linjenummer i örebro?

Startat av Mustman, 31 augusti 2009, 23:04:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

Såg en bild i Örebro komuns bildarkiv idag på en buss på linje 15. Och började då fundera på denna linje, vart gick den och när gick upphörde den. Bilden var från det glada sjutiotalet... har ni mer info om linjer från denna epok eller tidigare så skriv gärna om detta i denna tråd. Skulle vara kul att få veta mer om linjer + nummer... det kanske till och med finns någon logik i numreringen...

Svempa

Linje 15 trafikerades 1976-78 gick mellan Rynninge och Karlslund, enl boken "Lokaltrafiken i Örebro - en historik" .
Ung motsvarande dagens linje 16.
MVH Svempa

AL

Nu har jag visserligen inte "boken" framför mig, men var det inte i huvudsak så att vid den stora linjeomläggningen i mitten på 70-talet så gavs alla ensiffriga linjer tvåsiffriga?  I princip omnumrerades linjerna 1-8 till 11-18 istället, men senare ersattes linjerna 15 och 18 av ett återinförande av linjerna 1 och 7, (möjligtvis efter justering av linjesträckningar)!

Mustman

ettan och 18 och 15 finns inte idag i alla fall. Har någon möjligen en linjekarta över örebros gamla linjenät?

AL

Stämmer!  Linjerna 15 och 18 försvann redan på 70-talet, inte långt efter den stora linjeomläggningen.  Däremot 1:an försvann först under 90-talet genom en förändrad sträckning på linjerna 31 och 33.  Tror t o m att linje 16 vissa turer passerade Örnso efter byggandet av den bro som numera förbinder Örnsro med Rosta! 

Christer K

Linjerna ändrades till hösten 1976.

Vi börjar på 70 talet.

Linje 1 Rynninge - Örnsro
Linje 2 Skebäck - Baronbacken
Linje 3 Mellringe - Vivalla Centrum via centrum
Linje 4 Solhaga - Ringstorp 4A efter kl 22 och lör - sön via Rynninge
Linje 5 Adolfsberg - B&W Lillån
Linje 6 Tybble - RSÖ
Linje 7 Karlslunds skolan - Almby
Linje 7E Våghustorget - Brickebacken
Linje 10 Järnvägsgatan  - Aspholmen/Bista
Linje 8 har inte funnits i Örebro.

Efter omläggningen höste 76 så blev linje nätet detta.
11 Adolfsberg - Hovsta
12 Mellringe - Tybble - Brickebacken
14 Lundby - RSÖ
15 Rynninge - Karlslunds skola
16 Ringstorp - Solhaga
17 Baronbacken  - Sörby
18 Örnsro - Högskolan via Almby
31 Stortorget - Mosås
32 Stortorget - Ormesta/Mark Stn
25 Högtrafiklinje morgon o kväll Vivalla baksidan till Mellringe via järnvägsgatan - RSÖ

Kvällar 156 Ringstorp - Rynninge - Stortorget - via hagagatan - Västhagagatan - Karlslund

under 70 talet tillkom en matarlinje 27 Karlslund - Norra Oxhagen lades ner sedan området blev större och bussen flyttades dit den går idag. Området bytte sedan namn till Björkhaga.

Man provade under en period med Taxi på turer till från Örnsro och sedan kördes det av personal från ÖTAB med en folkabuss, detta var endast på kvällstid och helger då de fick ringa och beställa transport.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Anders Forsberg

Lite komplettering till linjenätet i Örebro.

Den sista vintern med det gamla nätet var 1975-76 i turlistan från den 27 oktober 1975 ser linjenätet ut så här:

1 Rynninge - Örnsro
2 Hjärsta - Skebäck
3 Mellringe - Vivallla/ - Lundby
4 Ringstorp - Solhaga
4A Rynninge - Solhaga
5 Adolfsberg - Lillån/ - Hovsta
5A Adolfsberg - Lillån
6 Regionsjukhuset - Tybble
7 Karlslund - Brickebacken
7E Våghustorget - Brickebacken
31 Stortorget - Mosås
32 Stortorget - Ormesta

Linje 1 trafikerades inte efter kl 21 och före ca 11 på söndagar då ersattes den av linjerna 4A och 5A.

Linjekarta ur turlistan 1975




I det linjenät som sedan infördes 1976 fanns som sagt linjerna 15 Karlslund - Rynninge och 18 Örnso - Högskolan. En sak som visade sig var att båda linjerna fick två linjegrenar med olika belastningar på. Redan sommaren 1977 började man under vissa tider köra mellan Rynninge - Örnsro och Karlslund - Almby vilket senare blev att linjerna 1 och 7 så att säga återkom något år senare.

Anders F

bilomnibussen

Hej! I Mellringe, vid den västra ändpunkten på linje tre låg ett stort mentalsjukhus. Det föranledde ungdomar på sextiotalet att dräpa av varandra med repliken: Äh, ta trean rakt ut!
Mvh Jan G

Anders P.


Linjekarta ur turlistan 1975



Intressant linjenätskarta! Jag blir dock inte riktigt klok på enkelriktningen norr om slottet. Som jag tolkar kartan körde man inte i Storgatan på varesig nord- eller sydgång mellan Järntorget och den plats där polishuset idag ligger. Stämmer det? Varför?

Christer K

Citat från: Anders P. skrivet 19 oktober 2009, 14:51:46 PM
Linjekarta ur turlistan 1975



Intressant linjenätskarta! Jag blir dock inte riktigt klok på enkelriktningen norr om slottet. Som jag tolkar kartan körde man inte i Storgatan på varesig nord- eller sydgång mellan Järntorget och den plats där polishuset idag ligger. Stämmer det? Varför?
Under en längre tid var denna delen av Storgatan endast gång och Cykelväg, man ändrade detta i slutet av 70 talet början av 80 så bussarna kunde köra rakt fram. Till en början gick det bra men så fanns en del cyklister som inte förstod att bussarna började trafikera Storgatan.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.