Huvudmeny

Tågfråga

Startat av Hans Fredriksson, 10 augusti 2009, 19:40:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Åkte tåg i Polen och kunde konstatera att det i var och varannan kilometer står en tågklarerare och bevakar. Även i till synes obebygda trakter.
Jag tror att det  i samtliga fall det skedde en visuell kontakt med tåget med en stående klarerare tittande ut genom ett öppet fönster.
Vad är det de kollar?










kvasthilda

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 10 augusti 2009, 19:40:36 PM
Åkte tåg i Polen och kunde konstatera att det i var och varannan kilometer står en tågklarerare och bevakar. Även i till synes obebygda trakter.
Jag tror att det  i samtliga fall det skedde en visuell kontakt med tåget med en stående klarerare tittande ut genom ett öppet fönster.
Vad är det de kollar?

Jag kan inte säga ATT det är exakt såhär i Polen, men jag tror att tkl (eller en banvaktare av nåt slag) först o främst visar sig så föraren vet att han/hon finns där. De hälsar antagligen på varandra. Sedan gör de en visuell kontroll av vagnar och annat, lyssnar efter slag-i-hjul eller annat som kan vara fel. Om nåt är fel antar jag att tkl på nåt sätt kontaktar föraren så denne stannar och undersöker närmare.

I Narvik kommer tågledaren ut på perrongen, eller ställer sig i dörren och hälsar när malm- och godståg passerar.

/ K

Staffan Sävenfjord

Citat från: kvasthilda skrivet 10 augusti 2009, 19:50:31 PM
Jag kan inte säga ATT det är exakt såhär i Polen, men jag tror att tkl (eller en banvaktare av nåt slag) först o främst visar sig så föraren vet att han/hon finns där. De hälsar antagligen på varandra. Sedan gör de en visuell kontroll av vagnar och annat, lyssnar efter slag-i-hjul eller annat som kan vara fel. Om nåt är fel antar jag att tkl på nåt sätt kontaktar föraren så denne stannar och undersöker närmare.

I Narvik kommer tågledaren ut på perrongen, eller ställer sig i dörren och hälsar när malm- och godståg passerar.

/ K

Samt inte minst kollar att sista vagnen är med i tåget. Det vill säga att den sista vagnen har slutsignal. Har den inte det kan man misstänka att den och kanske ytterligare någon eller några vagnar har kopplats av ofrivilligt på linjen.
I Sverige är detta ersatts av bland annat varmgångsdetektorer och system som nödbromsar tåget om en vagn kopplas av. Samt inte minst av betydligt bättre kvalitet på materielen.
Skall inte tkl i Polen också ge avgångssignal så att föraren vet att det är klart att köra vidare. Eller regleras detta även där genom signaler.

kvasthilda

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 augusti 2009, 14:50:06 PM
Samt inte minst kollar att sista vagnen är med i tåget. Det vill säga att den sista vagnen har slutsignal. Har den inte det kan man misstänka att den och kanske ytterligare någon eller några vagnar har kopplats av ofrivilligt på linjen.

Rätt så ja. Glömde visst skriva det :-) Vad gäller avgångssignal ger de väl där som här, manuellt på de stationer som inte har vanligt centralstyrt signalsystem.