Inviger Scannern med en H1:a

Startat av Stefan Norin, 12 augusti 2007, 20:33:09 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Stefan Norin

http://s196.photobucket.com/albums/aa298/hajarduva/?action=view&current=SLH1_5065Rsta.jpg

Inviger scannern med denna buss.
SL H1 5065 i Råsta -90 eller -91. Vet någon mer historik kring denna buss?//

Fredrik Klint

Trevligt!
5065 ingick i serien 5056-5065 och var de första H1 att levereras (1975).
De överenstämde med H58, skillnaden var att H58 hade halvautomat och H1 helautomat, därav litteraskillnaden. I samma veva bestämde man sig för att börja om med litterasystemet, därav den stora skillnaden i siffror (58 mot 1).

De levererades till Hornsberg(!), själva syftet var att testa "långa bussar" i innerstaden vad jag förstår. De flyttades 1977-78 till Råsta. (Så småningom kom 12m bussar till Hornsberg i och med H2 1981 och H11 till Söderhallen 1980).
Samtliga vagnar var kvar i Råsta till slutet förutom 5063 som flyttades till Norrtälje hösten 1991. Mellanlandning i Kallhäll?

Växellåda vid leverans: ZF 2HP 45 (2-stegs helautomat)
5056-5060 erhöll 1984 Leyland GB 346 (4-vxl halvautomat, system Wilson).
5061-5065 erhöll 1978 Allison MT 644 (4-stegs helautomat).
5056-5065 hade ursprungligen 2-växlad bakaxel, detta försvann i och med växellådsbyte 1978 resp. 1984.

Följande erhöll skivdörrar: 5061 (år 1984), 5063 (1986) och 5065 (1982).

5063 omnumrerad till 5083 januari 1995, omnumrerad igen januari 1996 till 5253. (Detta p.g.a. nyleveranser av MaxCi som behövde inv-nr.)

Övrigt: 220l tank, övriga H1 har 290l.  Telma (elbroms) monterades 1981-82.

Slopade
1991: 5056-5060, 5062, 5064
1992: 5061, 5065
1996: 5063

Cero

Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 augusti 2007, 09:17:05 AM

De levererades till Hornsberg(!), själva syftet var att testa "långa bussar" i innerstaden vad jag förstår. De flyttades 1977-78 till Råsta. (Så småningom kom 12m bussar till Hornsberg i och med H2 1981 och H11 till Söderhallen 1980).


Då torde det väl ha varit en av dessa som blev av med rumpan mot ett hus någonstans på Östermalm på sjuttiotalet. Vi diskuterade ju detta för någon tid sedan och det blev väl aldrig riktigt klarlagt vilken buss det handlade om.

/Cero

Frippe Fribas

Trevlig bild, men använd gärna IMG code länken till höger om bilden i Photobucket så visas bilden även här på forumet  ;)
Har du mer att scanna så väntar jag med glädje, H1:orna minns jag från min barndom då de gick flitigt på Täby Centrums linjer.
//Fredrik

Stefan Norin

Tack för tipset. Ska tänka på det nästa gång. Har en del bilder från i början av 90-talet som väntar på inscanning.
Tack också till Fredrik K för historiken. Angående 5063 såg jag i SBH att den fortfarande lever i ombyggt skick. Vet någon förresten varför denna behölls av SL ända fram till -96. Bussen var väl aldrig i trafik efter -92? Det fanns ju en del andra vagnar med liknande öden, exvis 4971+72 och några gamla H1: från Handen.

/Stefan

Ted Selander

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2007, 09:30:51 AM
Jag kan ju kommentera att kombinationen 2 stegs automat med Norrlandsväxel var väldigt udda och gav en i mitt tycke väldigt svårkörd buss.

//Lars
I innerstadstrafiken var det bara utför Västerbron på linje 54 som jag dristade mig att lägga i högväxeln vid några tillfällen. Det var inget som underlättade inbromsningen vid Högalidsgatan...

/Ted

christian berg

Hej,

jo 5063 var faktiskt i trafik så sent som 1994 (fast den fick aldrig den nya numren 5083 el 5253 påmålat). Våren 1994 måste det har varit bussbrist i Hornsberg och för några veckor dök diverse gamla bussar upp, bl.a. på linje 40E till Universitetet. En av dessa var faktiskt den urgamla 5063 som en gång i tiden levererades till Hornsberg. Andra var H1 5181,5194,5635 och H2 5712,13 och 15 som varit avställda länge. Vid sommartidtabelllens införande försvann dessa vagnar.

H58 4971-72 fanns kavr längre än andra H58 till 1992, 4972 gick bland annat i trafik i Söderhallen hösten 1991.

Hälsningar

C.Berg

Bussmicke

Citat från: Stefan Norin skrivet 12 augusti 2007, 20:33:09 PM
http://s196.photobucket.com/albums/aa298/hajarduva/?action=view&current=SLH1_5065Rsta.jpg

Inviger scannern med denna buss.
SL H1 5065 i Råsta -90 eller -91. Vet någon mer historik kring denna buss?//

Trevligt, just denna vagn har jag fotat på exakt samma ställe i Råsta den 14/9 1991.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.