förslag på nytt stadsbusslinjenät i örebro

Startat av Mustman, 03 september 2009, 19:13:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

Var värst vad lite respons denna tråd fick... har alla redan sätt linjekartan? Vad tror ni är det ett bra förslag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mustman skrivet 03 september 2009, 20:59:17 PM
Var värst vad lite respons denna tråd fick... har alla redan sätt linjekartan? Vad tror ni är det ett bra förslag?

Du får väl lugna dig lite. Men för att kunna kommentera förslaget så måste man ju vara väl bekant med Örebro. De allra flesta som skriver här är knappast det.

Jonas1968

Citat från: Mustman skrivet 03 september 2009, 20:59:17 PM
Det här dokumentet är ju inte precis nytt utan har legat på Örebro kommuns hemsida i ett par år nu.

Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 september 2009, 21:47:49 PM
Du får väl lugna dig lite. Men för att kunna kommentera förslaget så måste man ju vara väl bekant med Örebro. De allra flesta som skriver här är knappast det.

Jag har sett kartan tidigare och vet inte vad jag ska säga då jag aldrig varit i Örebro fysiskt. (mitt nattåg har visserligen gjort uppehåll en sekund eller 2 där, men det räknas inte)

En fundering har jag som helt novis i staden och så. Området Adolfsberg ser enligt kartan ut och vara ett stort bostadsområde med lägenhetshus radhus osv. Alltså flerfamiljshus med många boende. Om det nu är så, alltså det är många boende där, då borde väl fler linjer en bara framtida 23 täcka upp trafiken dit.

Tex genom en förlängning av linje 24 från Ladugårdsängen till Adolfsberg.

Men som sagt har aldrig varit dit och vet inte nåååå om området, så kanske ni kan som besitter lite kunskap om området ge en som saknar HOV lite kött på bena.

Annars som sagt, har inga synpunkter eftersom jag inte är insatt i området, staden eller dylikt.

Jona
MVH Filosofen Jona

Christer K

Detta kom när det blev populärt med stombusslinjer, bussar som går ofta med hög kapacitet. Tanken är att fler bussar ska trafikera USÖ så det inte blir så mycket byten i övrigt så är linje nätet som förut med udantag av direkt buss till Marieberg Köpcentrum. Man slipper åka till Mosås för att komma dit eller därifrån.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mustman

adolfsberg är ett stort villaområde. har den funnits länge?!? Då är den kanske inte aktuell längre? jag tackar och bockar för svaren

Christer K

Adolfsberg där bussen har sin vändplats är ett stort bostadsområde med merparten av villor men även en del bostadsrätter och precis där bussen vänder ligger Adolfsbergsskolan.

Från början gick linje 5 före hösten 76 till Adolfsbergs gamla skola vände då uppe på Glomman. Där Stenstugevägen ligger idag.

Linje 11 har den hetat sedan linjeomläggningen 1976 på hösten och linje sträckningen har varit den samma tills för något år sedan då bussen vänder i Brunnsparken så de som bor i brunnsgärdet får åka rundtur i Adolfsberg innan de kom till Centrum, via Ladugårdsängen.

Linje 21 fanns en period och gick via Ladugårdsängen till Adolfsbergs skola och körde på baksidan av området för att fler skulle få närmare till bussen. När 21:an drogs in så gick linje 11 denna väg i stället och nu är det snart ett nytt busslinjenät som säkert tilltalar flera i detta område.

Kan även tillägga att Ladugårdsängen har fått mera boende i området och därför vill man satsa på en egen linje till området. Sommaren 2010 kommer även O-ringen att ha sin tältstad i anslutning till området, man bygger just nu vägar och avlopp för detta på ett gärde bredvid. Efter O-ringen ska detta bli ett bostadsområde vilken typ av bebyggelse känner jag ej till.
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jonas1968

Citat från: Christer K skrivet 04 september 2009, 09:26:02 AM
Adolfsberg där bussen har sin vändplats är ett stort bostadsområde med merparten av villor men även en del bostadsrätter och precis där bussen vänder ligger Adolfsbergsskolan.

Från början gick linje 5 före hösten 76 till Adolfsbergs gamla skola vände då uppe på Glomman. Där Stenstugevägen ligger idag.

Linje 11 har den hetat sedan linjeomläggningen 1976 på hösten och linje sträckningen har varit den samma tills för något år sedan då bussen vänder i Brunnsparken så de som bor i brunnsgärdet får åka rundtur i Adolfsberg innan de kom till Centrum, via Ladugårdsängen.

Linje 21 fanns en period och gick via Ladugårdsängen till Adolfsbergs skola och körde på baksidan av området för att fler skulle få närmare till bussen. När 21:an drogs in så gick linje 11 denna väg i stället och nu är det snart ett nytt busslinjenät som säkert tilltalar flera i detta område.

Kan även tillägga att Ladugårdsängen har fått mera boende i området och därför vill man satsa på en egen linje till området. Sommaren 2010 kommer även O-ringen att ha sin tältstad i anslutning till området, man bygger just nu vägar och avlopp för detta på ett gärde bredvid. Efter O-ringen ska detta bli ett bostadsområde vilken typ av bebyggelse känner jag ej till.

Det finns ett annat dokument på Örebros komuns hemsida http://www.orebro.se/download/18.4b77ce8511d0f0c1f2d80002223/Nytt+stadsbusslinjen%C3%A4t+-+beslutsunderlag.pdf och på detta går både 23 och 24 fram till Adolfsberg medan det på den tidigare länken verkar som om 24an kommer att vända i Ladugårdsängen. Det alternativ där både linjerna går fram till Adolfsberg är ju i stort sett en återgång till vad som gällde då båda 11 och 21an gick. Detta är väl olika förslag och sedan bestämmer dom väl vilket som blir verklighet beroende på hur mycket pengar dom vill satsa. En mycket bra sak med det nya linjenätet är att nuvarande linje 31 delas upp i 2 linjer så att dom som skall till Marieberg köpcentrum slipper åka sightseeing runt Mosås och att dom som skall till Mosås slipper åka sightseeing runt Marieberg Köpcentrum + att även Bauhaus får bussanslutning.