Huvudmeny

Rutebok for Norge

Startat av Sven W, 23 augusti 2009, 16:19:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sven W

Hej

Kanske någon av våra norska vänner (eller svenska) kan hjälpa mig att lösa mitt problem.

Jag vill ha tag på Rutebok for Norge. På hemsidan för Norsk Reiseinformation kan man se att den finns som egen publikation. Jag har mailat dem men inte ens efter påstötning får jag något svar. Jag har frågat i biljettsalget på Trondheim S. Jag har frågat i Narvessens. Jag har frågat i informationen för busstrafiken i Trondheim. Jag har frågat i bokhandel i Halden. Ingenstans får jag napp.

Den verkar vara väldigt hemlig... I morgon ska jag fråga på Trafikanten i Oslo och även i en bokhandel där.

Hälsningar
Sven

Sven W

Hej

Det är ju precis det jag har gjort men det händer ingenting.

Hälsningar
Sven

Staffan Sävenfjord

Finns den verkligen kvar som tryckt publikation och inte bara på nätet?
Rutebok for Norge har alltid varit en synnerligen hemlig publikation. En gång på 1970-talet frågade jag efter en sådan i en av Narvesen-kioskerna på gamla Oslo Ø. Biträdet tittade sig förskräckt omkring och smög sedan i väg in på lagret. Efter 10 minuter kom hon tillbaka med spindelnät i håret och smög till mig ett ex av Rutebok for Norge till ett milt sagt hutlöst pris. Jag trodde först jag fått betala svart men det var det påtryckta priset.
Förklaringen till det underliga beteendet fick jag av några kamrater dagen efter. De hade nämligen gjort samma fråga och då fått svaret att det var strängeligen förbjudet att sälja denna när det bara återstod högst en månad av giltighetstiden. Att tiderna - i  varje fall tågtiderna - på den tiden nästan aldrig ändrades i Norge betydde tydligen inget.