Nu börjar klagomålen komma i Andersberg (Gävle)

Startat av Fredde, 19 augusti 2009, 19:55:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Läs artiken om omdragningen av Stomlinje 3 i Gävle

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1289188

Kanske mitt förslag i någon form ändå blir aktuellt (bifogat nedan)

Nico

Möjligt, men en stomlinje ska ju helst inte angöra varenda mjölkpall så frågan är öppen. Även vanliga linjer som slingar alltför mycket tenderar till slut att få alltför lång körtid (vilket ju är en av orsakerna som anges för ändringen av linje 3) vilket leder till att folk till slut tar bilen eller motsvarande istället.

Å andra sidan blir jag lite fundersam vad gäller det avslutande uttalandet från Gävle kommuns trafikplanerare. Citerar det nedan...

" – Man drar inte om sträckor eller trafikerar bara vissa hållplatser vid olika tidpunkter under dagen..."

Inte för att jag vet hur det fungerar i Gävle, men i SL-land är det ju inte alls ovanligt med linjesträckningar som i vissa fall ändras något beroende på tiden på dygnet.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Citat från: Nico skrivet 19 augusti 2009, 20:16:35 PM
Möjligt, men en stomlinje ska ju helst inte angöra varenda mjölkpall så frågan är öppen. Även vanliga linjer som slingar alltför mycket tenderar till slut att få alltför lång körtid (vilket ju är en av orsakerna som anges för ändringen av linje 3) vilket leder till att folk till slut tar bilen eller motsvarande istället.

Å andra sidan blir jag lite fundersam vad gäller det avslutande uttalandet från Gävle kommuns trafikplanerare. Citerar det nedan...

" – Man drar inte om sträckor eller trafikerar bara vissa hållplatser vid olika tidpunkter under dagen..."

Inte för att jag vet hur det fungerar i Gävle, men i SL-land är det ju inte alls ovanligt med linjesträckningar som i vissa fall ändras något beroende på tiden på dygnet.  

Men går det ingen buss överhuvud taget så kan man fundera på alternativet är istället ?
Man kanske ska se över hur tätt det är mellan hpl bla samt ha prioriterade trafikljus... Inget av detta har skett i Gävle sedan man började med stomlinjer år 2004... Kanske dax för det nu? Körtiden för Stomlinje 3 ökar med ca 5-7 minuter har själv testat med bil! Det är nog inte för mycket..  Fixar man till det som jag beskrev ovan så blir det ingen ökning!

Nico

Citat från: Fredde skrivet 19 augusti 2009, 20:21:42 PMMen går det ingen buss överhuvud taget så kan man fundera på alternativet är istället ?

Frågan är väl exakt hur stort området som man egentligen missar här? Är det inte bara ett mindre område i ena änden, i alla fall ser det ut så för mig när jag kikar på kartan? Av artikeln framgår att det är två hållplatser som dras in tillsvidare, men då infinner sig även frågan hur långt är detta i reella avstånd?

Citat från: Fredde skrivet 19 augusti 2009, 20:21:42 PMMan kanske ska se över hur tätt det är mellan hpl bla samt ha prioriterade trafikljus... Inget av detta har skett i Gävle sedan man började med stomlinjer år 2004... Kanske dax för det nu? Körtiden för Stomlinje 3 ökar med ca 5-7 minuter har själv testat med bil! Det är nog inte för mycket..  Fixar man till det som jag beskrev ovan så blir det ingen ökning!

Visst kan signalprioritering nog kanske vara behövlig, men det kan jag inte uttala mig. Däremot tror jag nog inte att du kan jämföra de körtidern du får när du kör bil med de som krävs för en buss. I synnerhet inte om du bara mätt körtiden rakt av (vilket är intrycket jag får) från punkt A till punkt B. Sammantaget så kanske tiden blir den dubbla om man ska räkna med visering, att en buss tar längre tid på sig för att accelerera samt diverse start och stopp etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Citat från: Nico skrivet 19 augusti 2009, 20:34:16 PM
Frågan är väl exakt hur stort området som man egentligen missar här? Är det inte bara ett mindre område i ena änden, i alla fall ser det ut så för mig när jag kikar på kartan? Av artikeln framgår att det är två hållplatser som dras in tillsvidare, men då infinner sig även frågan hur långt är detta i reella avstånd?

Visst kan signalprioritering nog kanske vara behövlig, men det kan jag inte uttala mig. Däremot tror jag nog inte att du kan jämföra de körtidern du får när du kör bil med de som krävs för en buss. I synnerhet inte om du bara mätt körtiden rakt av (vilket är intrycket jag får) från punkt A till punkt B. Sammantaget så kanske tiden blir den dubbla om man ska räkna med visering, att en buss tar längre tid på sig för att accelerera samt diverse start och stopp etc.

Givetvis när jag mätt själv så har jag stannat korta stunder på hpl (fast det är lite olagligt) samt kört annan väg då det är trafikolagligt att köra på vissa ställen med bil men då har jag redigerat tiderna efter detta med...

