Fråga om SJ-bussen 1297

Startat av Niklas Bygdestam, 02 september 2009, 00:34:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I en SJ-minnesskrift från 1981 finns en bild på SJ-bussen 1297 som föresten är en van Hool Vistadome. Enligt texten går den på en linje mellan Hede och Sveg. Jag hittar uppgifter att bussen tillverkades 1970 och var avregistrerad för att sedan återregistreras som husbuss. Bussen är omregistrerad 1988 och heter idag NJP 907 och enligt bilregistret finns den i livet

Är det någon här som kört denna eller upplevt den på riktigt? Var den under hela sitt liv stationerad så den gick på linjer kring Sveg och Hede? Eller har den flyttats runt under sin tid hos SJ?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Esbjörn

Så här såg den ut 2003.
Smakfullt ombyggd till husbuss utan att det exteriöra förstörts.
Bilden tagen vid Nordichallen i Sundsvall den 28 juni 2003.

S Svensson

Jag kontrollerade en del uppgifter. Bussen fanns kring 1980 i Funäsdalen. Sedan är jag inte helt säker på var bussen placerades vid leveransen. Kanske i Kramfors, möjligen Stockholm. Sedan finns det uppgift om att den varit i Uppsala på slutet. Bussen placerades formellt vid Gävle bussregion feb 1983,eftersom Sundsvalls busslinjegrupp upphörde och gick ihop med Gävle. Till en region. För ganska många år sedan gick jag igenom placeringen av de första van Hoolerna och jag har inget minne av att de placerades i Sveg eller Funäsdalen. Däremot gick de på dagliga linjer. Linjen Stockholm-Kramfors var en sådan.

Janne Rickman

Var det denna som hade Wilson-låda?

/Janne

Ove Bojarp

ARK 786 hette den under tidigare skedet, och karossnr är 4673, om
det är den som var märkt även med Gä under inv.nr: 1297. Den hade
också en speciell dekal för SJ BUSS 75 ÅR vid vänster sida om dörren.
Vid frontrutan ser jag det står Veckoslutsbussen Edsbyn
                                                                   över
                                                            Rotebro-Uppsala
                                                            Gävle-Bollnäs. 

S Svensson

Citat från: Janne Rickman skrivet 02 september 2009, 13:08:02 PM
Var det denna som hade Wilson-låda?

/Janne
Större delen av bussar till SJ hade Wilson även på van Hool och Ikarus.

bilomnibussen

Hej! Jag har för mig att denna buss avhandlats här tidigare. År 1977 körde jag den hos SJ i Uppsala på pendlarlinjen Märsta station-Ultuna-Uppsala. En speciallinje som tillkom i samband med utlokaliseringen av statliga verk med personal. Den gick i veckoslutstrafik och jag minns att någon av förarna meddelade att motorn var så slut att bussen gärna ville koka och han fick dra på värmen mitt i den varma sommaren för att temporärt hejda varmgången. En typisk Vistadome med flygkänsla, alltså att horisonten sedd genom vindrutorna ändrade läge i förhållande till vägkurvor och lutning.
Mvh Jan G

S Svensson

Wistadome är egentligen "hyllan",takförhöjningen. Namnet alltså,för ibland kallas hela bussen för wistadome. Linjebuss anskaffade några exemplar van Hool utan wistadome. Alltså den modell som kallas wistadome utan att ha detta. 1297 var alltså placerad Stockholm,ev Kramfors,Funäsdalen och Uppsala (Cst,Suc,Gä och U alltså om de var märkta)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 02 september 2009, 22:30:51 PM
Wistadome är egentligen "hyllan",takförhöjningen. Namnet alltså,för ibland kallas hela bussen för wistadome.

Vistadom (med den stavningen och inget annat) är en karossmodell från van Hool liksom Jumbo och Alizée. Det är inte bara själva helikopterfönstren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 02 september 2009, 15:15:18 PM
Större delen av bussar till SJ hade Wilson även på van Hool och Ikarus.

1297 hade manuell K19 m norrlandsväxel.
Det skiftade med växellådor i 14xx-seriens "turistare".
I 12xx-serien hade dock manuell.
T ex hade 1477 manuell, medan 1478 hade 5-vxl Wilson.
Alla med norrlandsväxel.

/Christian

S Svensson

Jag kan väl påpeka att Ikarus 1303,1450-1465 i stort sett hade Wilson. Jag har bara minne av 1463 Hd/Giv som hade K19.
Sedan aktar jag mig för att skriva något om 1017-1026,1298-1302 och 1479-1484.Men huvuddelen hade Wilson. Ikarus som SJ beställde.

micke666666

Hejsan alla bussen 1297 med reg njp907 ägs idag av mig är nyfiken på historia om min buss så finns det någon som vet något så är jag väldigt nyfiken mvh vista dome

Bengt H

Citat från: bilomnibussen skrivet 02 september 2009, 19:33:47 PM
Hej! Jag har för mig att denna buss avhandlats här tidigare. År 1977 körde jag den hos SJ i Uppsala på pendlarlinjen Märsta station-Ultuna-Uppsala. En speciallinje som tillkom i samband med utlokaliseringen av statliga verk med personal. Den gick i veckoslutstrafik och jag minns att någon av förarna meddelade att motorn var så slut att bussen gärna ville koka och han fick dra på värmen mitt i den varma sommaren för att temporärt hejda varmgången. En typisk Vistadome med flygkänsla, alltså att horisonten sedd genom vindrutorna ändrade läge i förhållande till vägkurvor och lutning.
Mvh Jan G

Även jag har kört 1297 hos SJ i Uppsala. Från det jag började där den 1 augusti 1978 fram till den 1 april 1980 då bussen flyttades till Sundsvall och Uppsala fick 1402 i utbyte. Expansionen i linjetrafiken efter länstrafikens start gjorde att Uppsala busslinjegrupp hade ett stort behov av linjevagnar.

Möjligen körde jag 1297 någon gång även under min tid i Göteborg, då vi bytte buss med Uppsala i Sjögestad på veckoslutslinjen mellan städerna. Normala bussar där var 1489 från Göteborg och 1488 från Uppsala (van Hooler med Wilsonlåda), men 1297 kan ju ha gått där någon gång. Jag har dock inget särskilt minne av det.

Har vi jobbat samtidigt hos SJ i Uppsala och träffats där?

bilomnibussen

Hej! Min karriär vid SJ Uppsala blev mycket kortvarig. Jag jobbade extra där mellan maj och augusti 1977, körde skolturer från Almunge till Uppsala och åter samt ett bihang som tog elever från Lännahållet till Almunge skola. Av dessa elever fick jag blommor på skolavslutningsdagen, har aldrig hänt sedan. Så var det den där pendlarlinjen Märsta-Ultuna-BMC Uppsala och på helgerna Vikinglinjen Uppsala - Kapellskär och åter. Bland såväl ordinarie förare som extragubbar och förmän fanns flera profiler värda att minnas.
Mvh Jan G numera vid Weidermans Buss i Kumla.