Gamla SJ-bussar använda som signalreparatörsfordon

Startat av Ola Almquist, 04 augusti 2009, 22:04:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

I Järnvägshistoriskt forum har Gunnar Ekeving visat bilder på vägskyddsanläggningar i södra Sverige, tagna under 1950-talet. På vissa av bilderna skymtar signalreparatörernas fordon. I nedanstående inlägg visas en Volvo-buss.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=35227

Någon som känner till vad det kan vara för någonting? Det är väl inte en B11 utan något mindre, LV-nånting?
Titta även på övriga inlägg i samma tråd, t.ex.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=35219
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=35222

Men vad är Volvo B20? Var de större än B10?
M.v.h.
Ola





bilomnibussen

Hej! Bussen som man ser nosen och lite till av på bild 35219 torde vara av typ LV 82 eller 84 av den korta nosen att döma, alltså ett lastbilschassi, fanns även LV 85. Skåpbilen på bild 35219 är ingen Austin utan en Volvo troligen PV 834, alltså ett "Volvodroskchassi". Volvo B10 och B20 var väl båda bulldogschassier liksom B40 och B41. De sistnämnda var de största typerna som tillverkades och hade väl om jag minns rätt en bensinmotor på 140 hk. Man kan bara gissa sig till bensinförbrukningen.
Mvh Jan G

I Örebro fanns från 1966 och något år framåt fd bussen T 554, Volvo B627X3 1951, chassinr 625-46, tidigare regnummer P714, 25 passagerare + lastutrymme. Kaross, vad jag minns något liknande SJ:s standardkaross. 24 okt 1966 registrerad på SJ, signalunderhållsområdeschefen, Örebro. Denne chef måste ha haft en särskilt bred dörr in till sitt tjänsterum för att skylten med tjänstetiteln skulle få plats.
Mvh Jan G

Ola Almquist

Tackar! Jag har inte boken om Volvo bussar tillgänglig så jag är lite borta när det gäller dessa chassin.

Texten om Austin var ett citat från ett tidigare inlägg av undertecknad:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=35196
Jag känner till att det har funnits någon enstaka buss med denna front, men fordonet på bilden (varubuss?) verkar inte vara ombyggt. Karossen kan dock vara byggd i Sverige.

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Hej! Aha! Jag börjar nog bli senil? Kan inte SJ ha köpt en begagnad skåpbuss för ändamålet, de hade väl inget behov av en "destinationsskylt", i detta fönster brukade väl näringsidkarnas firmanamn finnas.
Mvh Jan G

S Svensson

#4
Citat från: bilomnibussen skrivet 04 augusti 2009, 22:25:56 PM
Hej! Bussen som man ser nosen och lite till av på bild 35219 torde vara av typ LV 82 eller 84 av den korta nosen att döma, alltså ett lastbilschassi, fanns även LV 85. Skåpbilen på bild 35219 är ingen Austin utan en Volvo troligen PV 834, alltså ett "Volvodroskchassi". Volvo B10 och B20 var väl båda bulldogschassier liksom B40 och B41. De sistnämnda var de största typerna som tillverkades och hade väl om jag minns rätt en bensinmotor på 140 hk. Man kan bara gissa sig till bensinförbrukningen.
Mvh Jan G

I Örebro fanns från 1966 och något år framåt fd bussen T 554, Volvo B627X3 1951, chassinr 625-46, tidigare regnummer P714, 25 passagerare + lastutrymme. Kaross, vad jag minns något liknande SJ:s standardkaross. 24 okt 1966 registrerad på SJ, signalunderhållsområdeschefen, Örebro. Denne chef måste ha haft en särskilt bred dörr in till sitt tjänsterum för att skylten med tjänstetiteln skulle få plats.
Mvh Jan G

Rör det sig om fd P714 så är det nr 2092från 1951, som är en buss som ca 1959-60 byggdes om till ca 9 pl och gods.ASJ kaross om jag inte minns fel. Staffan kommer säkert ihåg denna.Kanske Du har foto på denna eller 2091/P713.
Däremot har jag även minne av en lstbil med dubbelhytt från tidig ålder som liknande den på bild, P5740, Volvo årg 1935.
Tillägg: Godsbussen gick med gods även i passagerarutrymmet,varför det är svårt att ange antal sittplatser utan att kika i registerkorten hos länsstyrelsen.

Ola Almquist

Tack för alla uppgifter hittills. Hoppas att det kommer fram mera. Det är intressant med inom SJ återanvända gamla bussar. Har bara sett bilder på en bokbuss från X-län tidigare, aldrig nåra Ba- eller Sia-fordon. Och jovisst, Austinbussen kan vara inköpt begagnad.

M.v.h.
Ola

S Svensson

Tittar man på indelning i nummerserier såhade vägbussar nummer 1-3000,lastbilar 3001-4000,personbilar 4001-5000,tjänstebilar person 5001-5100 och tjänstebilar last 5100-6400. Allt 1 januari 1952.

5300 saknas i str 77/1952 men 5299 finns med. Volvo ED motor ,2 pl,7800 kg totalvikt. Kan detta stämma.
Vad gäller Austin så hittar jag ingen sådan. Men jag vet å andra sidan inte om SJ köpt in någon sådan. Egentligen är jag osäker på både Bedford och Reo.
SJ tjänstenummerserie ändrades sedan till det som finns idag. Bussar som blev tjänstefordon fick nr 10xxx,inplacerade i "vanliga"nummerserier.
Samtidigt vet jag inte om anteckningar om vilka fordon som är kopplade till individnummer är sparade. Jag själv har enbart sporadiska uppgifter.
En annan orsak till att SJ så sent som tidigt 60 tal använde fordon från 30 tal är att de renoverades vid några tillfällen. Dagens användning av lastbilar och motsvarande brukar anges till cirka 7 år . Visserligen finns avvikelser men de är förvånandsvärt få.

