Istället för att sms:a gratis till 71 456...

Startat av Ante, 18 augusti 2009, 23:39:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 12 september 2009, 22:16:11 PM
Eller så ringer man den röststyrda tjänsten...

Ja, det påpekade jag redan den 19 augusti...  :)
Men jag skall kanske inte vara alltför kaxig. För de många som har en hörselnedsättning - den behöver inte vara särskilt stor - är den röststyrda tjänsten inte särskilt användbar.

UglyJazz

Att Transportstyrelsen tar ut 3 kr för varje sökning är inget annat än legaliserat ocker.
Inte för att jag inte har råd att betala, för det är ju inte det som är problemet, utan att tre kronor är två kronor och 98 öre i rena vinstpengar för TS.
Som privatperson kan jag skicka sextusen sms om jag tankar mitt kontantkort med etthundra kronor.
Detta ger en sms-kostnad på 100/6000 ==> 1,67 öre/sms

Om vi sedan räknar på att varje sökning ger slitage inuti datorn(!) för 0,03 öre (0,0003 kr) per sökning, så¨finner vi snabbt att detta är en veritabel vinstmaskin för TS.
Man kan väl med visst fog anta att det kommer att supas och resas en hel del på konferenser och liknande för våra 2,98 kr/sms.

Vinstmarginalen blir förresten 3kr/2öre ==> 15 000%
Är det någon som vet något företag som tjänar bättre på sin verksamhet?

Det är inte pengen i sig utan påståendet att det kostar staten en massa pengar, som gör att min bull-shit-mätare ger fullt utslag...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

Citat från: UglyJazz skrivet 12 september 2009, 23:07:30 PM
Att Transportstyrelsen tar ut 3 kr för varje sökning är inget annat än legaliserat ocker.
Inte för att jag inte har råd att betala, för det är ju inte det som är problemet, utan att tre kronor är två kronor och 98 öre i rena vinstpengar för TS.
Som privatperson kan jag skicka sextusen sms om jag tankar mitt kontantkort med etthundra kronor.
Detta ger en sms-kostnad på 100/6000 ==> 1,67 öre/sms

Kan en statlig myndighet eller ett privat företag få samma pris på utgående sms till/från ett femsiffrigt nummer, som du får på utgående sms från ditt kontantkort? När jag arbetade på en nummerupplysningsfirma vill jag minnas att de minsann fick betala för varje sms som skickade ut till kunderna.

"Intäkterna kommer att täcka Transportstyrelsens kostnader för tjänsten", står det på TS hemsida. Att påstå att en svensk statlig förvaltningsmyndighet skulle blåljuga för allmänheten känns lite konstigt i Sverige 2009.

RoTe

Tycker också att 3kr plus moms är alldeles för mycket pengar. Hur kan dom motivera den kostnaden?

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 13 september 2009, 01:03:15 AM
Tycker också att 3kr plus moms är alldeles för mycket pengar. Hur kan dom motivera den kostnaden?

Tre spänn är verkligen billigt jämfört med många andra sms-tjänster. Allt kan inte vara gratis här i världen!
Hur ofta har man egentligen användning för en sådan tjänst egentligen? Inte särskilt ofta...

Kaxen

Citat från: RoTe skrivet 13 september 2009, 01:03:15 AM

Var står det att det är tre kronor plus moms???

fontheking5

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 september 2009, 01:15:00 AM
Tre spänn är verkligen billigt jämfört med många andra sms-tjänster. Allt kan inte vara gratis här i världen!
Hur ofta har man egentligen användning för en sådan tjänst egentligen? Inte särskilt ofta...
Håller med dig Simon om detta , 3 kronor är inte så mycket att orda om , det är väldigt billigt om man ser till vad vissa andra sms tjänster kostar , som 118 100 som tar 18 kr för sina svar .  :)

RoTe

Citat från: Kaxen skrivet 13 september 2009, 11:43:04 AM
Var står det att det är tre kronor plus moms???

Jag läste det nånstans långt innan tjänsten drog igång. Tydligen är det ändrat nu.

Men hur kan denna tjänst kosta staten 33 miljoner kronor?

Staffan Sävenfjord

De inlägg i denna tråd som handlar om Västtrafiks taxor har flyttats till en särskild tråd.

lil-sis

Inte ens jag tror att det är Gratis för farbror staten att skicka sms:et till mig. Att det jag skickar till dem inte kostar något är en annan sak.

3kr är inte så mkt att bråka om för mig, inte ens som princip.