Busslink Hornsbergshallen & Söderhallen - Omfattning?

Startat av Helena Jönsson, 07 september 2009, 16:04:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helena Jönsson

Hur stor omfattning är det av bussar/omlopp och förare/tjänstgöringspass per dag på de ovan nämnda garagen?

Yujin Zhang

En vild gissning säger runt 200-300 tjänster på en vanlig vardag i respektive garage. Ni som sitter med exakta siffror får gärna dela infon om ni tycker det är lämpligt att göra så.

homer

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 september 2009, 17:42:59 PM
En vild gissning säger runt 200-300 tjänster på en vanlig vardag i respektive garage.

jag tycker de låter mycket, jag gissar på hälften

Helena Jönsson

Någon som vet ungefär hur många omlopp det är då? Det säger ju en hel del om hur många tjänster det borde bli...

Omnilasse

Citat från: Helena Jönsson skrivet 07 september 2009, 22:48:47 PM
Någon som vet ungefär hur många omlopp det är då? Det säger ju en hel del om hur många tjänster det borde bli...
Fast det är rätt knepigt att räkna ut om inte nu någon har gjort det, särskilt som man även i innerstaden växlar omloppen mellan de olika linjerna. Nåväl. Det finns ju officiella uppgifter både om antalet anställa för innerstaden och antalet bussar till förfogande och även om de är ett par år gamla - har ju trafiken just i innerstaden inte ökat nämntvärt sedan dess. Alltså SL uppger att det finns 276 bussar för innerstaden, Busslink att de har omkring 850 anställda i området. Här finns förstås en hel del timanställda, men jag får det nog utifrån detta till ett liknande resultat som Yujin i det här fallet, alltså cirka 450 tjänster, men detta inkluderar deltidstjänster, dock inte reserver. Eftersom det rör sig om så pass många tjänster innebär det också att antalet tjänster blir väldigt skiftande beroende på hur Busslink har konstruerat trafikupplägget och hur mycket man har möjlighet att utnyttja tim- och deltidsanställda etc. Men det sistnämnda måste i sådana fall någon från Busslink svara på.