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 19 augusti 2009, 20:34:16 PM

Det som dragits in är ca 500 m (enkel väg) skaftkörning med en hållplats på vägen och en i vändslingan. De drabbade är ett par hundra villa- och radhushushåll i nordöstra Andersberg som tidigare bodde inom 500 m fågelvägen från hållplatsen men nu får ytterligare ca 500 m att gå. I gengäld får alla som ska till Hemlingby köpcentrum någon minuts kortare körväg. Med en eventuell kommande linje 4 (vilket år som helst) på Spängersleden finns möjlighet att lägga en hållplats vid gångtunneln vid Stöveln Öbergs vilken en majoritet av hushållen i nordöstra Andersberg skulle ligga inom 500 m fågelvägen från.

Skaftkörning är över huvud taget ett slöseri med tid eftersom man ju kör exakt samma sträcka fram och tillbaka. Stomlinjeidén är gen och tät trafik utan krångel.

Anders

Fredde

Citat från: Anders Noren skrivet 19 augusti 2009, 22:06:33 PM
Det som dragits in är ca 500 m (enkel väg) skaftkörning med en hållplats på vägen och en i vändslingan. De drabbade är ett par hundra villa- och radhushushåll i nordöstra Andersberg som tidigare bodde inom 500 m fågelvägen från hållplatsen men nu får ytterligare ca 500 m att gå. I gengäld får alla som ska till Hemlingby köpcentrum någon minuts kortare körväg. Med en eventuell kommande linje 4 (vilket år som helst) på Spängersleden finns möjlighet att lägga en hållplats vid gångtunneln vid Stöveln Öbergs vilken en majoritet av hushållen i nordöstra Andersberg skulle ligga inom 500 m fågelvägen från.

Skaftkörning är över huvud taget ett slöseri med tid eftersom man ju kör exakt samma sträcka fram och tillbaka. Stomlinjeidén är gen och tät trafik utan krångel.

Anders

Restiden fr centrum in till Hemlingby köpcentrum förkortas inget, då den ändå gick hit före ändhpl på Stormgatan tidigare, ev blir det ca 1 minut kortare på returresan dock så lär man över ingengörsgatan som kan vara bökigt ibland om dom inte anlägger ett övergångställe här...

Fredde

Jag har funderat på varför kan inte större köpcentrum som ligger lite avsides från boendeområden samt har dåliga genomfartsvägar inte kan sponsra trafik som bonus får dom sätta mycket reklam på bussarna ev totalfloiering med samt även ha åsikter hur trafiken ska köras?  Jag förmodar att ingen av affärsbolagen i Hemlingby eller Valbo har fått denna fråga på sitt bord ens!?!?!

Det enda jag sett i denna väg var att i Karlstad på slutet av 80-talet & början av 90-talet så körde "OBS Bergvik" Karlstad en buss full med reklam i flera år dom ändrade även reklam märkena en gång under dessa år med... Det var en Scania CN112 (Karlstadsbuss 215)...
Varför använder man inte mer reklam till kollektivtrafik överhuvudtaget, då den inte kan själv bära sig med biljettpriserna idag ??
Taxibilarna är fullkletade med reklam jämt å har varit i 10 tals år dock drivs dessa helt privat, varför är det så svårt när en kommun är beställaren?....

Vill Gävle Kommun ha en Stomlinje 4 till Hemlingby Köpcentrum så kan dom börja med att fråga affärsidkarna här hur mycket dom är villiga att skjuta till sedan får dom fria händer att profilera linjen helt gratis.... Sedan räcker det i så fall med trafik under öppettiderna dvs alla dagar 7.30-22.30  (1,5 timme extra så anställda även kan åka fram & tillbaka till jobbet)...  Övrig tid behövs ingen trafik om nu inte Gävle Kommun har andra åsikter om att bussen ska trafikera andra områden även övriga tider...

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 19 augusti 2009, 22:18:50 PM
Jag har funderat på varför kan inte större köpcentrum som ligger lite avsides från boendeområden samt har dåliga genomfartsvägar inte kan sponsra trafik som bonus får dom sätta mycket reklam på bussarna ev totalfloiering med samt även ha åsikter hur trafiken ska köras?  Jag förmodar att ingen av affärsbolagen i Hemlingby eller Valbo har fått denna fråga på sitt bord ens!?!?!

För att kollektivtrafik är en icke-fråga för externa köpcentrum. Valbo köpcentrum ersatte till exempel huvudhållplatsen med parkeringsplatser för några år sedan. Externa köpcentrum är byggda för att man ska ta bilen dit. Busstrafik till externa köpcentrum finns till för att minoriteten fattiga och ungdomar också ska kunna göra sina dagliga inköp och dessa gör så små inköp att det förmodligen är en förlustaffär för fastighetsägaren att sponsra deras bussresor.

Anders