Problem med avlösningar och tjänster i Gävleborg [Länkar]

Startat av Lars Ödlund, 16 augusti 2009, 12:35:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Ja, det där med tjänstebilar har också alltid varit känsligt....

Leif D

Man tycker ibland sånt här får lite löjets skimmer över sej.
Varken Sandviken eller Hofors lär väl direkt vara nån storstad, så riskerna är nog inte större än att man kan gå med några hundralappar i väskan. Känns allafall som om de skulle vara den troliga mängden kontanter ungefär.
Men säkert har nån annan åsikter om det, dock ska vi inte snacka om kassors storlek här.

Att promenera en stund på en hårt trafikerad väg kan väl inte vara annat än nyttigt för dessa människor som tydligen lider av rätt mycket latmask annars. Skulle tro att det är just där skon klämmer nämligen.....
;-)

1896

Om man driver ett stort företag och inte kan tillhandahålla tjänstebilar, då är man snål, kostnaden måste ju vara marginel.

Karsten

Hela bussvärlden är väl ganska "snål", så det man kan tjäna pengar på är småsaker likt dessa. Missnöjet finns inte bara där, lokalt (där jag hobbykör) välkomnas höstpaketet på samma sätt. Väldigt synd då förra vinterns paket upplevdes som det bästa på länge, men det kanske är storm vid varje tidtabellsskifte i bussvärlden? Själv har jag inte detaljstuderat det, och detta är inte heller rätt forum att diskutera sånt.

Jo

Citat från: Leif D skrivet 16 augusti 2009, 16:16:09 PM
Man tycker ibland sånt här får lite löjets skimmer över sej.
Varken Sandviken eller Hofors lär väl direkt vara nån storstad, så riskerna är nog inte större än att man kan gå med några hundralappar i väskan. Känns allafall som om de skulle vara den troliga mängden kontanter ungefär.
Men säkert har nån annan åsikter om det, dock ska vi inte snacka om kassors storlek här.

Att promenera en stund på en hårt trafikerad väg kan väl inte vara annat än nyttigt för dessa människor som tydligen lider av rätt mycket latmask annars. Skulle tro att det är just där skon klämmer nämligen.....
Å andra sidan ökar väl risken nu när man gått ut i media. Att den innan publicerandet varit i princip obefintligt är nog de flesta överens om. Men efter att ha läst artiklen som den vinklades kan ju någon galning få för sig att det faktiskt finns en mindre förmögenhet i väskan. Det var väl så problemet uppkom i Stockholm. Kassorna ökade inte i samma takt med omsättning men eftersom det framställdes så ökade rånen. (Sen hade ju enhetstaxan många andra nackdelar)

Citat från: 1896 skrivet 16 augusti 2009, 16:30:18 PM
Om man driver ett stort företag och inte kan tillhandahålla tjänstebilar, då är man snål, kostnaden måste ju vara marginel.
Om man tillhandahåller dessa bara för sakens skull utan reelt behov finns också riksen att du får skattemyndigheten på dig. Det må vara bra att ha företagsbilar för att utförara diverse privata ärende men om de används för mycket till privatkörning kan förmånen komma att förmånsbeskattas och det handlar då om mer än en rmarginell kostnad.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 augusti 2009, 18:19:55 PM
Kostnaden för x antal tjänstebilar som bara används på småsträckor blir tyvärr väldigt hög, tidsåtgången bli i många fall större för att resa med bil jmf med att promenera och det är inget som jag har hittat på utan något som jag lärt mig genom egen erfarenhet.

Exempel, från depå X till avlösningsplats Y är det 300 meter vilket tar 4 min att gå för de flesta.
Om man istället ska använda bil åtgår det 2 min för att hämta nyckeln, 2 min för att gå ut till bilen, 1 min för att starta bilen, 2 min att köra till avlösningen, 1 min att parkera vilket blir 8 min, under den kalla årstiden åtgår ytterligare 2 min för att koppla loss/koppla kabel, totalt 10 min eller 20 min för varje avlösning vilket ger 12 min ytterligare tidsåtgång.
Har du 20 sådana om dan så blir det en kostnad som inte är marginell, + att bilarna ska tankas, tvättas, reparareras, besiktigas förutom att kapitalkostnaden är ganska stor, i fallet som jag beskrev skulle det krävas 2 bilar för att utföra avlösningarna.

Om man fortfarande använder bil där vill jag inte svara på men det är nog möjligt att det är så.
Varför inte göra som industrier med "stora avstånd" inne på området och införskaffa ett gäng cyklar?

