Bussterminal/Busstation

Startat av MartinMartin, 30 augusti 2009, 02:33:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Körde 811:an (UL) häromdagen och där har dom sparkat igång hållplatsutropen.
Satt där och lyssnade och blev lite fundersam över en sak och tänkte nån kanske har nån bra idé.
När man kommer till Alunda så heter det "Alunda Bussterminal" och när man kommer till Gimo så ropas det "Gimo Bussterminal" men sen när man kommer till Östhammar så heter det helt plötsligt "Östhammar Busstaion", nån som kan klura ut varför?
I och för sig inget viktigt, men det väckte mina funderingar....

RoTe

Man kan ju även klura på varför namnet på hållplatsskylt ofta inte stämmer överens med namnet i Init och dessutom kan utropet komma med ett tredje namn på samma hållplats...

virtual1

Citat från: MartinMartin skrivet 30 augusti 2009, 02:33:43 AM
Körde 811:an (UL) häromdagen och där har dom sparkat igång hållplatsutropen.
Satt där och lyssnade och blev lite fundersam över en sak och tänkte nån kanske har nån bra idé.
När man kommer till Alunda så heter det "Alunda Bussterminal" och när man kommer till Gimo så ropas det "Gimo Bussterminal" men sen när man kommer till Östhammar så heter det helt plötsligt "Östhammar Busstaion", nån som kan klura ut varför?
I och för sig inget viktigt, men det väckte mina funderingar....

Kan inte det bero på att Östhammar har ett stationshus för bussväntande? - något som väl både Alunda och Gimo saknar för sina bussar?

MartinMartin

Ja, kanske... det är ju en idé. Gluttade lite på Wikipedia i ämnet men där står det att en bussterminal oftast ligger bredvid en järnvägsstation och en busstation där det inte finns nån järnväg fast det stämmer ju illa med ovannämnda senario då det ju bara är Gimo som ligger bredvid en järnväg och således borde vara den enda terminalen och inte Alunda.

Yujin Zhang

Just Alunda bussterminal för linje 811 hette väl Alunda gångtunnel för några år sedan då 811 stannar ute på länsvägen istället för själva bussterminalen?

MartinMartin

Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 augusti 2009, 12:21:31 PM
Just Alunda bussterminal för linje 811 hette väl Alunda gångtunnel för några år sedan då 811 stannar ute på länsvägen istället för själva bussterminalen?

Det var väl i och för sig vettigt, eftersom hållplatsen mot Uppsala i princip är ett körfält i busstreminalen. Jag menar folk kommer ju av/stiger på från och till terminalen, måste ju ha varit konstigt förrut då med 2 olika namn på samma hållplats.

Sven W

Hej

Jag tror benämningarna är lite historiskt betingade. Jag har tittat tillbaka i tidtabellen för SJ Uppsalalinjer 1962. Där finns linje 811 med, precis som idag. Den gick till Östhammars busstation via Alunda centrum och Gimo jvst. Jag tror att Östhammars busstation är gammal men att stationerna i Alunda och Gimo är nyare. För Östhammars del ville man behålla det sedan länge inarbetade namnet på en känd plats i staden medan man för de andra två kunde ta namnet terminal, som då var ett modernare ord. Sådant här är ju inte alltid så logiskt. Lite fötvirrad blir man av att läsa på det gamla tidtabellshäftets baksida där det står öppettider för busstationer. Där räknar man upp Sigtuna, Alunda (tel 10020), Östhammar och Öregrund.

Hälsningar från en som aldrig varit där.
Sven

Ersa

Jo, nog ligger det mycket tradition och historia bakom de olika benämningarna busstorg, bussterminal, busstation m.fl.
I Rimbo finns inga väntlokaler men det kallas ändå busstation, medan Östersunds knutpunkt där en stor lokal med gater och kiosker kallas för busstorg. Riktigt bakvänt.

