Ledbussar i Borås?

Startat av Dinchi86, 03 augusti 2009, 14:04:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dinchi86

Hej!
Jag undrar en sak, finns det planer på att skaffa ledbussar i Borås Lokaltrafik?

Det vore ganska bra och få in det åtminstone på linje ett eftersom det nästan alltid är mycket folk i dem bussarna och sträckan som linjen kör klarar ju boggiebussar så varför skulle den inte klara ledbussar?

Dessutom har en chaufför berättat för mig att ledbussen är lättare och köra än boggiebussarna.

MartinMartin

Ja, en ledbuss som även svänger med bakhjulen är ju den absolut lättaste bussen att komma fram med i trånga utrymmen. Jag kör mycket hellre ledbuss än vanlig kortvagn. Och boggien är ju den bussen som alla gånger kräver mest utrymme.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dinchi86 skrivet 03 augusti 2009, 14:04:30 PM
Hej!
Jag undrar en sak, finns det planer på att skaffa ledbussar i Borås Lokaltrafik?

Det vore ganska bra och få in det åtminstone på linje ett eftersom det nästan alltid är mycket folk i dem bussarna och sträckan som linjen kör klarar ju boggiebussar så varför skulle den inte klara ledbussar?

Dessutom har en chaufför berättat för mig att ledbussen är lättare och köra än boggiebussarna.

De ursprungliga planerna inför upphandlingen med trafikstart 2003 var att det skulle användas ledbussar på linje 1. Men av någon anledning kom det att ändras till boggibussar och så blev det ju också vid trafikstarten 2004. Denna blev ett år försenad efter det att BL och Göteborgs Spårvägar överklagat och länsrätten beslutat att upphandlingen måste göras om. Om jag minns rätt hade Orusttrafiken - som först fick trafiken - också räknat med boggibussar.
Vi får väl se inför nästa upphandling om det blir ledbussar. De flesta andra städer av Borås storlek använder ledbussar i stadstrafik.
Lebuss i linjetrafik i Borås har vad jag kan påminna mig annars bara använts en kort tid under 1970-talet, då en sådan provades av SJ Buss på linjen Borås-Fristad. Detta föranledde en gumma vid Hötorget att fråga: "Vart går den häringa bussen". När svaret blev Fristad gick hon i stället till "släpet" och stack in huvudet och frågade: "Vart går den häringa bussen då". Svaret från en resenär som satt där blev förstås också Fristad. "Va, går det två bussar till Fristad?"
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Croonhielm

Västtrafik och Borås Lokaltrafik är oskyldiga till beslutet att inte köra ledbussar i Borås. Det är helt enkelt så att Borås Stad inte tillåter dessa. På vissa gator, till exempel Lilla Brogatan, är även boggiebussar förbjudna.

Edit: Stavfel

Staffan Sävenfjord

Citat från: Croonhielm skrivet 03 augusti 2009, 15:31:09 PM
Västtrafik och Borås Lokaltrafik är oskyldiga till beslutet att inte köra ledbussar i Borås. Det är helt enkelt så att Borås Stad inte tillåter dessa. På vissa gator, till exempel Lilla Brogatan, är även boggiebussar förbjudna.

Edit: Stavfel

Boggiebussar med styrbar bakaxel (som 070-078) är tillåtna på Lilla Brogatan men inte sådana med stel bakaxel. Ett förbud som under årens lopp inte BL tagit allför allvarligt på, men numera sedan 40-linjerna går via Söderbro lär det inte förekomma längre.
Men när du säger det så klarnar mitt minne: det var Borås stad som stoppade ledbussarna på sin tid. Motiveringen var dock tämligen ihålig för att uttrycka saken milt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Dinchi86

Tack för svaren :)

Tycker det är dåligt av Borås Stad att förhindra ledbussar i stan, andra saker som är onödiga tillåter dem men inte sådant som folket och staden har nytta av.

Om det någongång skulle bli ledbussar, vad tror ni det blir för någon typ då?

Volvo, MAN eller Scania t.ex.?

Dinchi86

Har tänkt på en annan sak också, om det blir ledbussar i framtiden så måste BL ta bort sin kära regel som säger att man bara får gå på bussen längst fram om man inte har en barnvagn eller rullator.

Tycker iofs. man skulle kunna få gå på t.ex. Knallelandsbussarna på alla dörrar eftersom det skulle spara mer tid och så skulle vi slippa en massa förseningar.
Det hade varit bra på rusningstrafiken också.

TH14

Citat från: Dinchi86 skrivet 03 augusti 2009, 18:04:20 PM
Har tänkt på en annan sak också, om det blir ledbussar i framtiden så måste BL ta bort sin kära regel som säger att man bara får gå på bussen längst fram om man inte har en barnvagn eller rullator.

Tycker iofs. man skulle kunna få gå på t.ex. Knallelandsbussarna på alla dörrar eftersom det skulle spara mer tid och så skulle vi slippa en massa förseningar.
Det hade varit bra på rusningstrafiken också.

Det skulle spara tid men samtidigt skulle fuskåkandet förmodligen öka.

Svemicke

Citat från: Croonhielm skrivet 03 augusti 2009, 15:31:09 PM
Västtrafik och Borås Lokaltrafik är oskyldiga till beslutet att inte köra ledbussar i Borås. Det är helt enkelt så att Borås Stad inte tillåter dessa. På vissa gator, till exempel Lilla Brogatan, är även boggiebussar förbjudna.

