Stångdragning

Startat av j-a, 04 september 2009, 21:33:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Har varit å rotat i min fars album också ;)

GDG 108 på väg att stångdras från Malung till Borlänge efter motorhaveri 1968

Autotransit

Helt otroligt fantastiskt, en sådan härlig bild!!! Dina bilder är härliga, men jag undrar om inte far din ligger lite för ändå ;) Du får väldigt gärna rota lite mer ibland din fars bilder om du vill, det är som att bli förflyttad till barndomen igen :)

Många tack för att du vill dela med dig av en sådan kulturskatt!

/Stellan

Ulf Fernestad

J-a, jag blir stum avdessa underbara bilder som du visar.
ScV B64 -53 års modell  reg nr. under åren O 224 - X 145 - W 125, inköpspris 1953 86 000:- användes som turistbuss under 50-talet

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 04 september 2009, 22:43:41 PM
J-a, jag blir stum avdessa underbara bilder som du visar.
ScV B64 -53 års modell  reg nr. under åren O 224 - X 145 - W 125, inköpspris 1953 86 000:- användes som turistbuss under 50-talet

En systerbuss till denna finns hos Magnus Knutsson i Jönköping. För närvarande inte i trafikabelt skick men den kan bli.

bilomnibussen

Hej! Dragbussen verkar dock vara ännu mera speciell och turistisk. Vad är det för buss?
Mvh Jan G

j-a

Citat från: bilomnibussen skrivet 10 september 2009, 11:57:33 AM
Hej! Dragbussen verkar dock vara ännu mera speciell och turistisk. Vad är det för buss?
Mvh Jan G
Ingen aning,men jag ska ta reda på det :)

Ulf Fernestad

Citat från: j-a skrivet 04 september 2009, 21:33:39 PM
Har varit å rotat i min fars album också ;)

GDG 108 på väg att stångdras från Malung till Borlänge efter motorhaveri 1968

GDG 205,100,171 vid Lindvallen 1969
[/quote]
Hej! Dragbussen verkar dock vara ännu mera speciell och turistisk. Vad är det för buss?
Mvh Jan G

Ingen aning,men jag ska ta reda på det

Hej. du tror inte att det är så enkelt som bussen till vänster 205
mvh Fernestad

groenis

När jag jobbade på Råsta garaget så blev jag fika kompis med en kille som kallades "sopkalle"
han berättade att när han tillhörde verkstan så fick han alltid sitta i haveristen och styra
och en del körde som "biltjyvar"

stångdragning fick man sluta med sen en "vän av ordningen" kom på att ekipaget överskred
tillåten fordonslängd även med TL 12 som bara fick knuffa in haverister i verkstan

Smeknamnet fick han av att han körde sopbil innan han började på Sundbybergs sidan av gamla SJ buss

/Lennart

j-a

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 september 2009, 20:54:58 PM

GDG 205,100,171 vid Lindvallen 1969

Hej! Dragbussen verkar dock vara ännu mera speciell och turistisk. Vad är det för buss?
Mvh Jan G

Ingen aning,men jag ska ta reda på det

Hej. du tror inte att det är så enkelt som bussen till vänster 205
mvh Fernestad
Jodå det är 205 (senare 1601) som drar :)