Buss i Väst kör tågersättning för DSBFirst

Startat av Staffan Sävenfjord, 01 september 2009, 17:51:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det blir Buss i Väst som skall svara för ersättningstrafiken till Tåg i Väst när DSBFirst tar över i decemer 2010.
http://www.busstidningen.se/2009/09/01/buss-i-vast-i-avtal-med-dsbfirst/

Jag har mycket goda erfarenheter av Buss i Väst när det gäller sådant här från min tid vid SJ så det är väl bara att gratulera DSBFirst till ett bra val. I dag sköts denna trafik av Bussakuten genom SJ, och någon större skillnad blir det väl inte. Även om Bussakuten till stor del använt Orusttrafiken har det också varit en hel del Buss i Väst-företag involverade.
Eftersom tågupphandlingen också gäller linjen Falköping-Nässjö torde andra företag än Buss i Väst-delägare behöva anlitas.

RoggaBoy

Bussakuten ägs av People Group som i sin tur ägs av Veolia Transport.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 20:34:52 PM
Bussakuten ägs av People Group som i sin tur ägs av Veolia Transport.

People travel group.

RoggaBoy

Okej då, varför inte slå ihop People travel Group AB med Veolia Transport Sverige AB, kanske för att SJ inte vill göra affärer med konkurrenten?

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 21:17:48 PM
Okej då, varför inte slå ihop People travel Group AB med Veolia Transport Sverige AB, kanske för att SJ inte vill göra affärer med konkurrenten?

Vad skulle nu det spela för roll? SJ lär väl genom samarbetet i Merresor (som ägs av People travel group och SJ AB till lika delar) vara väl medvetna om ägandeförhållandena. För övrigt är SJ:s avtal med Bussakuten långsiktigt.

RoggaBoy

Jo, jag vet att det är långsiktigt, men av Veoliahade de väl varit enklare att slå ihop allt i ett bolag och inte ha olika delar i olika bolag, eller är de bara jag som tycker de kanske?

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 21:58:05 PM
Jo, jag vet att det är långsiktigt, men av Veoliahade de väl varit enklare att slå ihop allt i ett bolag och inte ha olika delar i olika bolag, eller är de bara jag som tycker de kanske?

Veolia driver gärna sin verksamhet i dotterbolag. Titta bara på Tyskland och Frankrike. Så du får nog inte medhåll från Veolia om att det är bättre att driva allt i ett bolag. Men även om Bussakuten skulle överföras direkt till Veolia skulle det inte ha någon betydelse för SJ:s användande av dem eftersom avtalet redan finns. Och vid nästa upphandling lär det bli svårt för SJ om de skulle lägga vikt vid ägandeförhållandena. Frågan är väl om det ens är tillåtet i en offentlig upphandling. SJ AB är som bekant ägt av svenska staten.

RoggaBoy

Jo, SJ AB ägs av svenska staten, och Veolia av Franska staten. När man tänker efter så är Veolia expert på dotterbolag, för dom har ett som heter Dalkia också. Men när Bussakuten anlitas, tar man närmast lediga buss, eller hur tänker man? Har varit med om att dom tagit en buss som fanns fem mil bort i ett bolag, medans bolaget på orten hade lediga bussar som inte anlitades. Hoppas ni hänger med på vad jag menar.

Simon Bertilsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 22:06:13 PM
Jo, SJ AB ägs av svenska staten, och Veolia av Franska staten. När man tänker efter så är Veolia expert på dotterbolag, för dom har ett som heter Dalkia också. Men när Bussakuten anlitas, tar man närmast lediga buss, eller hur tänker man? Har varit med om att dom tagit en buss som fanns fem mil bort i ett bolag, medans bolaget på orten hade lediga bussar som inte anlitades. Hoppas ni hänger med på vad jag menar.

Man lär sig något nytt varje dag tydligen! Hade ingen aning om att Veolia var ett statligt ägt bolag, och inte heller om att Dalkia var ett dotterbolag till dessa.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 22:06:13 PM
Jo, SJ AB ägs av svenska staten, och Veolia av Franska staten. När man tänker efter så är Veolia expert på dotterbolag, för dom har ett som heter Dalkia också. Men när Bussakuten anlitas, tar man närmast lediga buss, eller hur tänker man? Har varit med om att dom tagit en buss som fanns fem mil bort i ett bolag, medans bolaget på orten hade lediga bussar som inte anlitades. Hoppas ni hänger med på vad jag menar.

