Två tåg från semestern

Startat av bjalle, 03 augusti 2009, 20:59:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Trevligt men jag hade hoppats få se Dm3, de enda riktiga tågen där uppe
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Citat från: Bussmicke skrivet 06 augusti 2009, 21:50:24 PM

Bussmicke

Mumma, äntligen Dm3.
Den där bron är rätt hopplös att fota ifrån.
Tur man fick komma in på området den gången jag var där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Autotransit

Törs man att bidra med ett lite äldre foto från Narvik? Jag passade faktiskt på att ta lite kort när jag var uppe där för att delta i ett seminarie på Narviks Högskola 1998. Det är ju inte var dag man kan ta ett kort på X2000 där :)

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 08 augusti 2009, 20:33:24 PM
Törs man att bidra med ett lite äldre foto från Narvik? Jag passade faktiskt på att ta lite kort när jag var uppe där för att delta i ett seminarie på Narviks Högskola 1998. Det är ju inte var dag man kan ta ett kort på X2000 där :)
/Stellan

Verkligen inte! Detta diskuterades häromdagen i Postvagnen och man var ganska övertygad om att X2-sätt överhuvudtaget aldrig varit i Narvik.

Liten petig anmärkning: Tågsättet kallas X2 efter drivenhetens litterabeteckning. X2000 är ett produktnamn för flertalet tåg som körs med X2-sätt. X2000 har alltså aldrig gått till Narvik men väl X2 (om man skall tro bilden och det skall man förstås).

bjalle

Citat från: Autotransit skrivet 08 augusti 2009, 20:33:24 PM

/Stellan

Absolut. Udda med en X2 enhet i Narvik. Tack för den bilden

kvasthilda

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 augusti 2009, 20:59:40 PM
Green Cargo RC4 1194 på Kiruna Centralstation 2009-07-15

Oops, det står 1190 på loket, men skitsamma :-) Det är ett av Kirunas växellok. I alla fall tillhör vagnarna växlingen ser jag. Ser inte vem föraren är, men ser att en VR Track-gubbe står o tittar på o funderar över nåt. De vann ju underhållet över Banverket i våras.

kvasthilda

De enda riktiga loken, Micke. Loken ;-)
*Petimeter i farten*

Jag har en hel del bilder och några innefattar en o annan Dm3.
De är kul att köra!  ("o allt är relativt"...)

Autotransit

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2009, 22:26:02 PM
Verkligen inte! Detta diskuterades häromdagen i Postvagnen och man var ganska övertygad om att X2-sätt överhuvudtaget aldrig varit i Narvik.

Liten petig anmärkning: Tågsättet kallas X2 efter drivenhetens litterabeteckning. X2000 är ett produktnamn för flertalet tåg som körs med X2-sätt. X2000 har alltså aldrig gått till Narvik men väl X2 (om man skall tro bilden och det skall man förstås).

Vi amatörer kan ju som synes drista oss till alla möjliga tokerier, så även om vi menar väl så blir det ofta inte som det var tänkt...och tanken är ju god  :D

Det var ett seminarie om persontrafiken på nordkalotten som avhandlades i Narvik, och de hade kört upp en X2:a till Luleå för att köra Luleå - Narvik tur och retur. Lite extra kul var det att få åka med tåget när det transporterades tomt till Luleå...vi var fem passagerare på sträckan Stockhom - Luleå, ingen trängsel alltså  :)

Jag hann att ta ett lite udda kort på den resan också, en otrolig "placering" av en sten:

/Stellan

kvasthilda

Citat från: Autotransit skrivet 09 augusti 2009, 11:45:08 AM
Jag hann att ta ett lite udda kort på den resan också, en otrolig "placering" av en sten
/Stellan

Tänk att den där stenen har stått pall x antal sprängningar (minst två) och malmtågens dagliga passering. Det finns ett "mannamuns"-namn på den men jag har glömt vad det är. Får se om jag kommer ihåg att fråga min handledare idag/inatt. Ska åka förbi där... :-)

/ K

bjalle

Citat från: kvasthilda skrivet 09 augusti 2009, 11:10:14 AM
Oops, det står 1190 på loket, men skitsamma :-) Det är ett av Kirunas växellok. I alla fall tillhör vagnarna växlingen ser jag. Ser inte vem föraren är, men ser att en VR Track-gubbe står o tittar på o funderar över nåt. De vann ju underhållet över Banverket i våras.

Helt rätt, var jag som blandade ihop minnet när jag redigerade...ska åtgärdas..
Tack för påpekningen iaf...

Bengt Jönsson

Då rekommenderar jag att du bor hos "Abisko Fjällturer" i Abisko Östra.
20 m från husknuten dundrar det dygnet runt malmtåg förbi...  ;D

/B