Huvudmeny

Fd Swebus Exp

Startat av Christer K, 24 augusti 2009, 21:39:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

I vanliga fall så har dessa gått på export eller blivit placerade inom Swebus. Men denna har fått ett nytt liv hos Jakobssons Buss i Degerfors, interiören är samma som Swebus Exp, det nya är lacken. Bussen har varit i deras ägo sedan 2005-04-20. Reg.nr HOX 879 och fd Swebus Express 4384.

Bilden tagen idag vid Mariebergs Köpcentrum



/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

j-a

Var det inte den bussen som såldes efter brand??

S Svensson

Jag tänkte på samma sak. I så fall har denna buss enbart trafikerat Borås med omnejd. Branden hände troligen pga verkstadsslarv. Efter branden togs bussen till Landvetter och verkstaden där. Stod där en tid.Men nödvändig omedelbar reparation skedde. Dvs borttagande av sådant som luktar brand.
Kan Staffan bekräfta ???
Jag minns fortfarande vid ett besök i Åmål hur en  X9 luktade efter brand.

j-a

Här är den iallafall i Malmö år 2000 i orginal utförande ;)


virtual1

Citat från: Christer K skrivet 24 augusti 2009, 21:39:20 PM
I vanliga fall så har dessa gått på export eller blivit placerade inom Swebus. Men denna har fått ett nytt liv hos Jakobssons Buss i Degerfors, interiören är samma som Swebus Exp, det nya är lacken. Bussen har varit i deras ägo sedan 2005-04-20. Reg.nr HOX 879 och fd Swebus Express 4384.

Bilden tagen idag vid Mariebergs Köpcentrum



/ Christer K


Det nya är lacken? =) - ser ut som man behållt stripningen från SweEx, men bara fyllt på med annan färg!

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 24 augusti 2009, 21:58:55 PM
Jag tänkte på samma sak. I så fall har denna buss enbart trafikerat Borås med omnejd. Branden hände troligen pga verkstadsslarv. Efter branden togs bussen till Landvetter och verkstaden där. Stod där en tid.Men nödvändig omedelbar reparation skedde. Dvs borttagande av sådant som luktar brand.
Kan Staffan bekräfta ???
Jag minns fortfarande vid ett besök i Åmål hur en  X9 luktade efter brand.

Bussen brann mycket riktigt i Borås, närmare bestämt vid kontrollstationen intill Nabbamotet på riksväg 40 den 17 april 2002 när den gick på linje 830. Den var då relativt ny i Borås/Göteborg och jag har noterat att den kom från Gävle.
Hur mycket ett fordon luktar efter brand är naturligtvis helt beroende på hur omfattande denna är. Men det är vanligtvis fullt möjligt att få bort brandlukten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Citat från: virtual1 skrivet 24 augusti 2009, 23:56:26 PM
Det nya är lacken? =) - ser ut som man behållt stripningen från SweEx, men bara fyllt på med annan färg!
Ja det har du rätt i,det tänkte jag faktiskt inte på :)

S Svensson

När Swebus fick 4384 vill jag minnas att den gick Göteboprg-Borås på eftermiddagen. Jag vill även minnas Du själv skrev en gång att den i stort sett varit Boråsplacerad (Swebus hade på förr den trafik som Veolia har idag för de som inte är bekant med RV40).Har jag blandat ihop bussindivider.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 26 augusti 2009, 16:19:02 PM
När Swebus fick 4384 vill jag minnas att den gick Göteboprg-Borås på eftermiddagen. Jag vill även minnas Du själv skrev en gång att den i stort sett varit Boråsplacerad (Swebus hade på förr den trafik som Veolia har idag för de som inte är bekant med RV40).Har jag blandat ihop bussindivider.

Jag åkte mycket med linje 830 (motsvarar dagens linje 100) Göteborg-Borås 1998-2002. En enda gång var det dock 4384 som dök upp. Det var den 28 mars 2002, alltså ett par veckor innan branden. Jag har heller inte fotograferat den. Detta sammantaget talar för att den inte funnits i Göteborg/Borås särskilt länge.
Var det inte också någon buss i 439x-serien som råkade ut för brand i närheten av Borås? Kan i så fall vara denna du förväxlar med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

4392 brann väl på linje 800 i närheten av Hällefors för ett antal år sen

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 26 augusti 2009, 18:42:25 PM
4392 brann väl på linje 800 i närheten av Hällefors för ett antal år sen

Mellan Hällefors och Kopparberg på självaste nationaldagen 2003.
Men det skulle alltså ha rört sig om ytterligare en brand i närheten av Borås med en 439x-vagn. Något jag drömt eller förväxlat?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Jag antecknade 4384 när den var ny. Sedan så stod den i Borås 2000 vid en dubbelhelg ihop med 3174 och 3175. Fö så var 3174 en av de allra första bussar som fick Swebus färg (vit) och sedan en av de första som fick stagecoach-färg. placerad i Ulricehamn för 830 1990. 3175 är en av de nästan sista som hade kvar SJ färg. 3174 fick ny destinationsskylt.

bussfan

#12
4380 gick på jönköping-karlstad-jönköping under denna tid då jag gick på lillerudgymnasium och då den enda volvo B10Mvanhool på sträckan vet ej dagens status någon här som vet









redigerat 7/9-2009

1896

DFS 529 är till salu hos Wist last o buss, en Astral med samma lack, Jacobssons busstrafik, vilken individ är det ? Alltså Swebus intern nr ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 05 september 2009, 14:34:52 PM
DFS 529 är till salu hos Wist last o buss, en Astral med samma lack, Jacobssons busstrafik, vilken individ är det ? Alltså Swebus intern nr ?

DFS 529 har aldrig tillhört Swebus. Historiken är Jan Nilssons Turistbussar, Tumba > SL H87 4023 > Busslink 4023 > Flygbussarna Charter 4023.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)