Det är en svårutrotad myt att Veolia ägs av franska staten. Det är helt privatägt. Antagligen rör det sig om en förväxling med Keolis, som till stor del ägs av franska statsbanorna SNCF. Keolis äger som bekant också större delen av Busslink.
Bussakuten jobbar så att de har avtal med ett antal bussbolag runtom i landet. När det är akut störning skall de - om de gör rätt - välja det eller de bussbolag som snabbast kan vara på plats. Det kan vara så att det går fortare för ett bussbolag som har tio mils framkörning att få en buss på plats än för ett som har en mils framkörning. Det gäller ju att få tag i förare också. Vid planerad störning får Bussakuten välja bussar så att det blir så ekonomiskt fördelaktigt som möjligt. Då spelar ju lång framkörning ingen roll eftersom bussarna skall vara på plats vid en viss tid.
Men det är klart att alla - även Bussakuten - kan göra misstag.

RoggaBoy

Finns även ett företag inom Veolia som heter Veolia Vatten, som jag aldrig hört talas om. :)

Staffan Sävenfjord

#11
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 september 2009, 22:08:59 PM
Man lär sig något nytt varje dag tydligen! Hade ingen aning om att Veolia var ett statligt ägt bolag, och inte heller om att Dalkia var ett dotterbolag till dessa.

Man lär sig mycket fel också om man sväljer allt som skrivs här. Veolia ägs inte av franska staten och Dalkia är ett dotterbolag till Veolia Environnement. People travel group ägs av Veolia Transport.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2009, 22:14:27 PM
Finns även ett företag inom Veolia som heter Veolia Vatten, som jag aldrig hört talas om. :)

Du måste skilja på Veolia Environnement och Veolia Transport.
Från början är Veolia ett företag som sysslade med sopkörning och har från detta utvecklats till ett miljöföretag. Veolia Transport ingår i Veolia Environnement.

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2009, 22:15:31 PM
Man lär sig mycket fel också om man sväljer allt som skrivs här. Veolia ägs inte av franska staten och Dalkia är ett dotterbolag till Veolia Environnement. People travel group ägs av Veolia Transport. Det är samma ägare men något annat har de olika företagen inte med varann att göra.


Jag tar tillbaks! ;)

RoggaBoy

Från Veolia Transports hemsida:
" Historik
Veolia Transport Sverige AB har sin grund i flera olika företag: Linjebuss, Connex Tunnelbanan och Connex Tåg. 1998 köptes Linjebuss av franskägda CGEA Transport AB. Året därpå fick företaget ansvaret för att driva tunnelbanan och lokalbanorna i Stockholm. Verksamheten för tunnelbanan och lokalbanorna antog namnet Connex.
 
2004 slogs buss-, spår-, tunnelbane- och tågverksamheterna samman till ett företag: Connex Sverige AB.

2006 bytte företaget namn till Veolia Transport Sverige AB. Beslutet togs av den internationella ägaren Veolia Environnement som för att stärka sitt varumärke ville samla sina fyra olika verksamheter under ett enda namn: Veolia. Det gemensamma målet för de fyra verksamheterna Veolia Energi/Dalkia, Veolia Miljöåtervinning, Veolia Transport och Veolia Vatten är att skapa en bättre miljö.
 
Veolia Transport finns idag i 28 länder med sammanlagt 72 000 medarbetare inom person- och godstrafik. Historien om Veolia Transport börjar 1875 då företaget Compagnie Générale Francaise de Tramways bildades. Företaget drev spårvägslinjer i tre städer i Frankrike. Ursprungslandet Frankrike står ännu för den största delen av verksamheten, men Europa i övrigt ökar kraftigt."

CGEA - Vad är de för företag? När Connex Tåg bildades för nattågen i Sverige så sa man att det var franska staten som ägde Connex Tåg, men de är ju som sagt vad ma hört, men gamla linjebuss känner man igen fast man är född på 80-talet. :)