Lila Skånetrafiken tåg i Söderhamn.

Startat av jocke, 27 augusti 2009, 23:21:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon Bertilsson

Det är X61, det nya Pågatåget som ska ersätta de gamla X11 som tjänstgjort i 26 år nu.
Ett 50-tal ska levereras om jag inte är rent fel på det. Just nu håller man på att testa dem för fullt, så det var antagligen därför du såg det där uppe.

jonas a

Walter

Citat från: jonas a skrivet 28 augusti 2009, 20:18:03 PM
När kommer dom hem till Skåneland?

Total 49 beställda i första omgången, leveranserna börjar om någon månad.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Detta tåg såg jag förra veckan i Skövde !Provkörs Skövde-Moholm.Här finns viss testutrustning.

De skånska X11 är inte så dåliga. Tågfordon kan rulla i många år. Fortfarande rullar några Da och Ma lok. Säkerligen kan de skånska rulla flera år till,antingen i Skåne eller någon annanstans.
Av intresse kan nämnas att de skånska X11 /lev ursprungligen till NSK/SSK/är monterade i Helsingborg vilket  även Göteborgska X11 3139-3147 är monterade i Helsingborg. När 3139 kom till Göteborg  kom ihop med en skånska X11(dåv 10). Vid provkörningen och leverans skulle tågen vara multipelkopplade.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 29 augusti 2009, 13:57:42 PM
De skånska X11 är inte så dåliga. Tågfordon kan rulla i många år. Fortfarande rullar några Da och Ma lok. Säkerligen kan de skånska rulla flera år till,antingen i Skåne eller någon annanstans.

Det enda Da-loket och de Ma-lok som fortfarande rullar i reguljär trafik (alltså ej museitrafik) från 1950-talet får betecknas som undantagsfall och åtminstone Ma-loken är i regel kraftigt ombyggda.
Att Skånetrafiken valt nya kapacitetsstarka pendeltåg och att göra sig av med i varje fall flertalet av X11-orna har inget att göra med att de skulle vara slut utan att det finns en rätt stor möjlighet att sälja dessa vidare runtom i landet samt att det är många fördelar i att ha en enhetlig fordonspark. Skånetrafiken förtjänar uppskattning och beundran för sitt tuffa beslut att byta ut hela vagnparken på en gång, inte klander. Sedan är det väl bara att hoppas att X61 fungerar bättre än vad X60 har gjort i Stockholm. Men när X10 levererades först till Malmö krånglade de inte särskilt mycket. Men väl när de kom till Stockholm...

Sundås

Igår kväll susade ett sådant tåg fram och tillbaka i Växjö. Åkte sedan förbi ett i Hovmantorp..

Så de är här uppe och körs också. =)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 29 augusti 2009, 15:58:23 PM
http://vk.se/Article.jsp?article=296592

84 kommentarer, varan över hälften glada! Nytt Västerbottenrekord i positiva inlägg? :o
Pendeltåg Vännäs-Holmsund är en underbar idé, men man kan ju fråga sig varför Länstrafiken vaknar först nu, när befolkningen aktivt önskat ha tåg på sträckan i flera decennier. Holmsunds station byggdes ju redan 1921 såvitt jag förstår, så nog kan det vara en idé att återinföra passagerartåg nu uppåt 90 år senare... ::)

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 augusti 2009, 00:20:47 AM
Det är X61, det nya Pågatåget som ska ersätta de gamla X11 som tjänstgjort i 26 år nu.
Ett 50-tal ska levereras om jag inte är rent fel på det. Just nu håller man på att testa dem för fullt, så det var antagligen därför du såg det där uppe.

Om tåget var/är på väg norrut från Söderhamn kan det även röra sig om ett samarbetstest med Norrtåg på Botniabanan, då det är just likadana X61 som ska sättas in på denna bana framöver.