Swebus

Startat av Stefan P, 14 augusti 2009, 14:59:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej 

Jag läste om Surahammars trafik på Wikipeida, fick jag följande att Swebus skulle ha köpt upp följande företag, Motala Lokaltrafik, Gunnarsson, Kristinehams Omibuss, Gävle Trafik, Karlstadsbuss och EB-trafik.

Finns det fler företag som blivit uppköpta eller övertagna av Swebus?

Kan det verkligen stämma att Swebus köpt Karlstadsbuss?

Vad var Gunnarsson för slags och var fanns de?

Stämmer de andra företags uppköpen som stå i Wikiepedia?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 14 augusti 2009, 14:59:16 PM
Hej  

Jag läste om Surahammars trafik på Wikipeida, fick jag följande att Swebus skulle ha köpt upp följande företag, Motala Lokaltrafik, Gunnarsson, Kristinehams Omibuss, Gävle Trafik, Karlstadsbuss och EB-trafik.

Finns det fler företag som blivit uppköpta eller övertagna av Swebus?

Kan det verkligen stämma att Swebus köpt Karlstadsbuss?

Vad var Gunnarsson för slags och var fanns de?

Stämmer de andra företags uppköpen som stå i Wikiepedia?

mvh Stefan P

Bröderna Gunnarssons Busstrafik var ett bussbolag i Skene i Marks kommun söder om Borås. Såldes till Swebus i oktober 1991. Vad jag kan förstå stämmer uppräkningen men bland uppköpta företag bör också Interbus med Wasatrafik, Vadstena Buss, Halmstads Lokaltrafik, Helsingborgs Lokaltrafik, Jämtlandsbuss och Billingens Trafik AB läggas till. Finns fler...  
Vadstena Buss finns i dag som bussbolag men det är inte samma som såldes till Swebus. Dagens företag bildades efter det affären genomförts som Nya Vadstena Buss och har sedan bytt namn till Vadstena Buss. Ägs av Smålandsbussen.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 augusti 2009, 18:12:32 PM
Jämtlandsbuss

Var det inte Swebus som vann kommunens upphandling, utan regelrätt köp av själva JB?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 14 augusti 2009, 18:14:16 PM
Var det inte Swebus som vann kommunens upphandling, utan regelrätt köp av själva JB?

Swebus tog över flertalet av bussarna och anläggningarna men hur affären i detalj såg ut vågar jag inte ge mig in på.
Wikipedia har en del information http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mtlandsbuss