Personligen skulle jag vilja ha dessa regler:
  • Busstorg: En större plats där koordinerade byten mellan många linjer sker. Inga väntelokaler eller biljettförsäljningsställen i egen regi finns. Kiosker i närheten som säljer bussbiljetter räknas inte. T.ex Rimbo och Ar (utanför Knivsta).
  • Busstation: Samma som ovan, fast med väntelokaler eller biljettförsäljningsställen i egen regi samt linjeinformatörer. T.ex Nyköping
  • Bussterminal: Samma som ovan, fast dessutom med gater så ingen behöver vänta utomhus på bussen. Mera likt en stor flygplats. T.ex Umeås landsbygdsstation, GIII torg i Östersund samt Cityterminalen
  • Resecentrum: Här har vi ett ställe med stora lokaler och service som man kan åka flera färdmedel till. Både tätortsbuss, landsbygdsbuss samt tåg. T.ex Örebro och Uppsala.

Omnilasse

Citat från: Sven W skrivet 30 augusti 2009, 13:07:05 PM
Jag tror benämningarna är lite historiskt betingade.
Är nog beredd att instämma - Bussterminal är väl dagens fackterm. SL som har en definition på det i sina riktlinjer, definierar det som "en anläggning som utgör ändpunkt för en eller flera busslinjer. Terminalen betjänar busstrafik av sådan omfattning att den kräver särskilt område avskilt från väg eller gata där allmän fordonstrafk normalt inte tillåts". Så Östhammar är ju onekligen också en bussterminal - även om jag nog tycker att busstation låter betydligt trevligare... Grunden bakom det äldre uttrycket är väl dock också att det normalt funnits någon form av "stationshus", med möjlighet att köpa biljetter, lämna in gods etcetera" Någon sådan koppling har ju inte bussterminalbegreppet (man får vara glad om det finns en väntsal av något slag) och godstransporter är väl en utdöende del av den moderna kollektivtrafiken... Men vi kan ju också se användandet av ordet Resecentrum för de platser där man återflyttat busstationen till järnvägsstationen och då vill ha ett samlat namn för hela klabbet! (ursäkta uttrycket)  

Jag skrev det ovan innan Verspieders kommentar - tycker nog att bussterminal också blir något för brett- men som sagt man har ju valt en annan praxis och jag ser nog inte kravet på "dockning" som nödvändigt, däremot vet jag inte om busstorg för en plats som Rimbo är riktigt lyckat (vill ha den mer klassiska utformningen för det begreppet - att bussarna står på gator runt ett fysiskt torg, byggda även för att fordonstrafik ska vara tillåten.) Känns som att det skulle behövas ytterligare något begrepp...

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 30 augusti 2009, 14:01:17 PM
Jag skrev det ovan innan Verspieders kommentar - tycker nog att bussterminal också blir något för brett- men som sagt man har ju valt en annan praxis och jag ser nog inte kravet på "dockning" som nödvändigt, däremot vet jag inte om busstorg för en plats som Rimbo är riktigt lyckat (vill ha den mer klassiska utformningen för det begreppet - att bussarna står på gator runt ett fysiskt torg, byggda även för att fordonstrafik ska vara tillåten.) Känns som att det skulle behövas ytterligare något begrepp...

Intressant åsikt om begreppet "torg". Ja, det vore kul om branschen kunde enas om klara definitioner över vad som gäller för alla "titlar". :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 30 augusti 2009, 14:06:49 PM
Intressant åsikt om begreppet "torg". Ja, det vore kul om branschen kunde enas om klara definitioner över vad som gäller för alla "titlar". :)

Det är ju inte branschen som avgör vad det skall kallas utan respektive kommun. Det är nog rätt slumpmässigt om den stora planen i kommunens större tätorter varifrån flera bussar avgår får heta busstorg, busscentral, busstation, bussterminal eller resecentrum. Ungefär som att stadens största torg kan heta Stora torget, Östra torget, Skomakartorget...
Någon klar och entydig definition på vad som är vad finns inte. Resecentrum brukar ha både buss och tåg men undantag finns (Kristianstad). Det brukar finnas kiosker, servering och väntsal men undantag finns (Kinna).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)