifrån Hamburg (finns säkert i andra städer också) där jag var i våras som utbytesstudent. Min värd förklarade för mig att man kunde be föraren skriva ut en lapp från biljettmaskinen där det står linje, datum, tur, avgång odylikt som man sedan visar till läraren/receptionen så man inte blir märkt som "ogiltig frånvaro". Min värd använde detta system 2-3 gånger under min tid där, trots han var bara enstaka minuter sen, men å andra sidan är de mycket strängare i tyskland. (Det är alltså elevens ansvar att se till att få ut ett intyg - förarens skyldighet är bara att skriva ut lappen, han behöver inte göra utrop och fråga om det är någon elev som riskerar komma sen osv osv)

Visst visst, det kan ses som biljetten till köbildning på 4an och läraren lär inte förstå halva info på lappen heller, men idén är väl rimligt, eller?

Allt blir bättre 4:e oktober, då slipper du åka buss till stan och bli försenad.

Jo

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 september 2009, 08:32:49 AM
Bussen lär ju bli ännu mera sen om passagerare ska fram till föraren och ha intyg också.
Bättre är väl att åka tidigare, trafiksituationen går väl inte att göra så mycket åt på kort sikt.

Ja att åka tidigare är ju något som brukar förespråkas både här och på postvagnen oavsett hur många timmar förseningen är. Ibland vore det nog bättre att åka en hel dag i förväg. Men det är nog i många fall som du säger, en viss del av kollektivtrafiken är i många fall inget för de som har tider att passa. Bättre då i de fallen att använda egen cykel eller bil.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 september 2009, 16:47:28 PM

Sen tycker inte jag heller att det är optimalt att föraren ska skriva ut ett intyg. Kanske i så fall bättre att i efterhand spara loggen på hur bussen/tåget låg i tid så att man kan gå in och kontrollera det om det är nödvändigt. Spelar det någon roll varför man blir sen? Är inte en sen ankomst alltid en sen ankomst?

Samma system finns väl även i Japan men utan att ha studerat kollektivtrafiken i praktiken där får man uppfattningen att stora störningar är relativt sätt mer sällsynt där och att deras kollektivtrafik bygger på att tågen är i tid och inte som här att man ska åka några tåg tidigare ifall man vill veta att man ska vara framme i tid.

MrX

Jag förstår egentligen inte vitsen med ett sådant system. Att bli försenad någon enstaka gång och då enbart hänvisa till SL borde räcka. Det har det gjort för min del, har jag blivit försenad har jag förklarat varför utan intyg och sluppit reprimander. I våras skulle jag skriva en tenta i nationalekonomi. Jag visste att tunnelbanan strulade vid Tekniska så jag åkte hemifrån tidigare, ändå kom jag 45 minuter (!) sent till tentan. Hade allt fungerat som det skulle hade jag blivit 30 minuter tidig, alltså vart jag 1 timma och 15 minuter sen. Vad som hände? Universitetet hade insett vad som höll på att hända och skjutit fram tentan en timma. Jag var bland de första att komma till tentan också även fast jag var sen. Den dagen älskade vi Stockholms universitet.

Ett förseningsintyg för att kunna bevisa att bussen var försenad tycker jag låter 1800-tal. Kan inte lärarna lita på elevens ord är det nog där åtgärder ska sättas in. Alla blir försenade någon gång, sker det ofta kanske man ska se över sina resvanor istället. Sedan finns det folk som kommer försent ofta och då skulle utnyttja detta system för att bevisa att det inte var deras fel, det är oroande.

Som bussförare skulle jag inte ha något emot systemet. Det handlar om service och arbetet jag utför är ett serviceyrke, så varför skulle det vara jobbigt?

Magnus_J

har själv blivit försenad till möte på SL  ;D
från början var det vägköer som gjorde att jag blev se.. sen fortplantas det ut i andra trafiken,..