Från min skokartong del 396: Leyland dubbeldäckare

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 augusti 2009, 16:54:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

De här bilderna är tagna 1983 men då hade bussen på bilden hunnit vara museibuss några år trots att den är tillverkad 1967. Bussen finns för övrigt kvar och jag hade förmånen att åka i den i Katrineholm den 2 augusti. Bilder från detta har redan visats.

När jag ser de här bilderna undrar jag om jag trots medlemsnummer 199 i Svenska Spårvägssällskapet har varit i Malmköping sedan dess.

Wetjo

Var det inte så att långa personer slog huvudet i taket på dubbeldäckarna.
Det var någon som jag pratade med som sa att förare över 180cm, hade svårt med körställningen.

Ted Selander

Citat från: Wetjo skrivet 15 augusti 2009, 18:18:01 PM
Var det inte så att långa personer slog huvudet i taket på dubbeldäckarna.
Det var någon som jag pratade med som sa att förare över 180cm, hade svårt med körställningen.

Ja, det är ju inte full ståhöjd i passagerarutrymmena. Som förare (185 cm) rymdes jag, i såväl H31, H33 som H35. H28 är jag för ung för att ha upplevt i den positionen.

/Ted

HJP

Citat från: Ted S skrivet 17 augusti 2009, 07:50:06 AM
Ja, det är ju inte full ståhöjd i passagerarutrymmena. Som förare (185 cm) rymdes jag, i såväl H31, H33 som H35. H28 är jag för ung för att ha upplevt i den positionen.

/Ted
Är 197 cm i strumlästen. Rymdes gjorde jag, men fick böja rejält på nacken, när jag ville se ut genom framdörren, innan jag svängde ut på en väg. Likaså när det regnade, eftersom vindrutetorkarna inte gick ända upp till rutans överkant, där jag hade blicken.
F.d. 7819, som också är för ung för H28, men de andra har jag kört, och gillar H33 bäst.

HJP

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2009, 16:54:32 PM
När jag ser de här bilderna undrar jag om jag trots medlemsnummer 199 i Svenska Spårvägssällskapet har varit i Malmköping sedan dess.
Tack för dessa fina bilder Staffan. Dubbeldäckarna är alltid trevliga att se. Här fick vi även interörbilder, för ovanlighetens skull.
Det skulle vara kul om du har bild på H31 och H33. Själv var jag inte på bettet med kameran, när jag hade chansen.
Mitt medlemsnummer är 123, och jag var faktiskt i Malmköping förra sommaren  ;)

HJP

robergh

Okey vad får vi bjuda på? H31, H33 eller H33A?

Mr H

Fredrik Klint

robergh

En sådan här! :D :D :D :D :D

(Expressen 1 april 1969)

Hittade även en bild på en H33B i min samling.

Mr H

robergh

...och här är H33B eller vi kanske snarare ska kalla den H33C (C som i cab)!

På dubbeldäckartiden var det givetvis inte nyttigt att avvika för mycket från den planerade körvägen. Naturligtvis ryckte inte 52:an in till Hornsberg från Fridhemsplan planmässigt under t-baneviadukten vid Kristineberg! Men nu var det så att vår chaffis, en av de mest omtalade på SL på denna tid vågar jag påstå, hade sin fästmö på Rålambsvägen och skulle bara... Denne man hade mycket på sitt samvete men den här trafikhändelserapporten skulle jag nog velat se! Tilläggas kan att ingen blev skadad då bussen var tom!

Mr H

Mustman

Citat från: Mr H skrivet 18 augusti 2009, 19:03:46 PM

En sådan här! :D :D :D :D :D

(Expressen 1 april 1969)

Hittade även en bild på en H33B i min samling.

Mr H
'
Den vill jag ha... synd att det bara är ett montage

robergh

Nja, trubbeldäckare är väl en vanlig vagntyp?
Kan ni inte er Harry Potter och "Nattbussen"?
:D :D :D :D :D

Mr H

Mustman

jo det är sant! Den är lila och flyger eller hur?

robergh

Kanske bäst att avsluta med en H33 i original för att inte bara blaja!
Här ska H33 4295 just lämna Hornstull på 54:an en januaridag år 1970.

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 18 augusti 2009, 21:09:48 PM
Kanske bäst att avsluta med en H33 i original för att inte bara blaja!
Här ska H33 4295 just lämna Hornstull på 54:an en januaridag år 1970.

Mr H
Tack för den!
H33 var den häftigaste av SL:s dubbeldäckare, enligt min ringa mening.

HJP