Marks kommun vill ha skadestånd för krånglande bokbuss

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 augusti 2009, 11:51:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

yngrot

Helmark har uppenbarligen problem med sin kvalitet synd de inte gör det bra direkt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 29 augusti 2009, 13:20:57 PM
Helmark har uppenbarligen problem med sin kvalitet synd de inte gör det bra direkt..

Bussen skall dessutom ställas ut vid Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg om några veckor så det kan ju bli rätt ödesdigert för Helmark om de inte kan komma överens med beställaren innan dess.
Sedan kan man naturligtvis utifrån ett exemplar inte dra några generella slutsatser om hur kvaliteten brukar vara på Helmarks bussar. Jag träffade för någon vecka sedan en bussägare från Östergötland där helnöjd bara var förnamnet i omdömet av hans cirka två år gamla Helmarks-buss.

yngrot

Nej klart man inte kan dra för höga växlar på ett exemplar men enligt flera tidigare inlägg i andra trådar verkar Helmark ha lite problem...Lars Ö har ju skrivit en del om detta..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 30 augusti 2009, 13:55:49 PM
Nej klart man inte kan dra för höga växlar på ett exemplar men enligt flera tidigare inlägg i andra trådar verkar Helmark ha lite problem...Lars Ö har ju skrivit en del om detta..

Att det var problem med de Helmark dubbeldäckare som såldes till Swebus går inte att förneka. Däremot har jag träffat andra bussägare i Norrland som varit nöjda med motsvarande Helmarkare. Piippolas Busstrafik har t ex kört en sådan i över 160 000 mil utan större reparationer.
Tyvärr är det väl så i dag att det kan vara problem karossbyggen oavsett tillverkare. Om någon utmärker sig mer än någon annan vet jag inte. Jag vet åtminstone två bussägare som är synnerligen missnöjda med sina Volvo 9700 Face. Jag känner till två bussägare i Västsverige som hade så stora problem med vardera tre Setra att de fick byta dem mot nya efter ett par år.