Huvudmeny

Swebus 0119 bl.a.

Startat av virtual1, 13 augusti 2009, 23:26:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Var väl ett par månader sen vi såg bild på denna o fler i Polen? - borde inte dessa ha hittat till Sverige nu, o var är de isf?

HB

Citat från: virtual1 skrivet 13 augusti 2009, 23:26:39 PM
Var väl ett par månader sen vi såg bild på denna o fler i Polen? - borde inte dessa ha hittat till Sverige nu, o var är de isf?

0119 tillsammans med resten av den serien ska levereras under oktober/november. /Henrik/

Fredrik Klint

För den oinvigde, vad är det för bussar? Scania till Södertälje kanske?

HB

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 augusti 2009, 13:30:35 PM
För den oinvigde, vad är det för bussar? Scania till Södertälje kanske?

Helt riktigt. 14 st Scania Omnilink ledbussar med regionalstandard som ska gå i Södertälje. /Henrik/

Jo

Citat från: HB skrivet 14 augusti 2009, 15:06:25 PM
Helt riktigt. 14 st Scania Omnilink ledbussar med regionalstandard som ska gå i Södertälje. /Henrik/

Är det vanliga Dieselbussar det är frågan om? (Scania har ju inte varit alltför vanligt bland Swebus egna nyleveranser på ett bra tag annars)

Fredrik Klint

Citat från: HB skrivet 14 augusti 2009, 15:06:25 PM

Tack så mycket för infon  :).
Är det så pass mycket som ska slopas? Det känns som att Swebus vagnar inte rullar lika länge som Busslinks, där man oftare utnyttjar 16-års regeln. Eller inbillar jag mig?

HB

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 augusti 2009, 16:11:27 PM
Är det så pass mycket som ska slopas? Det känns som att Swebus vagnar inte rullar lika länge som Busslinks, där man oftare utnyttjar 16-års regeln. Eller inbillar jag mig?

Hur det är hos kollegorna på Busslink får någon annan uttala sig om, men Swebus har 13 år som maxålder i flera avtal. Detta i kombination med tillgänglighetsanpassning (läs låggolv/lågentré) gör att ett ganska stort utbyte sker i år. /Henrik/

Cero

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 augusti 2009, 16:11:27 PM

Det kan iofs bero på hur vagnarna underhålls men jag gissar att man försöker hålla sig till den maxålder och medelålder som finns i avtalen. Till detta kommer ju dessutom andra faktorer som när SL köpte trängsel- och etanolbussar i större mängd vilket säkert utrangerade vissa äldre fordon i förtid. Dessutom har Busslink de senaste åren vunnit nya uppdrag i SL land och då går ju allt + lite nytt åt samtidigt som Swebus blev av med både Märsta och Ekerö vilket genererade ett överskott på vagnar och då stryker ju de äldsta med först även om de inte nått den avtalsmässiga ättestupan.