Cityterminalen Scania Irizar Hjälp!

Startat av novak, 21 augusti 2009, 20:22:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

novak

Jag ska köra från cityterminalen imorgon med en scania irizar och kommer utifrån märsta med bussen, vad är bästa sättet? vilken väg? jag har för mig att efter eugenia tunneln är tunneln som går brevid vattnet mindre än 3.9 (irizaren är nämligen 3.9) någon som vet vilken väg som är den bästa för en sån buss?

MVH

novak

Heter den kanske klarabergstunneln? alltså efter eugenia tunneln så byter man till högerfil och går ner i en tunnel och sen en till tunnel och sen ut på klarastrandsleden, är det full höjd där?

MVH Stefan

Marc

Om du kör in i Cityterminalens tunnelsystem, var vaksam på höjden. Går larmet vid infarten (Bussgodset) så stanna innan du kör in. Vissa Irizar kan ta sig in, Interbus går bra, men vissa av Flygbussarnas händer att de larmar. Försök inte ens att köra nedför den inre rampen (smitvägen) i huset. Du förstår vad jag menar när du ser platsen!

novak

Jo min chef har sagt att jag måste sänka innan jag ska in där, Kostar tydligen 70lakan om man crashar in i sprinkler systemet :D

Jonas Strömblad

Citat från: Marc skrivet 21 augusti 2009, 21:54:13 PM
Om du kör in i Cityterminalens tunnelsystem, var vaksam på höjden. Går larmet vid infarten (Bussgodset) så stanna innan du kör in. Vissa Irizar kan ta sig in, Interbus går bra, men vissa av Flygbussarnas händer att de larmar. Försök inte ens att köra nedför den inre rampen (smitvägen) i huset. Du förstår vad jag menar när du ser platsen!

Det är ju helt sjukt att man byggt Cityterminalen som man gjort!
Kanske läge att riva eländet å bygga nytt  ;D
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 22 augusti 2009, 00:37:49 AM
Det är ju helt sjukt att man byggt Cityterminalen som man gjort!
Kanske läge att riva eländet å bygga nytt  ;D

Ja, gör om, gör rätt! Det känns ju som om lilla Rimbos busstorg har en yta som sväljer fler bussar än hela Cityterminalen. ::) Nu när man vill bygga över spåren mellan Klarabergsgatan och Kungsgatan blir det ju ett ypperligt ställe att bygga ut hela Cityterminalen på denna yta. När man öppnat den nya delen ovanför spåren (där det är fri höjd för alla dubbeldäckare) kan man renovera den gamla delen rejält. T.ex höja innertaket.

Eller så bygger man kontor och bostäder på den nya ytan... :(

Ersa

Citat från: novak skrivet 21 augusti 2009, 22:00:14 PM
Jo min chef har sagt att jag måste sänka innan jag ska in där, Kostar tydligen 70lakan om man crashar in i sprinkler systemet :D

Nu ska du ju tydligen lasta folk på CT... men om du bara ska lossa nån gång i framtiden måste du inte in i tunnelsystemet. Då räcker det att du släpper av folket på hållplatsen märkt "DD" (Dubbeldäckare) och sedan backar bakåt höger upp på det röda fältet, och därefter vänster framåt ut mot Kungsgatan igen. Se bara till att inte gångtrafikanter och taxibilar kommer i kläm.

arne rådberg

Jag vet dom som har fått bussen tvättad i tunnellsystemet
bussen var bara 3,80 men bromsade visst och achlet träffade en sprinkler
så sänk bussen låg hstighet, bromsa inte, se till så att bussen inte höjer sig igen efter några minuter. jag själv går inte in med PB. se upp även där nere för det finns vissa gater som även dom är felbyggda

Simon Bertilsson

Ursäkta en okunnig som bara besökt nämnda terminal vid två tillfällen (och då utan att åka buss). Finns det tunnlar på CT, och i så fall var? Jag har bara sett den planen som finns utomhus med direkta ingångar till terminalen (sk. Gates).

Magnus

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 augusti 2009, 15:32:56 PM
Ursäkta en okunnig som bara besökt nämnda terminal vid två tillfällen (och då utan att åka buss). Finns det tunnlar på CT, och i så fall var? Jag har bara sett den planen som finns utomhus med direkta ingångar till terminalen (sk. Gates).

Om man ska åka med t.ex Swebus Express så går man på bussen inne i terminalen och inte där ute. Då står bussarna parkerade i en tunnel.

Peter Elmheden

Citat från: Magnus skrivet 22 augusti 2009, 15:47:59 PM
Om man ska åka med t.ex Swebus Express så går man på bussen inne i terminalen och inte där ute. Då står bussarna parkerade i en tunnel.

Antagligen menas utfartsrampen inne i CT.
Den som leder ut nästan ända till kungsbron. Högsta höjd där är 3.8m

Jonas Strömblad

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 augusti 2009, 15:32:56 PM

Cityterminalen har två plan. Det övre ligger inomhus i "tunnel" (dvs inbyggt i huset), och dit kommer man via ramper från gatan med gater du sett.
/J