Huvudmeny

böter

Startat av michael k, 28 augusti 2009, 09:51:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

Citathttp://www.jnytt.se/nyhet/25915/arrivas-problem-fortsatter---far-hoga-boter

man kan undra om dessa bussar som ser ut som kriget
hur väl underhållna de delar är som man inte ser bromsar etc?
ryker och pluttrar gör de när de stånkar fram i jönköping
10km är väl den vanliga farten på dessa "väl" underhållna fordon när de stånkar upp i backen mot sandagymnasiet på linje ett
man kan undra om scania slutat tillverka grenrörspackningar?

eskengren han fick gå han men blev det bättre?
tänk om de som lever i en verklighet med upphandling varje dag hade behandlat uppdragsgivare och kunder så?

Ersa

Det heter inte böter, utan vite. Böter får bara utfärdas av Polisen, Tullverket eller Kustbevakningen.
När ska journalister lära sig rätt termer?

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6ter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vite

Detta var ingen kritik av Michaels rubrikval, utan av artikelförfattaren på jnytt.se

Richard

Usch då det låter ingenting vidare och Arriva som har vunnit trafiken i södra Halland undrar hur detta ska gå ???

Tommy E

Aj aj. Undrar om det går likadant här uppe när vintern kommer.... :-\
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Omnilasse

Fast egentligen är det ju konstigt att man använder "vite" i avtalen - eftersom begreppet ju egentligen är tänkt att användas som påtryckning/varning - tycker nog det är rimligare att se det som en avgift eller ersättning för brister i sina åtaganden som de fått betala, eller egentligen snarare en avräkning mot de krav på trafik som ställs i avtalet.   

Tror nog inte man behöver oroa sig över Arriva. Dörrfel tycker jag det tycks vara på alla bussar (och för den delen tåg också) som är nylevererade oavsett om de heter Man eller Scania (Volvo kanske har klarat sig lite bättre). Lite konstigt att de haft så mycket problem med de danska bussarna - tycker aldrig att man drabbas av något problem när man själv åker i Köpenhamn (däremot i Stockholm har det förstås varit det när man åkt med dem)

Vad jag har förstått för Stockholms del har ju SL tryckt på rätt mycket för att de ska få ordning på "de gamla danskarna" och de har ju också genomfört en hel del åtgärder, så vi får hoppas att åtgärderna är tillräckliga och att de kommer att klara av vintern.

Leif D

Nu vet ju inte jag hur de är exakt då, men nått säger mej att man inte har dörrbromsar och dörrautomatik på samma vis i Danmark som i Sverige, i vart fall då det gäller äldre bussar. Det skulle i så fall betyda att man fått bygga in dessa finesser på de fordon som nu går i Sverige. Eftersom man uppenbarligen i de flesta företag numera gör urusla tidsplaner eller fantasiplaner, så hinner man ju inte få allt att fungera innan man ska ha skräpet i trafik.
Sen har man väl iofs inte nån personal som klara av att fixa med sån utrustning, allafall inte kvalificerad felsökning. provbytesmetoderna är väl de som är förhärskande numera i vart fall i vissa större företag, eftersom detta med utbildning för personal, de är ju en kostnad och de ska man ju spara på !!
(Observera att allt bygger på egna antaganden och observationer, samt att ingen pekas ut, mer än den som känner sej träffad).
;-)

Jonas

Citat från: Leif D skrivet 29 augusti 2009, 01:34:51 AM
Sen har man väl iofs inte nån personal som klara av att fixa med sån utrustning, allafall inte kvalificerad felsökning. provbytesmetoderna är väl de som är förhärskande numera i vart fall i vissa större företag, eftersom detta med utbildning för personal, de är ju en kostnad och de ska man ju spara på !!

En effekt av alla upphandlingar kanske....   :-X

yngrot

Danska bussar hade i alla fall på 90talet inte dörrbroms på bussar som körde i Köpenhamn vi hade en sån på demo i Borås. Utan dörrbroms på stadsbuss nej tack säger jag... Det fanns nån röd lampa som lyste för dörr 3 när nån stod där .  hopplöst för föraren att se när bussen är full med folk om nån är på väg ut. Finns det dörrbroms med fotoceller så öppnas dörren ju igen om nån vill ut..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Leif D

Citat från: Z skrivet 29 augusti 2009, 11:03:50 AM
En effekt av alla upphandlingar kanske....   :-X

Jo, de inser jag nog, men både upphandlare och operatörer måste lära sej att sköta det skräp man använder sig av i sin verksamhet, om man ska ha någon trovärdighet kvar hos slutkund. Då måst det få kosta lite också.....    så blir dessutom arbetstillfällen.
;-)

Leif D

Citat från: yngrot skrivet 29 augusti 2009, 13:13:15 PM
Danska bussar hade i alla fall på 90talet inte dörrbroms på bussar som körde i Köpenhamn vi hade en sån på demo i Borås. Utan dörrbroms på stadsbuss nej tack säger jag... Det fanns nån röd lampa som lyste för dörr 3 när nån stod där .  hopplöst för föraren att se när bussen är full med folk om nån är på väg ut. Finns det dörrbroms med fotoceller så öppnas dörren ju igen om nån vill ut..

Mmm...  jag hadde nog ungefär den känslan jag med. Tack tack.
;-)

Ted Selander

Citat från: yngrot skrivet 29 augusti 2009, 13:13:15 PM

Lustigt nog är dessa lampor, som sitter ovanför vindrutan närmast framdörren, fortsatt aktiva trots ombyggnad till dörrbroms. Har sett det på flera danskbussar i Märsta (SL-land).

/Ted

Jo

Citat från: Richard skrivet 28 augusti 2009, 18:36:40 PM
Usch då det låter ingenting vidare och Arriva som har vunnit trafiken i södra Halland undrar hur detta ska gå ???

Det behöver nog inte betyda så mycket då kvalitén de olika stora operatörerna leverera verka skilja sig åt mellan olika platser. Dessutom har väl Arriva lyckats bra i Skåne. Både i HBG-stad och på Näset(eller vad avtalet Malmö/Trelleborg/falseterbo heter) har ju resandet ökat enormt sedan Arriva tog över. De klagomål man haft på stadsbussarna har väl i minst lika stor utsträckning gället även konkurrenten som också kör där.

Leif D

Citat från: Jo skrivet 29 augusti 2009, 19:11:44 PM
Det behöver nog inte betyda så mycket då kvalitén de olika stora operatörerna leverera verka skilja sig åt mellan olika platser. Dessutom har väl Arriva lyckats bra i Skåne. Både i HBG-stad och på Näset(eller vad avtalet Malmö/Trelleborg/falseterbo heter) har ju resandet ökat enormt sedan Arriva tog över. De klagomål man haft på stadsbussarna har väl i minst lika stor utsträckning gället även konkurrenten som också kör där.

Ja så lär det ju vara, visst slarvas det med kompetens och liknande för underhållspersonalen på många håll, men inte överallt som sagt. Skulle tror att detta dels beror på hur realistiskt det vinnande anbudet på den aktuella trafiken är och även på vad man lyckas anställa för personal i ledande funktioner.
Självklart finns det ju ställen som har chefer som verkligen vill ha en väl fungerande produkt att leverera till kund och slutkund. Dessa strider självklart för att få ha personal med nödvändig kompetens och kanske till och med några extra fordon i reserv, eftersom man vet att det inte är 100% tillgänglighet för evigt, ens på en helt ny vagnpark.
;-)