Edit: Stavfel
Fordon längre än 12 meter får inte köra innanför Cityringen i Borås. BL har dispens för sina Volvo- och MAN-bussar att köra på Allégatan med tillägg för MAN-bussarna att även gå i Lilla Brogatan då de har styrbar axel. Dispensen måste förnyas då och då. Jag har själv sett dispensen en gång då den en gång oförsiktigt hade placerats i passagerarstolen efter ingångsdörrarna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 04 augusti 2009, 00:59:32 AM
Fordon längre än 12 meter får inte köra innanför Cityringen i Borås. BL har dispens för sina Volvo- och MAN-bussar att köra på Allégatan med tillägg för MAN-bussarna att även gå i Lilla Brogatan då de har styrbar axel. Dispensen måste förnyas då och då. Jag har själv sett dispensen en gång då den en gång oförsiktigt hade placerats i passagerarstolen efter ingångsdörrarna.

Det är säkert som du skriver men det tycks inte vara många som känner till. Man ser ofta bussar längre än 12 - meter i Borås centrum, inte minst turistbussar.
Jag vet inte riktigt vad som menas med innanför Cityringen men antar att den begränsas av Sven Eriksonsgatan, Fabriksgatan, Kungsgatan och Yxhammarsgatan. Då hamnar de flesta hotellen inom området och det är vanligt att bussar körs fram till dessa entréer.
Dessutom kör Orusttrafiken, Veolia och Buss i Väst linjetrafik inom området med bussar som är längre än 12 meter så även de måste då ha dispens. Verkar milt sagt vare en synnerligen föråldrad bestämmelse som är väldigt urholkad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2009, 09:05:48 AM
http://www.boras.se/gatukontoret/gata/trafik/trafikforeskrifter.4.633e5e10039748abd7fff33614.html


Du angav samma länk två gånger men jag antar att du menade denna ena gången som talar om vad som menas med Cityringen. Det är precis det område som jag antog vilket innebär att bland annat Södra torget och Grand Hotell hamnar inom ringen. Och därmed blir bestämmelsen rent löjlig eftersom det är hundratals avgånger per dag som behöver dispens.
http://www.boras.se/gatukontoret/gata/trafik/lokalvagvisning.4.633e5e10039748abd7fff33825.html

Sedan kan det väl vara så att de turistbussar som jag sett innanför området verkligen har sökt dispens. Det kan också vara så att Dolly Parton sover på magen. Båda är ungefär lika troligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2009, 09:48:19 AM
Ja jag glömde att kopiera den andra länken så samma blev inklistrad två ggr...

Jag minns inget om någon dispens i samband med fjolårets upphandling så sannolikt finns det en generell dispens genom Västtrafik som inte ligger på individnivå, på liknande sätt som inom Stockholms stad.

Troligen ja. På individnivå kan den ju knappast ligga då många olika bussar används på dessa linjer. Vårgårdabuss t ex kör linje 550 och 582 med allt från korta Vest till 15 meters boggi-Vest. Utsättningen verkar vara slumpmässig och inte kopplad till behovet på vissa avgångar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2009, 09:12:23 AM
Du angav samma länk två gånger men jag antar att du menade denna ena gången som talar om vad som menas med Cityringen. Det är precis det område som jag antog vilket innebär att bland annat Södra torget och Grand Hotell hamnar inom ringen. Och därmed blir bestämmelsen rent löjlig eftersom det är hundratals avgånger per dag som behöver dispens.
http://www.boras.se/gatukontoret/gata/trafik/lokalvagvisning.4.633e5e10039748abd7fff33825.html

Frågan är om inte uppfarten på Åsbogatan är undantagen förbudet som sedan blivit undantaget med hjälp av dispens.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2009, 09:12:23 AMSedan kan det väl vara så att de turistbussar som jag sett innanför området verkligen har sökt dispens. Det kan också vara så att Dolly Parton sover på magen. Båda är ungefär lika troligt.

Hon kan ha lärt sig av Pamela Anderson hur man gör. I vattensäng bör det la funka?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 05 augusti 2009, 01:09:03 AM
Frågan är om inte uppfarten på Åsbogatan är undantagen förbudet som sedan blivit undantaget med hjälp av dispens.

Det är klart att  ett generellt undantag för Söderbrogatan (numera bussgata)-Åsbogatan löser problemen för Veolia och Orusttrafiken men då återstår fortfarande att Vårgårdabuss kör med bussar över 12 meter på Allégatan. Det rimliga torde vara att det finns generell dispens för alla bussar som kör för Västtrafik.
För övrigt så användes ju till för några år sådan ofta 13-metersbussarna 157-161 på tätortslinjerna. Alltså skulle även dessa ha haft dispens.
Hur som helst låter detta med 12-metersgränsen i Cityringen oerhört dumt och den regeln bör naturligtvis genast tas bort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 augusti 2009, 08:53:02 AM
Det är klart att  ett generellt undantag för Söderbrogatan (numera bussgata)-Åsbogatan löser problemen för Veolia och Orusttrafiken men då återstår fortfarande att Vårgårdabuss kör med bussar över 12 meter på Allégatan. Det rimliga torde vara att det finns generell dispens för alla bussar som kör för Västtrafik.
För övrigt så användes ju till för några år sådan ofta 13-metersbussarna 157-161 på tätortslinjerna. Alltså skulle även dessa ha haft dispens.
Hur som helst låter detta med 12-metersgränsen i Cityringen oerhört dumt och den regeln bör naturligtvis genast tas bort.
Gränsen har man kanske för att slippa lastbil med släp inom Cityringen, men då kan man ju förbjuda sådana ekipage med hjälp av andra skyltar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -