Huvudmeny

Ersättningsbussar

Startat av S Svensson, 10 augusti 2009, 19:51:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

En liten undrar om ersättningsbussar för tåg. Hur går det med detta.Räcker de till i Laholm och Malmö ?Skolorna börjar ju inte förrän 17 aug i de flesta skolor.Tilläggas kan att det blir inställda tåg i november någon vecka i Göta Älvdalen också.

Till sist: Använder GSAB garaget i Inseros ? Eller någon annan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2009, 19:51:04 PM
En liten undrar om ersättningsbussar för tåg. Hur går det med detta.Räcker de till i Laholm och Malmö ?Skolorna börjar ju inte förrän 17 aug i de flesta skolor.Tilläggas kan att det blir inställda tåg i november någon vecka i Göta Älvdalen också.

Det pratades innan om att det skulle bli svårt att få tag i ersättningsbussar Laholm-Ängelholm denna veckan men inte annat än vad jag hört så har det inte varit några problem så här i början av veckan. Kan väl bli lite värre framåt fredag, då det dels behövs fler bussar och dels fler bussar är ute på beställningskörningar.
Det som komplicerar situationen Laholm-Ängelholm i dag är ju att Banverket inte  meddelade förrän sent i fredags eftermiddag att det skulle bli en förlängning av jobben med en vecka. Tiden för att beställa bussar och planera om tågtrafiken blev milt uttryckt knapp. Inte blir det bättre av att man just haft en fem veckors planerad avstängning, vilket gör att många av dem som körde då nu räknat med en veckas ledighet. Dessutom har också banarbeten börjat Malmö-Lund, vilket kräver många extra bussar.

Det blir två avstängningar Göteborg-Trollhättan i november. Dels en lördag-söndag och dels en som är en vecka lång. Att få tag i bussar till detta är inga problem eftersom det finns gott om planeringstid. Det har heller inte varit några problem att få tag i bussar under sommarens avstängning på sträckan, inte ens om behovet uppstått med kort varsel. Problem kan möjligen ha varit någon enstaka gång då det visat sig att beställt antal bussar inte räckt till.

Axel

Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2009, 19:51:04 PMTill sist: Använder GSAB garaget i Inseros ? Eller någon annan.

Spårvägen sa väl upp kontraktet ganska snart efter övertagandet av Kålleredsbussarna. Ägaren har säkert andra som vill stå i garaget (ägaren till garaget var väl ägare till Kålleredsbussarna också).

S Svensson

Ca två år efter att GS tog över så hade GS prsonal där. GS avvecklade sedan trafiken på linje 711 Hällingsjö-Inseros. Tyvärr glömde jag av när. Men när jag pratade med GS folk var man inte säker på om någon fortfarande var placerad i Inseros. Såg en buss i garaget. En B9M-55. Ev finns även en äldre buss med Skenningskaross i garaget. Tyvärr hade jag inte tid stanna när jag körde förbi. Är lite osäker på om Claes K äger garaget?