Två ärkescanior!

Startat av Mr H, 09 augusti 2009, 23:31:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Hittade även denna bild när jag rotade i bildlådan, tagen i Uppsala den 11 juni 1970.
Föreställer SJ CR110L nr 1205 och SJ CF65 3404.

Efter det att "50-kortet" alias månadskortet hade uppfunnits så fanns det en kul runda man kunde göra då och då när man inte hade så mycket för sig. Man kompletterade 50-kortet med en SJ-biljett Kungsängen-Enköping-Uppsala och begav sig på SL-kortet först med pendeln till Kungsängen. Därefter SJ-tåg till Enköping.
Vidare sittandes på motorhuven på en Y6 via Örsundsbro till Uppsala.

I Uppsala fanns det då mycket att digga bl.a konduktörsvagnarna av "Ödletyp", CR och CF och gamla Boxerbussar som ännu gick i trafik. Riktiga bussar alltså för en svältfödd från Büssing- och Leylandbyn! Från Uppsala med buss vidare mot Rimbo (och då togs alltså bilden ovan vid Uppsala C vid ett av dessa tillfällen). I Rimbo byte till YP på Roslagsbanan för hemfärd till Stockholm Östra.

Så var en annars bortkastad dag berikad!

Mr H

Niclas Rosenius

Vad kul med en bild från min barndom. Kommer ihåg när buss-stationen såg ut så där.

//Niclas

Stefan P

Hej

För oss som inte hänger med, var ligger järnvägen och var ligger gamla busstation i förhållande till bussarna?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 10 augusti 2009, 17:13:36 PM
Hej

För oss som inte hänger med, var ligger järnvägen och var ligger gamla busstation i förhållande till bussarna?

mvh Stefan P

Järnvägen skymtar precis bakom bussarna. Busstationen på bilden ligger alltså där den ligger i dag, åtminstone fram till dess man började bygga rescentrum här.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Jag utryckte mig otydligt, var i förhållande till bussarna låg resturangen och bussgodset?

mvh Stefan P

bilomnibussen

Bakom ryggen på fotografen.
Mvh Jan G

yngrot

Mycket trevligt som det mesta på denna del av forumet. :D  skulle välja buss 1205  om jag själv fått välja  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christian Ljunggren

Citat från: yngrot skrivet 11 augusti 2009, 20:08:41 PM
Mycket trevligt som det mesta på denna del av forumet. :D  skulle välja buss 1205  om jag själv fått välja  ;D

Vilken tur om du jag hade haft det valet, då jag hade tagit 3404, helt klart.
CR har jag fått nog av.

/Christian

Ersa

Ojoj! Dessa vore nåt att köra/åka till Norrtälje idag med! Jag tror jag tar 3404 med Christian, då det då blir vinst både på bussmodell och linjesträckning! :D

Fler dylika bilder uppskattas högt!

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2009, 23:31:03 PM

Riktigt härlig bild från min hemstad innan jag ens vad född :D

CF fick jag inte uppleva här men Scania CR 110 fanns kvar som SJ-bussar i min barndom. Och härligt SJ-känsla i bilderna dessutom :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bilomnibussen

Hej! Jag körde SJ:s CR110:or på Viking-linjen till Kapellskär sommaren 1977. De här med invnummer 12.. var väl "vanliga" vagnar medan de med nr 14.. hade turbo och gick som spjut. När man kom utåt Långhundra där skogen slutade och det blåste sidvind var det bara att ta ett rejält tag i ratten och styra emot för att försöka hålla rak kurs.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Citat från: bilomnibussen skrivet 16 augusti 2009, 11:04:01 AM
Hej! Jag körde SJ:s CR110:or på Viking-linjen till Kapellskär sommaren 1977. De här med invnummer 12.. var väl "vanliga" vagnar medan de med nr 14.. hade turbo och gick som spjut. När man kom utåt Långhundra där skogen slutade och det blåste sidvind var det bara att ta ett rejält tag i ratten och styra emot för att försöka hålla rak kurs.
Mvh Jan G

Om du körde från Uppsala till Kapellskär antar jag att du körde på motorväg mellan Uppsala och Knivsta. Hur var dessa bussar på motorväg?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.