SJ-0001

Startat av Peter Rost, 04 augusti 2009, 23:20:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Varför är den till salu ? Ägde jag den där, sålde jag den aldrig....

1896

I så fall får jag beslutsångest, jag vill ju köpa den andra som också ligger på blocket, GDG 1679.

1896

Ja, det är ju ett problem....

Björn Forslund

Kollat med ägaren om stolarna möjligen finns sparade?

1896

Jadå, det var det första jag gjorde....

Peter Rost

Det vore ytterst tråkigt om den hamnar i "orätta" händer.

1896

Lars, kan du samla ihop 15 st som lägger 10 000:- var, så kan vi köpa bägge två.

Det finns få BF 76:or kvar från GDG, och ingen som är bevarad, med 1679 är det ju bara inredningen som är problemet.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 augusti 2009, 14:09:29 PM
Bussen "såldes" av Swebus 2003 när man avvecklade veteranbussarna till en privatperson i trakterna kring Söderköping, denne sålde i sin tur bussen via Blocket i våras till den nuvarande ägaren.

Orsak? Givetvis att tjäna pengar, även om bussen numera inte är i toppskick kan den vara värd en slant utomlands, här hemma är det knappast någon som betalar +100 tkr.

Men finns det ett genuint intresse att bevara bussen i Sverige så kan vi ju starta en insamling, 15 intresserade som lägger 8 tkr vardera, kanske skulle vi kunna hitta ett användningsområde för den också i Omnibusföreningen regi, men att t.ex SVOF eller Spårvägssällskapet skulle slanta upp 125 tkr själva kan vi glömma.

Det är väl läge att dra igång insamlingen till SJ 0001 på allvar, så att den
ev kan bevaras i landet. Utländska spekulanter finns.
Jag var och gick igenom den in-, utvändigt samt under igår.
Provkörde den också med gott resultat.
F ö 21 år sedan jag senast körde den.
Nu är det upp till medlemmar och ev sponsorer att i mån av möjlighet att
med gemensamma krafter försöka att hjälpas åt.

Mvh

Christian

Niklas Bygdestam

Vilka länder kan den hamna i om den hamnar utomlands? Handlar det om att den åtminstone stannar i Europa? Eller finns det risk att det är så illa att den kan hamna i USA eller något annat lika avlägset land? :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Christian Ljunggren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 augusti 2009, 18:22:06 PM
Vilka länder kan den hamna i om den hamnar utomlands? Handlar det om att den åtminstone stannar i Europa? Eller finns det risk att det är så illa att den kan hamna i USA eller något annat lika avlägset land? :(

Vad jag vet inom Europa.

/Christian

Johan Hansson

Hade jag haft råd så hade jag köpt den på direkten.
Skall man äga en sån här buss så gäller det att ha tid att sköta den också.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Peter Rost

Hur stort antal medlemmar är intresserade för ett eventuellt bevarande så här långt?

/Peter

Jan Sjöberg

Det verkar som folk bara pratar ... 
När det väl gäller att bevara en buss och måste plocka upp plånboken, då backar folk ur ..
Så jag tror ärligt att du kan glömma att så många ställer upp på det. Är för mkt pengar det handlar om för att det ska bli genomförbart.
Köp den själv i stället  :)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Peter Rost

Pratar vet jag inte ??? Tyvärr har jag inte möjlighet att köpa ut den på egen hand, däremot kommer jag att bidra, vid en eventuell insamlig med fler intresserade.