Förslag på nya Bussdepåer i Uppsala

Startat av patric, 27 augusti 2009, 21:10:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan detta beslutas. Idiotsaker som spårtaxi beslutas direkt men viktiga saker som bussdepåer kommer nog ta ca 20 år...  ;D

Hoppas bara man bygger ordentligt när man väl bygger. Nuvarande depåer är så trånga att det inte är klokt, gäller Swebus Uppsala och GUB.

Björn Ax

Ja förstå hur mycket tomkörning det kommer bli om det kommer en depå uppe vid ärna.

Blir jobbigt om man glömmer vart man ska börja. Åker till kungsängens gård istället för ärna. :P

76

När jag satt och reglerade ute i Fyrislund så dök SVT upp och ville intervjuva mig angående detta. Jag avböjde vänligt men bestämt. Dock så är det min buss som syns i detta inslag http://svtplay.se/v/1664883/uppsalas_bussar_far_nya_garage :D

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 27 augusti 2009, 21:37:55 PM
Ja förstå hur mycket tomkörning det kommer bli om det kommer en depå uppe vid ärna.

Blir jobbigt om man glömmer vart man ska börja. Åker till kungsängens gård istället för ärna. :P

Så har man ju haft det i t.ex Umeå i många decennier nu. Att Uppsala har kvar sin depå i "innerstan" förvånar mig, och den stan måste väl snart vara den enda stan med centralt placerade bussdepåer?

Björn Ax

Citat från: Verspieder skrivet 27 augusti 2009, 22:42:40 PM
Så har man ju haft det i t.ex Umeå i många decennier nu. Att Uppsala har kvar sin depå i "innerstan" förvånar mig, och den stan måste väl snart vara den enda stan med centralt placerade bussdepåer?

Vad jag hörde av inslaget så låg ju depån i utkanten av stan när den byggdes. :)

Men jag kan inte förstå varför man ska dela upp stadstrafiken's bussar på 2 depåer.
Blir en massa farande för både verkstadspersonal och bussförare beroende på hur långt emellan det är.

Jacob med C

Citat från: Verspieder skrivet 27 augusti 2009, 22:42:40 PM
Både Veolia och Byberg har ganska centrala depå i Örnsköldsvik.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Citat från: Jacob med C skrivet 28 augusti 2009, 13:00:31 PM
Både Veolia och Byberg har ganska centrala depå i Örnsköldsvik.

Men om Örnsköldsvik skulle växa till Uppsalas invånarantal (inkl dess markvärden) skulle nog de båda bussdepåerna snabbt köpas upp och rivas till förmån för bostäder. :)

Jacob med C

Risk för att Övik skulle växa till Uppsala storlek är inte så troligt... Men man ska inte säga aldrig...
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 28 augusti 2009, 01:01:13 AM
Men jag kan inte förstå varför man ska dela upp stadstrafiken's bussar på 2 depåer.
Blir en massa farande för både verkstadspersonal och bussförare beroende på hur långt emellan det är.

Två depåer för trafikområdet för tätortstrafiken känns bakvänt och krångligt, ja. Speciellt om hela eller delar av tätortstrafiken upphandlas i framtiden. Och alla gula landsbygdsbussar ska samlas i en tredje stor depå oavsett vilka som vinner alla olika avtal i den nya stora upphandlingen?

virtual1

Citat från: Björn Ax skrivet 28 augusti 2009, 01:01:13 AM
Vad jag hörde av inslaget så låg ju depån i utkanten av stan när den byggdes. :)

Beror väl på om man väljer att linjeuppdela depåerna eller ej, jfr. Hornsberg/Söderhallen

jocke

Citat från: Verspieder skrivet 28 augusti 2009, 14:20:16 PM
Två depåer för trafikområdet för tätortstrafiken känns bakvänt och krångligt, ja. Speciellt om hela eller delar av tätortstrafiken upphandlas i framtiden. Och alla gula landsbygdsbussar ska samlas i en tredje stor depå oavsett vilka som vinner alla olika avtal i den nya stora upphandlingen?

Ja de kan väl fungera, om depån hyrs ut av kommunen till förmån för den som vinner olika avtal.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 28 augusti 2009, 18:32:32 PM
Beror väl på om man väljer att linjeuppdela depåerna eller ej, jfr. Hornsberg/Söderhallen

Då upphandlingen är på gång redan, så hoppas man ju verkligen att sådant redan är bestämt och klart.

Citat från: jocke skrivet 29 augusti 2009, 00:44:27 AM
Ja de kan väl fungera, om depån hyrs ut av kommunen till förmån för den som vinner olika avtal.

Ska man ha 4-5 olika trafikledningsexpeditioner på rad där inne då, eller bara en enda som upphandlas separat som i Östergötland, eller sköts direkt av UL?

Jonas

För stadstrafiken är ingenting klubbat och bestämt ännu så det är ingen idé att spekulera i hur det kommer att bli...

Det enda som är säkert är att det MÅSTE byggas en ny depå ganska så snart då det är fullt till bristningsgränsen i den nuvarande depån!

Björn Ax

Citat från: Z skrivet 29 augusti 2009, 10:56:10 AM
För stadstrafiken är ingenting klubbat och bestämt ännu så det är ingen idé att spekulera i hur det kommer att bli...

Det enda som är säkert är att det MÅSTE byggas en ny depå ganska så snart då det är fullt till bristningsgränsen i den nuvarande depån!

I reportaget sades ju att stadstrafikens depå ska vara klar 2014 så det måste ju klubbas snart iaf.