Förr och nu i Hemfosa.

Startat av Kristian, 15 augusti 2009, 21:51:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

BadTab

Skaplig skillnad ;D

Åker där varje dag till/från jobbet, och har funderat på hur det såg ut när det var enkelspår.. Men då vet jag...:)

groenis

Kul att få se det färdigt
satt en hel vecka och körde IB 541 mellan Hemfosa,73:an till Sorunda fram och tillbaka

/Lennart

Kristian

Citat från: groenis skrivet 09 september 2009, 02:19:24 AM
Kul att få se det färdigt
satt en hel vecka och körde IB 541 mellan Hemfosa,73:an till Sorunda fram och tillbaka

/Lennart
Nu blir jag nyfiken, varför till Sorunda? :) Antar att det rörde sig om ersättningstrafik, men dit går inga pendeltåg.

Björn Forslund

Han menar nog att han körde mellan stationen i Hemfosa och ut till väg 73 där ersättningsbussarna  gick, under den tid järnvägstrafiken var inställd.
Sorunda är ju inte bara en ort, utan även ett större område, en fd kommun som uppgick i Nynäshamn.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Kristian skrivet 09 september 2009, 08:29:29 AM
Nu blir jag nyfiken, varför till Sorunda? :) Antar att det rörde sig om ersättningstrafik, men dit går inga pendeltåg.

Segersäng station hette från början Sorunda.

M v h
Ingwar

Bengt Jönsson

Citat från: Kristian skrivet 15 augusti 2009, 21:51:13 PM
Augusti -05:

Idag:

Har dubbelspåret på Nynäsbanan förlängts eller är det bara en "sidotågväg" som byggts?

/B

Björn Forslund

Det byggdes (återinlades) mötesspår i Hemfosa och Segersäng vid senaste uppgraderingen. Annars är det enkelspår hela vägen Västerhaninge- Nynäshamn, men närmast ska dubbelspåret dras till Tungelsta, och ytterligare ett mötesspår byggas vid Nynäs Gård, enligt planerna.
Förr (om vi räknar i modern tid) kunde tågen mötas endast vid Tungelsta och Ösmo.

Kristian

Citat från: Björn Forslund
Han menar nog att han körde mellan stationen i Hemfosa och ut till väg 73 där ersättningsbussarna  gick, under den tid järnvägstrafiken var inställd.
Sorunda är ju inte bara en ort, utan även ett större område, en fd kommun som uppgick i Nynäshamn.
Jag vet, jag bor liksom här. ;) Men ersättningsbussen från Hemfosa gick bara inom Haninge kommun, därför blev jag fundersam.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 september 2009, 09:41:08 AM
Segersäng station hette från början Sorunda.

M v h
Ingwar
Det vet jag mycket väl. Jag kan min hembygdskunskap. :P

groenis

Kristian
för att räta ut ditt frågetecken
Sorunda 73:an Hemfosa det var för att täcka upp mellan två stationer till 73:an och linje 35
Till Segersäng kördes av Kerstins Taxi och de körde ut till Preem macken i kurvan på 73:an där de vände och tillbaka

/Lennart
som efter det ofta satt och sov mittemot Ingwars gamla bussdepå