Leif D

Citat från: Jo skrivet 16 augusti 2009, 18:25:17 PM
Å andra sidan ökar väl risken nu när man gått ut i media. Att den innan publicerandet varit i princip obefintligt är nog de flesta överens om. Men efter att ha läst artiklen som den vinklades kan ju någon galning få för sig att det faktiskt finns en mindre förmögenhet i väskan. Det var väl så problemet uppkom i Stockholm. Kassorna ökade inte i samma takt med omsättning men eftersom det framställdes så ökade rånen. (Sen hade ju enhetstaxan många andra nackdelar)

Så är det nog ja, alltså gäller de att sluta sälja biljetter ombord snarast, vilket kanske är de bästa.

Om man tillhandahåller dessa bara för sakens skull utan reelt behov finns också riksen att du får skattemyndigheten på dig. Det må vara bra att ha företagsbilar för att utförara diverse privata ärende men om de används för mycket till privatkörning kan förmånen komma att förmånsbeskattas och det handlar då om mer än en rmarginell kostnad.

Asså iofs så handlar detta ju inte om bilar för privatkörning, eller diverse fri körning, utan om sk. avlösningsbilar.
Dessa ska ju stå på plat så att de är tillgängliga för nästa avlösning, alltså kan de ju inte användas fritt av personalen.
Alltså kan nog inte skatteverket ha några sånna åsikter.

Varför inte göra som industrier med "stora avstånd" inne på området och införskaffa ett gäng cyklar?
Cyklar, visst men då kanske någon föredrar att gå trotts allt. Cyklar kan företaget ha för utlåning ändå, de är marginell kostnad. Det har vi på SJ AB i Linköping, 5 st vill jag minnas, de räcker gott för oss ca 200 personer som jobbar där.
Annars är väl en bra lösning att man har gångtid inlagt på de turer som är berörda av detta, för självklart ska ju personalen ha betalt för den tid som åtgår.
Handlar mest om att göra generella avtal om hur många minuter olika moment i tjänsten tar att utföra i normalfallet.
På SJ AB är detta ytterst vanligt, bl.a. som gångtid på olika platser där man måste förflytta sig. Att tro att all sån förflyttning ska gå att ordna med något fordon, de är orimligt.
På samma vis finns schablontider för klargöring, orderläsning, funktionsprov, avställning m.m. m.m.
Vad som ändå är viktigt, är ju att man gör åkbara turer, så att det inte uppstår tidsbrist om alla saker som ska utföras görs på rätt sätt. Sedan ska personalen självklart ha betalt för all arbetad tid. Gångtid och passresa är ju dessutom arbetad tid och inget annat.
;-)

Björn Ax

Ja jag säger då det.

Själv är man tvungen att gå i centrum med kassan varje dag.
Även på kvällar/nätter när massa rånare är ute. :)

Då finns det nog annat viktigare att lägga sin tid på.

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 augusti 2009, 21:00:30 PM
Givetvis finns det uppmätt o betald gångtid likväl som tid för bilavlösning inkl förberedelser etc, jfr mitt exempel från verkligheten tidigare i tråden, 4 min betald gångtid eller 8/12 min betald bilavlösning.

Problemet som uppstått under de senaste åren i samband med bilavlösningar är den ändlösa diskussionen om hur många minuter förarna behöver utöver själva bilkörningstiden, tar det 2 eller 4 minuter att hämta nyckeln?, hur många minuter tar det att gå till den långst bort parkerade bilen? när det är kallt hur många minuter extra tar det då? Hur många minuter tar det att parkera på avlösningsstället? Och så samma frågor vid återresan.  Liknande problem kan uppta mycket av planerarens tid.....

Jag har ju själv stått på de fackliga barrikaderna en gång i tiden men inte ägnade vi vår tid åt liknande skitsaker utan åt reella problem som förarna hade.

Citat från: Björn Ax skrivet 16 augusti 2009, 23:50:40 PM
Ja jag säger då det.

Själv är man tvungen att gå i centrum med kassan varje dag.
Även på kvällar/nätter när massa rånare är ute. :)

Då finns det nog annat viktigare att lägga sin tid på.

Lars, jo jag inser ju att det finns en massa sånna avtalade tider, men vissa fackliga företrädare har för lite att syssla med uppenbarligen.

Båda, det är väl så att man på många orter länge levt i en skyddad värld och inte inser hur j***a bra man haft och har det.
Jag blir personligen lika irrierad på sånt där gnäll, som jag blir på alla curling-föräldrar, som sopar banan åt sina barn. De stackars ungarna kommer ju att dö av skräck då de kommer ut i det verkliga livet och kanske måste gå flera hundra meter alldeles själva (sick !!).
;-)