Huvudmeny

Swebus 4386

Startat av j-a, 04 augusti 2009, 23:33:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Hur ser den ut ??  Inte sjutton har väl dessa haft så stor text på sidan ?? väl inte heller i fronten??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Jodå, just detta exemplar såg ut så här även i Sverige. Den renoverades och målades i denna färgsättning. Något slags prov antagligen. Gick mest på Dalarna om jag inte är ute och cyklar.

yngrot

Ok inte underligt jag tyckte den var konstig för Dalarna är man inte ofta i . 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Citat från: yngrot skrivet 05 augusti 2009, 00:25:44 AM
Ok inte underligt jag tyckte den var konstig för Dalarna är man inte ofta i . 

Den har jag sett på Cityterminalen hur många ggr som helst!

Björn Forslund

..och nu går den på expresslinjen Novosibirsk- Moskva om jag ser rätt.

Ove Bojarp

HOZ 759 (Van Hool-kaross nr: 34061), fanns det fler med lite
udda lackering (eller dekalisering)?

Walter

Citat från: Ove Bojarp skrivet 05 augusti 2009, 12:17:28 PM
HOZ 759 (Van Hool-kaross nr: 34061), fanns det fler med lite
udda lackering (eller dekalisering)?

Det fanns några som fick en lite nyare variant av express-lacken på slutet, den som idag är standard men det var ingen jätteskillnad. Annars had alla den då vanliga express-lacken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

j-a

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 augusti 2009, 00:24:01 AM
Jodå, just detta exemplar såg ut så här även i Sverige. Den renoverades och målades i denna färgsättning. Något slags prov antagligen. Gick mest på Dalarna om jag inte är ute och cyklar.
Gick oftast på line 890 Mora-Stockholm sista åren innan den exporterades

Christer K

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2009, 11:45:09 AM
..och nu går den på expresslinjen Novosibirsk- Moskva om jag ser rätt.

Om mina karta i datorn är rätt så är sträckan 77 mil enkelväg.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Marc

Citat från: j-a skrivet 05 augusti 2009, 18:23:59 PM
Gick oftast på line 890 Mora-Stockholm sista åren innan den exporterades

I Mora gick den under namnet "Tivolibussen".
Åren före den fick ny lack och renoverad motor (sommaren 03) fanns bussen i Stockholm.
Körde den då fre/sön på St-Mora-St.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 augusti 2009, 00:24:01 AM

För att konkurrera med SJ införde även Swebus Express något som kallades röda avgångar Stockholm-Dalarna. Det var alltså en avgång som det var extremt billigt att åka med. Men det gällde först till kvarn. Det gick inte att boka och den då vanliga platsgarantin gällde inte. Blev bussen fullsatt sattes alltså ingen extrabuss in utan man hänvisades till någon av de ordinarie avgångarna.
Den här bussen målades röd för att markera skillnaden mellan de vanliga Expresserna och användes i dessa avgångar. Som det brukar vara med fordonsomlopp gick det inte att hålla den hit till 100 procent. Det kunde ju vara så att bussen fick något mindre fel så att den inte kunde gå just där men blev klar ett par timmar senare och då behövdes någon annanstans.
Efter det kortvariga experimentet med röda avgångar användes bussen mest på Dalarna i den vanliga Express-trafiken.