Felskyltade bussar på Stomlinje 1 i Gävle

Startat av Fredde, 11 augusti 2009, 20:42:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Nu har det gått över 1 månad med felskyltade bussar på Stomlinje 1 i Gävle... Dessa är skyltade Centrum - Bomhus fast linjen har lämnat centrum & givetvis inte passerar centrum mer på vägen över Brynäs fram till Bomhus.. Dvs folk som kliver på efter vägen kan tro att bussen kör via centrum på vägen till Bomhus...
Jag har vidtalat X-trafik om detta i omgångar i en vecka nu utan det har ändrats...
Sedan kan man fundera på vad entreprenören som kör linjen (Swebus) tänker med, jag tycker det luktar inkompetens av det hela!  Det är helt ok om det står "Centrum-Bomhus" på sträckan Valbo in till centrum men sedan bör den skyltas om i centrum till "Bomhus via Brynäs"! Stackars besökare som står & väntar på bussen in till centrum på "rätt sida" tex på Brynäs eller i andra delar av Bomhus och ser bussar på andra sidan åker förbi skyltade Centrum-Bomhus vad ska dessa tro igentligen?...

Jag vet att i Karlstad (Karlstadsbuss) så skyltas bussarna automatiskt om hpl före stora torget så den avgår där ifrån med rätt slutdestination med avgång fr stora torget!

Är det fler städer som det är problem med rätt skyltning av bussar?

Jona

Citat från: Fredde skrivet 11 augusti 2009, 20:42:15 PM
Är det fler städer som det är problem med rätt skyltning av bussar?

Sundsvall där skyltas bussarna via Centrum trotts den passerat där redan.

Skulle vilja att man gjorde enligt följande. Ta linje 2 som exempel

Avg Bredsand (till hösten?) Skönsmon så kan bussen skylta:

2 Ljustadalen via Centrum

När bussen närmar sig navet skyltar den om till

2 Ljustadalen via Bosvedjan
(Eller via Östra Birsta, alternativt skylta med växlande skylt så borde båda orterna kommer med)

När bussen kommer Till Bosvedjan skyltas den om till:

2 Ljustadalen via Birsta Östra

För att i Närheten av Birsta skylta om till

2 Ljustadalen.

Tydligt och bra....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Fredde

Japps, det ska ju absolut inte stå att den går till centrum när den inte gör det!
Här i X-län bryter det även mot resegarantin med att information ska ges korrekt då det inte görs om bussen är skyltad centrum när den inte passerar där från tex Brynäs på vägen till Bomhus!  
Förmodligen har X-trafik sagt att bussen ska skyltas Centrum-Bomhus vid avgång fr Valbo in till Centrum sedan har dom hoppats på att entreprenören själva ska fatta att det efter Centrum (Rådhuset) ska föraren skylta om till enbart Bomhus men det har dom uppenbarligen inte fattat (inkompetens?)

Wetjo

Minneskorten till fordonsdatorn och längdmätning mellan hållplatserna sköts av länshuvudmännen om inte operatören fått extra betalt för detta nöje. Operatören ser bara till att ladda bussen med de uppgifter som erhålls.
Exempel: I Dalarna äger Dalatrafik fordonsdator och Komradio, men kabeln emellan äger Swebus.

Fredde

Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:24:56 PM
Minneskorten till fordonsdatorn och längdmätning mellan hållplatserna sköts av länshuvudmännen om inte operatören fått extra betalt för detta nöje. Operatören ser bara till att ladda bussen med de uppgifter som erhålls.
Exempel: I Dalarna äger Dalatrafik fordonsdator och Komradio, men kabeln emellan äger Swebus.

I Gävle finns ingen automatisk omskyltning utan det lär skötas helt manuellt av föraren detta pga det omorderna Prodata systemet som inte kan synkas med skyltsystemet, det fungerar även dåligt med dom invändiga HPL-skyltarna som oftast visar helt fel dvs när man åker in mot Centrum från Bomhus så står det att bussen går mot Bomhus fast den går mot Valbo!

Fredde

Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:24:56 PM

Snackade med en äldre dam som körde i veckan som var & hon skyltade enbart Bomhus efter centrum för hon ville inte lura folk efter vägen fast Swebus skrivit Centrum-Bomhus på körspecen som är helt åt h*****e from bussen lämnar centrum...

jocke

De roliga är väl att de bara är Linje 1 som gör så :p

alla andra skriver bara slutdestinationen. (utom 3an mot Andersberg som kör Andersberg via Hemlingby KöpC)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Wetjo

Citat från: Fredde skrivet 11 augusti 2009, 21:31:09 PM
I Gävle finns ingen automatisk omskyltning utan det lär skötas helt manuellt av föraren detta pga det omorderna Prodata systemet som inte kan synkas med skyltsystemet, det fungarar även dåligt med dom invändiga HPL-skyltarna som oftast visar helt fel!

Länshuvudmannen är troligen ägare till detta problem enligt ovan. När BIMS kommer, blir fordonsdator och biljettsystem synkroniserat. Går även att plocka in komradio i detta om man vill.

Fredde

Citat från: jocke skrivet 11 augusti 2009, 21:37:18 PM
De roliga är väl att de bara är Linje 1 som gör så :p

alla andra skriver bara slutdestinationen. (utom 3an mot Andersberg som kör Andersberg via Hemlingby KöpC)

Det verkar så i dagsläget, men det behövs en totalt översyn av alla visningar på skyltar även inne i bussarna...

