Ny busslinje Ödeshög-Vadstena

Startat av Ted Selander, 22 augusti 2009, 21:39:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Busslinje 610 Ödeshög - Vadstena - Motala, lades ned vid tidtabellskiftet i juni.

Nu erbjuds en förbindelse i duokommunal regi Ödeshög - Vadstena med nedanstående tider. Uppenbarligen är Ombergs buss operatör.

Östgötatrafiken erbjuder numera förbindelse via Mjölby (!) kl. 6.35 - 7.56.

Jag har inte klart för mig vilken taxa som ev. gäller. Det är Ödeshögs kommun som informerar.

"I samverkan med Vadstena kommun startar ny busslinje Ödeshög - Vadstena den 18 augusti

Tidtabell Avgång Ödeshögs busscentral  kl 06:20
Hästholmen (macken) kl 06:25
Bussbyte Rogslösa  kl 06:40
Ankomst Vadstena  kl 06:50

Avgång Vadstena  kl 16:25
Bussbyte Rogslösa  kl 16:35
Ankomst Hästholmen  kl 16:50
Ankomst Ödeshög kl 16:55

Upplysningar: kommunledningskontoret 0144-350 00, 350 27
Ombergs buss 070-523 13 12"

/Ted



Karsten

Va? 610 nedlagd? Den gick ju för tusan med ledvagnar, hyfsat välbesatta, för inte så länge sedan.

Ted Selander

Citat från: Karsten skrivet 22 augusti 2009, 21:59:01 PM
Va? 610 nedlagd? Den gick ju för tusan med ledvagnar, hyfsat välbesatta, för inte så länge sedan.

Ja, åtmistone söder om Vadstena.
Så kan det gå i glesbygden!

/Ted

Karsten

Citat från: Ted S skrivet 22 augusti 2009, 22:02:38 PM
Ja, åtmistone söder om Vadstena.
Så kan det gå i glesbygden!

/Ted

Tur att man bor i civiliserade Saltängen då! Här lade man i praktiken ned busstrafiken för 18 år sedan.. :P

Bussmicke

En gång om dagen, det var inte mycket att hurra för..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Omnilasse

Det är ju tydligen en del i ett projekt för att skapa stomlinjer inom länstrafiken i Östergötland. Tanken är då att kommunerna får ta hand om den trafik som inte har tillräckligt trafikunderlag, för att därigenom satsa på attraktiv kollektivtrafik i Östgötatrafikens regi, där flest reser. Man har ju redan utökat 612 för de som bor i Vadstena till timmestrafik på vardagar dagtid och fler förändringar är på gång tycks det som. Den här utvecklingen verkar vara på gång i UL också (man lägger ner linjer eller drar ner på linjer med få resenärer för att satsa på de linjer som har ett bra underlag.) Synd bara om man därigenom nästan tar bort resemöjligheterna. Taxi och beställningstrafik är ju ett relativt billigt sätt att erbjuda trafik i områden med få resenärer som kunde utnyttjas mer kan man tycka.

Omnilasse

#6
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2009, 23:57:50 PM
Detta är en utveckling som sker på de flesta håll i landet, man satsar resurserna där de gör mest nytta, det kan inte finnas ett självändamål att köra trafik där ingen eller väldigt få åker.

Det är ju ingen rättighet att ha en busslinje som man aldrig utnyttjar utan först när den ska dras in då kommer protesterna, den kan ju vara bra att ha när några av familjens bilar är på verkstan :-)
Nej, det är väl förstås riktigt. På vissa håll har förstås underlaget försvunnit också - inte minst då väl nästan alla som inte har färdtjänst har tillgång till bil inom familjen. Tror nog också att bussbolagen på många ställen startat linjetrafik utan att se på de egentliga kostnaderna. Det vill säga man har haft ledig kapacitet och tyckt att man då lika gärna kan köra.  

Vad som dock blir rörigt är just den här tendensen att det skapas busstrafikvarianter av kommuner när det finns ett länstrafikbolag. Jag vet inte om detta är en bra utveckling- tyder snarare på att samarbetet med LT-bolaget inte fungerar. Dessutom tycker jag just att taxi-varianten utnyttjas lite väl sällan på sina håll. Malmös stadstrafik är här ett strålande undantag med sina 50-linjer. Därigenom kan man behålla en hög tillgänlighet och troligen till en relativt låg kostnad för kommunen (eller om det går via region Skåne).

Leif D

Är det över huvud taget tillåtet att starta sånn trafik ännu ?
Jag har en kännsla av att Ödeshögs och Vadstena kommuner helt enkelt beställt dessa två turer av Ötraf, som då skickar hela räkningen till dessa kommuner.
Detsamma skedde ju med f.d. 510 Finspång - Linköping, som lades ner då Kimstad pendelstation öppnades. Den skulle först inte ersätta. Men Finspång och Norrköping går nu in och betalar för en ny linje, 419 Finspång - Skärblacka - Kimstad.
Docj när det gäller Ödeshögslinjen, så borde de framgå, tycker man om det är en Ötraf-linje, eller ej. Möjligen har deta kommit till i ett sent skede varför ingen annan info finns.'
Kontentan är ändå att kommunerna kan beställa den trafik de vill inom kommun, eller i sammarbete, av länsbolaget.
;-)

Becain

Trafiken är helt i kommunal regi. Kommunernas resp skolbussar nyttjas med byte vid kommungränsen. Trafiken är avgiftsfri för resenärerna. Så länge man inte tar betalt är det ok att köra på detta sätt.

Vadstena har även öppnat all sin skoltrafik för invånarna i mån av plats... Tidtabeller finns på kommunens hemsida.

Omnilasse

Citat från: Leif D skrivet 26 augusti 2009, 18:50:41 PM
Är det över huvud taget tillåtet att starta sånn trafik ännu ?
En kommun kan alltid vara huvudman för kollektivtrafiken inom den egna kommunen - är väl något mer tveksam till om man får bedriva trafik i andra kommuner, men så länge man får full ekonomisk kompensation antar jag att även det går (såsom länstrafikbolagen gör). Problemet här är att kommunen har ett avtal med Östgötatrafiken och länet om huvudmannaskapet som därmed - om jag försått saken rätt - är överlämnat till Östgötatrafiken. Detta avtal går naturligtivs att omförhandla. Men vi fick ju svaret här att man tydligen kör gratis och utnyttjar skolbussar. Naturligtvis en ekonomisk fördelaktig lösning för kommunen, men man får väl hoppas att man ändå har någon samordning med Östgötatrafiken. Annars har vi det här problemet med marknadsföring och då blir det bara en linje för de som åker dagligen och knappast något som lockar nya resenärer.  Tycker väl själv att man borde - såsom du beskriver och man brukar göra i sådana här sammanhang - gå in från kommunen och finansiera en del av kostnaderna och låta Östgötatrafiken driva den. 

Leif D

Det är ju så nu hos Ötraf, att all inomkommunaltrafik går helt på resp kommuns konto. Medan mellankommunaltrafik går på landstingets konto.  Sen uppstår ju önskningar likt linje 419, som då kommunerna delar på.
;-)