                                                                                                 

Ola Almquist

#7
Citat från: S Svensson skrivet 07 augusti 2009, 12:01:31 PM
Tittar man på indelning i nummerserier såhade vägbussar nummer 1-3000,lastbilar 3001-4000,personbilar 4001-5000,tjänstebilar person 5001-5100 och tjänstebilar last 5100-6400. Allt 1 januari 1952.

5300 saknas i str 77/1952 men 5299 finns med. Volvo ED motor ,2 pl,7800 kg totalvikt. Kan detta stämma.
Vad gäller Austin så hittar jag ingen sådan. Men jag vet å andra sidan inte om SJ köpt in någon sådan. Egentligen är jag osäker på både Bedford och Reo.
SJ tjänstenummerserie ändrades sedan till det som finns idag. Bussar som blev tjänstefordon fick nr 10xxx,inplacerade i "vanliga"nummerserier.
Samtidigt vet jag inte om anteckningar om vilka fordon som är kopplade till individnummer är sparade. Jag själv har enbart sporadiska uppgifter.
En annan orsak till att SJ så sent som tidigt 60 tal använde fordon från 30 tal är att de renoverades vid några tillfällen. Dagens användning av lastbilar och motsvarande brukar anges till cirka 7 år . Visserligen finns avvikelser men de är förvånandsvärt få.
                                                       

Jag har för mig att bokbussen hade nummer i 9000-serien. Återkommer när jag hittat uppgifterna.
I Västervik fotograferade Birger Ekelid på 1960-talet en grå VW skåp (typ 2) med nummer 15531 (tror jag). Kan ha tillhört signalarna. Det kanske var den som Ekeving hittat (Volkswagen Kombi 1962).

M.v.h.
Ola

S Svensson

#8
Bokbussen är troligen inte original SJ. Det fanns en bokbuss i Bollnäs som hade ett nr och som sedan fick 9000-Var det detta ?
8000-9000 serien av nummer "gick" över från SJ till Swebus. Taxibilarna i Kungälv och Borlänge fick dessa nummer. (se fö annan fråga i detta medium för Swebus nuvarande personbilar. 8000 nr är huvudsakligen släpvagnar,9000 personbilar.

Sedan finns det nummerserier som användes av banavdelningarna .

Om jag återknyter till ursprungliga frågan så undrar jag om bilden på vägövergång och fordonet som någon kallar Austin.
Den stod bredvid en järnvägskorsning på fotot. Men på vad sätt knyts fordonet på bilden med SJ och signalavdelningen.I varje fall jag har lite svårt att se att det är ett samband emellan arbetet på sia,SJ och annat. Det verkar på mig också kunna vara en varubuss som stannat för att sälja till prsonalen.

Fordon som anskaffats ca 1950-1953 är Volvo Duett(byggd på chassivarianten), som fanns på serie kring 5280-5290 och den efterfrågade 5300 (några omkring detta nr är 5296...5304.Dessa borde vara Volvo P833/834 med 3,25 m hjulbas. Karossen kan vara Nordberg men kan också vara någon annan.Volvo PV 61 som nämns också  av andra personer har kortare hjulbas,2,85, och slutade tillverkas 1950. Volvo 831/832 var taxivarianten och 833/834 är chassievarinten som bl a byggdes kaross på. T ex vissa ambulanser. En motsvarande modell byggdes redan 1938 med annan front bl a. Sören S

PS Bokbuss i Bollnäs tror jag hade nr hos Swebus i början med 0658 eller 0659.

Ola Almquist

Citat från: S Svensson skrivet 07 augusti 2009, 21:04:08 PM
Bokbussen är troligen inte original SJ. Det fanns en bokbuss i Bollnäs som hade ett nr och som sedan fick 9000-Var det detta ?

8000-9000 serien av nummer "gick" över från SJ till Swebus. Taxibilarna i Kungälv och Borlänge fick dessa nummer. (se fö annan fråga i detta medium för Swebus nuvarande personbilar. 8000 nr är huvudsakligen släpvagnar,9000 personbilar.

Sedan finns det nummerserier som användes av banavdelningarna .

Om jag återknyter till ursprungliga frågan så undrar jag om bilden på vägövergång och fordonet som någon kallar Austin.
Den stod bredvid en järnvägskorsning på fotot. Men på vad sätt knyts fordonet på bilden med SJ och signalavdelningen.I varje fall jag har lite svårt att se att det är ett samband emellan arbetet på sia,SJ och annat. Det verkar på mig också kunna vara en varubuss som stannat för att sälja till prsonalen.

PS Bokbuss i Bollnäs tror jag hade nr hos Swebus i början med 0658 eller 0659.

Nej, bokbussen har jag sett på bild. Gammal Volvo B512 (?) från 1940-talet, men målad gräddvit/orange. Troligen skrotad kring 1970.

Hittade en gammal lapp från ett besök på Sveriges Järnvägsmuseums depå i Nynäs. Där fanns då förutom bussen 2027, plattformstruck 571, gaffeltruck 1669 (?), gaffeltruck Valmet 9770, brandbil från Örebro (Willys) 15881 v-219 (?) (DZG602),  gengaskärra 8332 (P821), personsläp (nu hos Kebbe) 8469 (K344), godssläp 8249 (PZA912).

M.v.h.
Ola