Istället för att sms:a gratis till 71 456...

Startat av Ante, 18 augusti 2009, 23:39:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Bra att tjänsten åter är tillgänglig, att den kostar 3 spänn gör iaf mig inte så mycket, då jag sällan gör mer än tre sökningar/månad.

fontheking5

Goda nyheter , nu får man programmera in dom siffrorna i huvudet .  :)

Staffan Sävenfjord

Länkt till Transportstyrelsen
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/

Bra att tjänsten återupptas. 3 kronor per SMS är väl lite svettigt men om det mostvarar TS kostnader så...

Ersa

CitatIntäkterna kommer att täcka Transportstyrelsens kostnader för tjänsten.

Om det går jämt upp så är det helt okej. :) Det var ju fel att vi alla skattebetalare förr tvingades dela på räkningen till allas sökningar. Den som söker kan gott stå för den faktiska kostnaden, eller skaffa en fax.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 19 augusti 2009, 11:01:27 AM
Om det går jämt upp så är det helt okej. :) Det var ju fel att vi alla skattebetalare förr tvingades dela på räkningen till allas sökningar. Den som söker kan gott stå för den faktiska kostnaden, eller skaffa en fax.

Skall man ha faxen bara för att söka i fordonsregistret så kan man skicka många SMS innan det blir mer förmånligt att köpa en sådan.
I övrigt är jag helt enig.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2009, 11:23:20 AM
Skall man ha faxen bara för att söka i fordonsregistret så kan man skicka många SMS innan det blir mer förmånligt att köpa en sådan.
I övrigt är jag helt enig.
Då skulle man kunna ordna så faxen ramlar i i telefon(om det nu går) så kanske man slipper undan avgiften. :)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bengt Jönsson

Uppgifter om vem som äger ett fordon är en offentlig handling och skall på efterfrågan skyndsammast och utan kostnad expedieras!
Detta gäller ALLA offentliga handlingar!

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 augusti 2009, 13:39:30 PM
Uppgifter om vem som äger ett fordon är en offentlig handling och skall på efterfrågan skyndsammast och utan kostnad expedieras!
Detta gäller ALLA offentliga handlingar!

/B

Myndigheten har rätt att ta ut de kostnader som en sådan utlämning kostar. Det finns för övrigt också kostnadsfria sätt att ta reda på dessa uppgifter. T ex genom fax eller talsvar.

fontheking5

Tjänsten öppnar igen 1 september . Ja det är bra att tjänsten är tillbaka , både för skoj skull och för dom som ska köpa bil och vara säker på att bilen är reggad på rätt person .  :) 3 kr är ju överkomligt till skillnad från 118 100 svar på allt som tar ut 18 kr per sms .

Ersa

Citat från: fontheking5 skrivet 19 augusti 2009, 16:21:16 PM
3 kr är ju överkomligt till skillnad från 118 100 svar på allt som tar ut 18 kr per sms .

Hu! Den ruffel-och-båg firman skulle jag aldrig betala pengar till.

fontheking5

Citat från: Verspieder skrivet 19 augusti 2009, 21:42:46 PM
Hu! Den ruffel-och-båg firman skulle jag aldrig betala pengar till.
Nej jag är inte heller intresserad av det .

Björn Ax

Så det kostar alltså nästan 35 miljoner att ha den tjänsten igång???

Nej 1 kr hade kanske varit mera överkomligt. Då hade dom ändå tjänat 11,5 miljoner kronor på detta.

groenis

Kan inte påstå att jag gråter allt för mycket över de där 3:-
de går säkert till något behjärtansvärt som kostnaden för personliga reg.skyltar
som går till trafikforskning samt annat
Underförstått allt som kan ge mig och mina efterkommande säkrare vägar köper jag
Typ breddning av 288:an eller annan likvärdig väg

/Lennart

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2009, 09:46:57 AM
Länkt till Transportstyrelsen
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/

Bra att tjänsten återupptas. 3 kronor per SMS är väl lite svettigt men om det mostvarar TS kostnader så...

Eller så ringer man den röststyrda tjänsten...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.