Heldag med BSBV 28 = 13 bilder

Startat av Ersa, 30 augusti 2009, 00:51:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"En rejäl arbetsdag" kan man kalla lördagen, om man så önskar.

Start i Älgviken.

Snabbt upp till Östermalm där jag hittade ett gäng resenärer.

De skulle till ett ärende på Södermalm, där det bodde många gamla Björknäsbor som blev nostalgiska av att se bussen och var tvungna att titta in för att minnas "Wallenbergtiden".

Stopp för bankomatuttag för passagerare = MaxCi-fotande

Vi hinner med en blå också.

Vi svänger av E4:an pga ett ökat behov av rastning för passagerna.

Jaha, hur ska man parkera nu? Nedförslut måste det dessutom vara då rullstart krävs pga spänningsbrist. Det blev dock desto mer spänning i att planera sina parkeringar! 8)

Så här fick det bli.

Tomkörning norrut. På hemväg, trodde jag. Men inte än. Det hade glömts saker i bussen och man jagar mig med bil, så jag väntar in bilen.

Men var är jag nu? Alldeles för långt norrut? ;D

Nej, den gröna färgen indikerar att jag fortfarande är "strax söder om söder".

Nu börjar man närma sig bekanta trakter.

Nu är 28:an nästan hemma. Själv hade jag några mil att avverka norrut innan jag kunde säga detsamma.

Peter Rost

Trevligt repotage, och fina bilder. :)

/Peter

Camilla

Tack för dom bilderna för jag älskar dom föradetta BSBV bussarna

Muk

Trevligt svep. Provade du gamla E4:an (+äldre benämningar) mellan Nyköping och Södertälje när du var i trakterna?

Ersa

Citat från: Muk skrivet 30 augusti 2009, 11:24:16 AM
Trevligt svep. Provade du gamla E4:an (+äldre benämningar) mellan Nyköping och Södertälje när du var i trakterna?

Ja, jag prövade gamla E4/RV1 på de flesta sträckorna under tomkörningen hem från Norrköping. Bra att lära sig alla alternativa sträckor inför framtida köer under arbetstid på SwEx, och dessutom trivs ju även 28:an bättre i 60-70 km/t på gamla vägar än i toppfarten 80 km/t på motorväg. :) Dock siktades inte en enda mjölkpall på hela dagen.

Bussmicke

Mycket trevligt, Själv åkte jag med Ödlund i SJ 1120 samma dag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Ja, det var verkligen full SvOF-aktivitet denna dag. :)

Inge Løvoll

Citat från: Verspieder skrivet 30 augusti 2009, 00:51:25 AM
"En rejäl arbetsdag" kan man kalla lördagen, om man så önskar.

Nu är 28:an nästan hemma. Själv hade jag några mil att avverka norrut innan jag kunde säga detsamma.

Vakkert!
Mvh Inge Løvoll

Björn Forslund

Ja, fina bilder o bra jobbat, Erik!
SvOf:s Tekniska Avdelning har kommit fram till att laddproblemet berodde på en kraftigt ärgad kabel till plusdojan på batteriet. 

Ersa

Kul att få vara problemlösare, och dessutom lyckas med planerna. Men det hela hade inte gått utan de glada och tekniskt intresserade resenärerna som glatt inväntade grönt ljus innan de puttade bussen över korsningen Strandvägen-Styrmansgatan på Östermalm. :)
Jag ska försöka få tag i bilder som en ur sällskapet knäppte på själva bussputtandet, då jag själv inte kunde fota då jag ju satt bakom ratten just då.

Något de och jag var förvånade (men tacksamma) över var hur bussen kunde rullas nedför backarna trots att den stått och läckt luft i 2-3 timmar i sträck. Finns det ingen spärrventil på denna pga den "annorlunda" konstruerade parkeringsbromsen? Hade den låst sig som en "vanlig" buss hade ju rullstart varit omöjligt om all luft pyst ut.

Björn Forslund

Denna buss har ett mellanting mellan den gamla mekaniska handbromsen och fjäderbromsen. Det är alltså en tryckluftsvariant, men går att lossa även utan tryck i systemet. I egentligen en farlig konstruktion, för om du lossar bromsen utan tryck i systemet går den inte att dra åt igen, och bussen kan komma i okontrollerad rullning om man t ex försöker starta den i en sluttning. Spärrventiler fanns inte, det är ett senare påfund. Därför är det viktigt att alltid dra åt p-bromsen i 28:an, särskilt om det lutar det minsta när man tänker dra ut stoppet o lämna bussen.
Tror att denna konstruktion endast fanns under något år i mitten på 60-talet, sedan kom ju den inverterade fjäderbromsen.

/Björn