Huvudmeny

Sol i sommar

Startat av Jonas Strömblad, 13 augusti 2009, 22:34:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Årets solliga har nu publicerats!

Vann gjorde Gotland med Luleå som god tvåa!
Och Göteborg hade 62 timmar färre soltimmar än Stockholm  ;)
/J

Ante

Ironiskt att Karlstad kom 3:a från botten :D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ante skrivet 13 augusti 2009, 22:35:36 PM
Ironiskt att Karlstad kom 3:a från botten :D

Inte alls märkligt. Karlstad har ett normalår färre soltimmar än Sveriges regnigaste stad Borås. Uttrycket "Sola i Kalsta" har inget med vädret att göra utan kommer från en alltid glad och vänlig servitris vid namn Eva Lisa Holtz (1739-1818).
För övrigt är det som det brukar vara att det är mer soltimmar i landets östra del än i dess västra. Soltimmarna räknas bara fram till klockan 20.00 så Luleå och Kiruna kan inte dra nytta av midnattssolen. (Ja, jag vet att Luleå ligger söder om polcirkeln men det är ändå sol några timmar mer där per dag än i Skåne).

Stefan Lindberg

Men i regntimmar bör ju Blöteborg vinna överlägset ... regnigare håla får man leta efter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 14 augusti 2009, 22:57:22 PM
Men i regntimmar bör ju Blöteborg vinna överlägset ... regnigare håla får man leta efter

Jag har inte sett någon sammanställning på regntimmar men i nederbördsmängd är Borås etta och Halmstad tvåa. Det är ju dock inte detsamma som att de leder i regntimmar och säger heller inget om antalet soltimmar på platsen. Om det regnar kraftigare när det väl regnar så... I Göteborg är det ofta sådant där förargligt småregn. För mycket för att inte använda paraply och för litet för att använda paraply.
Vi får väl trösta oss med att det i Sogn i Norge finns en plats där det regnar nästan sex gånger mer än i Borås - nästan sex meter om året. I Bergen - Norges regnigaste stad - regnar det cirka två meter om året.
Jag har här konsekvent skrivit regn men det gäller förstås all nederbörd.