Huvudmeny

AB 4, 94 och 176 !!

Startat av at1981, 12 augusti 2007, 20:48:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

*
Varför har man två olika linjenummer för två linjer med exakt samma linjesträckning? Eller finns det någon som helst skillnad mellan AB 4 och AB 94 --- I så fall vad?

Visst, 94 går på natten och det gör inte 4 men det tycker inte jag är skäl nog egentligen att ha två olika linjenummer bara för att 94 nu kanske har lägre turtäthet än 4.

Om det fanns någon sorts skillnad så kan jag hålla med om att det kan tänkas va två olika linjenummer.

T.ex. 434 går ju både på dagtid och en tur mitt i natten (natt mot lör-, sön- & helgdag) men heter fortfarande 434 men mot Sthlm går 492 från Byns gård till Slussen men den har ju då en annorlunda linjesträckning via Gustavsberg, Orminge och Ektorp in till Slussen. 434 som grå från Gustavsbergs C till Sollenkroka går ju inte alls som "434" så då borde den linjevarianten få ett eget linjenummer, t.ex. 434G eller nå´t.

*
Linje 176 (http://sl.se/ficktid/vinter/v176.pdf) är för mig en märklig stomlinje, den går från Mörby stn till Stenhamra där vissa turer endast går sträckan Mörby stn - Ekerö C.

Att ibland ge 317 och 318 större betydelse än 176 (då man ska byta i Ekerö C till 317/318 mot Färingsö) känns verkligen inte som något stomlinjetänk. 176 ska gå till Stenhamra, annars kan linje heta 177 i sådana fall (avkortad variant på linje 177 endast till Ekerö C) och vid Stenhamra byta till 317 eller 318 oavsett tid på dygnet då 176 och 317/318 bedriver någon form av samtrafik.

Ekerötänket för 176 skulle kunna jämföras med att låta vissa turer på 474 bara gå Slussen - Gustavsbergs C och där byta till 432-440 för vidare färd ut i Värmdö kommun.

MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Nico

Citat från: at1981 skrivet 12 augusti 2007, 20:48:22 PMVarför har man två olika linjenummer för två linjer med exakt samma linjesträckning? Eller finns det någon som helst skillnad mellan AB 4 och AB 94 --- I så fall vad?

Visst, 94 går på natten och det gör inte 4 men det tycker inte jag är skäl nog egentligen att ha två olika linjenummer bara för att 94 nu kanske har lägre turtäthet än 4.

Om det fanns någon sorts skillnad så kan jag hålla med om att det kan tänkas va två olika linjenummer.

Vad står förkortningen AB för? Kanske är lite mör i skallen så jag kan ha missat något, men om det är något slags omskrivning för en busslinje i A/B-län så är det nog bättre att använda en mer vedertagen förkortning i sammanhanget, t.ex. SL[-linje] än att hålla på med egna omskrivningar som mest krånglar till det.

Vad gäller linje 4 versus 94 så ligger som sagt skillnaden i att det senare är en nattlinje och då kan den gott ha ett annat linjenummer just för att markera skillnaden i turtäthet. Annars så skulle det nog bli lite gny för att den gick så sällan. Som vanligt handlar det mest om vad som är praktiskt enligt tanken om... if it ain't broken, don't fix it...

Citat från: at1981 skrivet 12 augusti 2007, 20:48:22 PMLinje 176 (http://sl.se/ficktid/vinter/v176.pdf) är för mig en märklig stomlinje, den går från Mörby stn till Stenhamra där vissa turer endast går sträckan Mörby stn - Ekerö C.

Att ibland ge 317 och 318 större betydelse än 176 (då man ska byta i Ekerö C till 317/318 mot Färingsö) känns verkligen inte som något stomlinjetänk.

Antar att detta om hur man ska se på stomlinjer även till stor del handlar om trafikantunderlag. Användandet av olika linjenummer är mest en upplysning om destination eller i alla fall en eventuell sådan. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Apropå 176an vill jag nog påstå att någon planerare för en gångs skull tänkt till. I sann SL-anda borde egentligen 176 gå parallellt med 317/318 på sträckan Ekerö C- Solbacka (enhetlighet, fasta minuttal m.m.), men så är lyckligtvis inte fallet.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 13 augusti 2007, 00:07:38 AM
Vad står förkortningen AB för? Kanske är lite mör i skallen så jag kan ha missat något, men om det är något slags omskrivning för en busslinje i A/B-län så är det nog bättre att använda en mer vedertagen förkortning i sammanhanget, t.ex. SL[-linje] än att hålla på med egna omskrivningar som mest krånglar till det.

Det håller jag med om.
Tur att det inte är ännu mera "tillkrånglat", genom att man stenhårt skiljer på A resp B.  ;)

Vi föredrar dessa exempel:
-SL 176
-UL 807
-Västtrafik 100

Och i inlägg med ordet "Länstrafiken" bör det tydligt framgå vilket länstrafikbolag man menar. Vissa (dock ej AT1981) hävdar ju att "Länstrafiken" automatiskt betyder Södermanland...  ???

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2007, 16:02:14 PM

Och i inlägg med ordet "Länstrafiken" bör det tydligt framgå vilket länstrafikbolag man menar. Vissa (dock ej AT1981) hävdar ju att "Länstrafiken" automatiskt betyder Södermanland...  ???

Nä, Örebro tycker jag det betyder. :P

Erol

Länstrafiken är både södermanland och örebro då de ingick i det tillsammans.

Wolfie

Apropå 4 verse 94 så är det ju så att 4 är en stomlinje som trafikeras med blå bussar medan 94 på vardagsnätter trafikeras av röda små saker. Att det sen körs blåbussar på en normal linje på helgnätterna känns som lite ologiskt (SL är ju så noga med det annars), förutom att det verkligen behövs ledvagnar där.

Ersa

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2007, 17:59:04 PM
Men Södermanland/Örebro har ej ensamrätt på detta ord i Sverige.

Länstrafiken har de aldrig haft ensamrätt på men väl hade Örebro län rätten till namnet Länsbussarna en gång i tiden.