Bussförare har satt DO i arbete

Startat av Clabbe, 07 september 2009, 10:59:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe

En bussförare som fyllt 70, känner sej diskriminerad. DO har fått en anmälan.
Länk till GP: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=515806

RoTe

Bered plats för yngre generationer för tusan...  ;)

homer

ja jag skulle inte vilja åka med någon som har passerat 70

Åkarns Kalle

Det beror väl på från fall till fall, jag har åkt buss & lastbil med flera förare över 70 år vissa vill jag åka med andra inte
men jag också åkt med yngre förare som kör sämre än han över 70 jag inte vill åka med.

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

RoTe

Det svåra med åldern och körningen är ju, när ska man sätta stopp? Ska det behöva hända en olycka först?
Swebus har iaf väldigt regelbundna läkarkontroller när förarna passerat 70 år men är det någon garanti på att dom kan framföra en buss säkert i svåra förhållanden? Jag tänker på snöstorm, mörkerkörning i regn med mötande osv. Inte helt härliga situationer för ögonen...

Busstobbe

En herre som inte bor för långt ifrån mig, som för övrigt fyller 70 inom hyffsad snar framtid, kör buss och jag anser att han hör till en av de bättre förarna på företaget, jag ser inget fel med att låta honom fortsätta köra om han kan göra det på ett säkert sätt, med läkarundersökningar osv osv.

Nico


Frågan i sig har i princip varit uppe tidigare, men då gällde det ålder på vagnarna och inte på förarna även om problematiken implicit är densamma. Som vanligt måste man nog se till storleken på företagen, ju större företag desto större behov av vissa rutiner. Har man bara 3-4 bussar och kanske ett tjugotal anställda så är läget självklart lättare att överblicka än det är i ett företag med kanske 2.000 bussar och 10.000 anställda. För det större företaget blir därför lättare att ha vissa riktpunkter för detta för att få något slags utgångspunkt. Primärt utgår man här då ifrån att rent krasst håller en nyare buss (med garanti) bättre en gammal liksom att en yngre förare rent generellt kan antas vara i bättre kondition är en äldre. Att hålla koll på konditonen hos ett fåtal anställda på en plats är självklart lättare än att göra det med ett par tusen anställda på olika håll i landet.

I ett mindre företag där ägaren kanske känner alla sina anställda själv (och kanske även själv rattar alla sina bussar åtminstone en gång i månaden) så blir det onekligen lättare att hålla reda på vem som börjar få vissa krämpor och vem som fortfarande kör på som vanligt. I ett större företag fungerar inte detta just för att storleken omöjliggör sådant, vilket även framgår av artikeln. För att därför få en chans att på ett praktiskt och även relativt enkelt vis få en överblick så har man åldersregler. Det kanske inte är den ultimata metoden då den som sagt är väldigt fyrkantig, men i jämfört med andra möjliga metoder så är den nog sammantaget en av de som är simplast att använda utan att man riskerar alltför stort bortfall.

Det här låter kanske illa, men det handlar inte om en dålig människosyn eller så utan är mest bara strikt ekonomisk teori. Helt jämförbar med att man i vissa sammanhang (t.ex. när man läser ekonomi) kan få den synbarligen smått bisarra uppgiften att beräkna vad ett människoliv är värt. Just 70 år har blivit en standard i branschen, möjligen för att det faktiskt på någon grund är en framräknad statistisk brytpunkt. Inget säger dock att den är ristad i sten. Kan dock bli intressant att se vad DO kommer fram till. 70 år är som sagt gängse policy i stora delar av transportbranschen, men samtidigt så är inte föraren förbjuden att jobba som förare rent allmänt utan hindras bara hos ett företag som har detta som öppen policy. Frågan är då hur man relaterar och ställer denna kända påverkan och policy i förhållande till diskriminering?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman