Ridande poliser på bussgatan

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 augusti 2009, 21:35:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 augusti 2009, 23:03:50 PM
Jo, men det är bara en liten gräsplätt inte mycket större än vad som syns på bilden. Sedan är det träd och en parkeringsplats. Det jag menade var att bussföraren hade varit rätt chanslös om två hästar plötsligt dykt upp mitt i hans körbana och poliserna inte räknat med att möta en buss just där. Den dåliga sikten bakom huset framgår inte tillräckligt av bilden.
Jag har "krockat" med en häst i Brunnsparken i Göteborg.
Kom körandes 40 bussen på väg in på Brunnsparken  och det var ett gäng ungdomsorkestrarsom spelade och paraderade upp för Avernyn.
En Polishäst fick frispel när dom drog igång på GustavAdolfstorg. Den började stegra och ha sig och kom ut mot bron.
Ok jag stannade bussen mitt på bron och kusen med kvinnlig ryttare "snygg tjej" backade rätt in i bussen så backspegeln vek sig. Efter detta så stegrade sig kusen duktigt och jag trodde den skulle kasta tjejjen i kanalen.

/M

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe D skrivet 28 augusti 2009, 23:41:39 PM
Bussförarna ska väl inte köra fortare än att dom kan stanna om det skulle dyka upp något i körbanan? Det är ju bland det första man får lära sig på körskolan.

Förvisso men det hindrar ju ändå inte att det finns en risk. Alla kör inte perfekt enligt regelboken. Skall väl sägas för säkerhets skull att föraren på bilden körde mycket försiktigt. Detta i kombination med att hästarna framfördes i mycket låg fart gör väl att olycksrisken i det här fallet bara var teoretisk. Men det är ju ändå onödigt att ta risker. Det fick i alla fall jag lära mig i körskolan bland det första.

Uffe D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 augusti 2009, 08:14:42 AM
Förvisso men det hindrar ju ändå inte att det finns en risk. Alla kör inte perfekt enligt regelboken. Skall väl sägas för säkerhets skull att föraren på bilden körde mycket försiktigt. Detta i kombination med att hästarna framfördes i mycket låg fart gör väl att olycksrisken i det här fallet bara var teoretisk. Men det är ju ändå onödigt att ta risker. Det fick i alla fall jag lära mig i körskolan bland det första.

Absolut, hästar är dessutom ganska lynniga djur. Polishästarna däremot verkar ha ett ganska stabilt psyke, man har ju sett på TV vad dom utsätts för vid demonstrationer osv och inte ens då verkar dom bli skrämda.
Problemet är nog större om det handlar om privathästar eller ridskolehästar.

lil-sis

Citat från: Uffe D skrivet 04 september 2009, 15:10:30 PM

Problemet är nog större om det handlar om privathästar eller ridskolehästar.

Hästar är bytesdjur, inte lynniga. Men man ska alltid räkna med att de kan hitta på precis vad som helst. Och göra de mest ologiska manövrar. Det är det som är charmen med dem  8)

Har jobbat ett par år på ridskola, tyvärr lokaliserad alldeles för nära rätt tungt trafikerad 70-väg. Utryckningsfordon stängde faktiskt av sina sirener när de passerade oss. Fast de hästar jag samarbetade med där kan närmast beskrivas som lobotomerade när det gäller fordon av alla de slag, inkl flygplan och lågt flygande helikoptrar. Och senare även sprängningar i samarbete med vägbygge  ;D Inte en olycka på 2 år med drygt 30 undervisningstimmar i veckan :-)

Litet avsteg. Typ.