Behov av mekaniker/tekniker?

Startat av Cyklisten, 03 september 2009, 23:34:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

En fråga som jag redan har fått svar på (från min utbildningsledare), men vill dubbelkolla med tanke på många branschkunniga människor här på BS
Hur ser det ut med behov ab busstekniker eller "Kvalificerade Busstekniker" som jag kanske ska bli  ;) i södra Sverige, främst i Skåne? Det sägs att bristen är stor, utbildningen kunde inte starta tre år i rad p.g.a. för få sökande. Är det verkligen så? Har sökt praktik i Eslöv och de verkade ytterst positiva, men vissa (t.ex. Swebus Malmö) har inte ens svarat när skolan sökte praktikverkstäder.

Wetjo

Rent generellt är det stor brist på yrkeskunninga "tunga" mekaniker i hela landet. Sen är det ju beklagligt att folk inte svarar på förfrågningar. Det är ju också en del i företagets marknadsföring, även om en del personer inte inser det.
Lycka till med utbildningen/framtida yrke!

RoTe

Bristen på mekaniker är väl en lönefråga?

Wetjo

Citat från: RoTe skrivet 04 september 2009, 11:02:55 AM
Bristen på mekaniker är väl en lönefråga?

Kanske det, men sen beror det på ålderspuckeln... Många mekaniker är födda på 40- & 50-talen. Dags för pension...

BadTab

Jag jobbar som mekaniker, på Busslink. Var väldigt lätt att få jobb för mig, och det verkar som om att det går att får jobb lite varsom här i stockholm som tungmekaniker.
Finns ett ordspråk som jag tycker är väldigt bra, utan att peka ut nån speciell person eller så: Det är inte svårt att få tag på folk, men Bra folk är det värre med!

Leif D

Citat från: BadTab skrivet 04 september 2009, 13:45:23 PM
Jag jobbar som mekaniker, på Busslink. Var väldigt lätt att få jobb för mig, och det verkar som om att det går att får jobb lite varsom här i stockholm som tungmekaniker.
Finns ett ordspråk som jag tycker är väldigt bra, utan att peka ut nån speciell person eller så: Det är inte svårt att få tag på folk, men Bra folk är det värre med!

Där va de en kille som slog huvet på spiken, helt riktigt !!  BRA folk växer inte på trän.....
Sen är det nog så också, att bland de större behoven hos många bussbolag av storlek är oviljan att anställa tekniker som kan något om all den elektronik som stoppas in i fordonen, alltså inte bara den rent fordonegna elektroniken, utan kringutrustning som infosystem, skyltar, radio, telefoner, biljettmasikiner mm. mm.
Mycket av detta kräver ju kunnighet för att fungera som det ska. Reparation av olika enheter lämnas nog bort till leverantörer, men installation och programering behöver ju skötas av egen personal om inte fordonen ska stå (eller köras omkring med felaktig utrustning) allt för länge.
;-)

Wetjo

Citat från: Leif D skrivet 04 september 2009, 14:06:20 PM
Där va de en kille som slog huvet på spiken, helt riktigt !!  BRA folk växer inte på trän.....
Sen är det nog så också, att bland de större behoven hos många bussbolag av storlek är oviljan att anställa tekniker som kan något om all den elektronik som stoppas in i fordonen, alltså inte bara den rent fordonegna elektroniken, utan kringutrustning som infosystem, skyltar, radio, telefoner, biljettmasikiner mm. mm.
Mycket av detta kräver ju kunnighet för att fungera som det ska. Reparation av olika enheter lämnas nog bort till leverantörer, men installation och programering behöver ju skötas av egen personal om inte fordonen ska stå (eller köras omkring med felaktig utrustning) allt för länge.

Sen är det en fråga vad våra (Swebus i mitt fall) mekaniker får göra.
Fordonsdatorn, biljettmaskinen och radion ägs av Dalatrafik medans kablarna mellan dessa enheter ägs av oss.
Vem gör servicen då?

Cyklisten

Tack för utförliga svar, det går nog bra till slut... utbildningen är ganska omfattande, vi kommer få lära oss om drivmedelspecifika komponenter, "bussunika system", vanligare saker som motor och växellåda osv. Det är första gången utbildningen genomförs och det behövs kanske lite intrimmning, men tittar jag på min schema så ser det väldigt intressant ut. Mycket praktik på busspunkten och sedan "LIA" 7+8 veckor.

Leif D

Citat från: Wetjo skrivet 04 september 2009, 15:18:23 PM
Sen är det en fråga vad våra (Swebus i mitt fall) mekaniker får göra.
Fordonsdatorn, biljettmaskinen och radion ägs av Dalatrafik medans kablarna mellan dessa enheter ägs av oss.
Vem gör servicen då?

Ja du, man krånglar ju till de för sej, när man inte fattar vad man egentligen gör. Det allra bästa vore ju att man i avtal gav operatörerna totalansvar för en fungerande produkt, så kanske man slapp från sånt fåneri.
Men Dalatrafik verkar ju lite märkliga.....
;-)