Wetjo

Citat från: Fredde skrivet 11 augusti 2009, 21:33:16 PM
Snackade med en äldre dam som körde i veckan som var & hon skyltade enbart Bomhus efter centrum för hon ville inte lura folk efter vägen fast Swebus skrivit Centrum-Bomhus på körspecen som är helt åt h*****e from bussen lämnar centrum...

Kör hon felskyltad får Swebus troligen vite för detta. Underlaget till Specen, kommer från Länshuvudmannen. En export från en dator till en annan. Går oftast inte att ändra i omloppen. En fråga för respektive planerare.

Fredde

Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:38:16 PM
Länshuvudmannen är troligen ägare till detta problem enligt ovan. När BIMS kommer, blir fordonsdator och biljettsystem synkroniserat. Går även att plocka in komradio i detta om man vill.

Ska Gävle dras med problemen fram till 2011 när vi får BIMS för att länstrafiksbolaget & trafikutövaren inte fattar eller kan prata samma språk mellan  varandra, det jag beskrivit tidigare bör vilken som helst fatta att det är fel?

Wetjo

Citat från: Fredde skrivet 11 augusti 2009, 21:41:04 PM
Ska Gävle dras med problemen fram till 2011 när vi får BIMS för att länstrafiksbolaget & trafikutövaren inte fattar eller kan prata samma språk mellan  varandra, det jag beskrivit tidigare bör vilken som helst fatta att det är fel?

Dom pratar nog samma språk det är datorerna som behöver tolkhjälp...  ;)

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2009, 21:44:37 PM
Ja det är ju problemet med att skylta för detaljerat, att det kanske måste ändras ett par ggr under turen och hur många kommer ihåg det om det ens är föreskrivet, bättre att skylta linjenummer och ändhpl till dess det sköts med automatik.

Håller helt och hållet med, kan inte personalen sköta jobbet så bör det bli halvdant istället det är bättre än det kassa som är nu iaf...
Jag vet att när Karlstadsbuss började med manuellt utrop på vissa hållplatser (innan det var per automatik) så fick föraren avdrag på lönen om dom missa det & en av Karlstadsbuss kontrollant var med på bussen (det var kommunalt ägt då) ... Men att komma ihåg att det ska skyltas om vid ändhpl samt i centrum bör inte vara så svårt?  Kan man inte det bör man nog inte ens köra buss enligt min mening, vi har rutiner på mitt arbete som måste skötas annars blir det foten!

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2009, 22:00:16 PM
Liknande rykten brukade förekomma på många håll men knappast i något fall kan man ge en anställd löneavdrag för en sådan miss, däremot kan beställaren vitesbelägga det hela hos entreprenören.

Sedan är det ju en fråga vad X-trafik har beställt och vad man kanske förutsätter ska ingå, det brukar vara två skilda saker.

Det jag hörde var av en förare som jag åkte med en del när jag var "liten" och han skötte det exmplariskt med!

Det sköttes hårt när Kommunen körde trafiken samt ägde den samma, han fortsatte sedan när Swebus tog över trafiken i mitten på 90-talet, han häpnades över när folk som fått kicken av kommunbolaget fick arbete igen hos swebus & sånna som inte ens fick arbete när kommunen skötte trafiken, hur kan det ha gått så illa?  Har Swebus problem att rekrytera bra personal så man tar in folk bara dom har rätt körkortsbehörighet?  

Detta på slutet hör inte till ämnet men det hör till verkligheten just idag på många orter tyvärr... Varför inte köra all utbildning själv till folk som vill ha jobbet dvs ge dom busskörkort av folk som ger jobbet sin prägel istället för att AF placerar vissa i utb med krav istället sedan klarar dom inte jobbet för dom inte ens ville ha det förutom kravet att få pengar?

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 11 augusti 2009, 21:31:09 PM
I Gävle finns ingen automatisk omskyltning utan det lär skötas helt manuellt av föraren detta pga det omorderna Prodata systemet som inte kan synkas med skyltsystemet, det fungerar även dåligt med dom invändiga HPL-skyltarna som oftast visar helt fel dvs när man åker in mot Centrum från Bomhus så står det att bussen går mot Bomhus fast den går mot Valbo!

Att biljettmaskinen är av märket Prodata har väl inget att göra med skyltningen? Vi körde runt med Prodatamaskiner i Umeå i många herrans år, medan skyltningen sköttes automatiskt med Thorebs C90. Idag är biljettmaskinen utbytt mot en helt ny variant, men det är fortfarande C90:n som styr inre och yttre skyltar. Och detta nästan helt utan krångel! :)

Att skylta "via centrum" om inte något automatiskt system finns, är inget att rekommendera. Bättre då att enbart skylta "Bomhus" redan vid Valbo och helt enkelt strunta i "via centrum", tills X-trafik köpt in en ny omloppstyrd dator som skyltar automatiskt längs vägen. Trots att jag är skylt- och informationsnörd själv skulle jag aldrig orka skylta om manuellt flera gånger längs en tätortslinje. Folk hittade ju rätt buss förr tiden i städer som Östersund, Umeå och Gävle då alla skyltdestinationer stod på rullband, och då fanns inget "via centrum" på dem. Det finns ju redan en bra informationskälla som upplyser exakt vad bussen går för körväg till sin ändhållplats: Det underskattade linjenumret!