Två upplänningar och en värmlänning

Startat av Ersa, 02 augusti 2009, 01:48:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Två rätt olika upplänningar som tar varsin norrgående europaväg till varsin del av landskapet. Inte för att klanka ner på Busslink Norrtälje, men många hade nog hellre sett vagnar av lite nyare årsmodell på Kapellskärstrafiken. Helst helvita med Viking Line-loggan på sidan precis som alla andra åkare som kör för rederiet i fråga har. T.ex Blåklintsbuss och Björcks.

Som vän av merutnyttjning blir man glad över att se vanliga länshuvudmannabussar är så välutrustade och rymliga att de är i samma klass som Expressens vagnar, och därför lätt kan sättas in att förstärka en Expresslinje. Om nu inte 49xx-serien hade fallit för miljözonsåldern hade jag gärna sett dem UL-gula och hoppa in på Expressen lite då och då. Men nog skulle jag kunna leva med att köra nån UL-gul f.d Kalmar-9700 på 899:an nån dag. :)

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 02 augusti 2009, 01:48:28 AM

Hupp!
Saknar både Busslink 8190 och 8196 på bild, har fotat alla andra däremellan.
Blir alltid lite extra glad när jag ser en värmlänning utanför det vanliga arbetsområdet.  :) :D :) :D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ulf Berlin

Citat från: Verspieder skrivet 02 augusti 2009, 01:48:28 AM

Trevligt.
När jag fick den på bild 28 juli hade den"glömt"888 i dest.skylten.
Då gick den inte som förstärkning utan endast denna gick på 18.50-turen till Karlstad.
Det måste vara rätt ovanligt att köra"endast" en länslackad på en SWEX-linje?/Ulf

Martin Maltkvist

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 augusti 2009, 02:33:44 AM
Trevligt.
När jag fick den på bild 28 juli hade den"glömt"888 i dest.skylten.
Då gick den inte som förstärkning utan endast denna gick på 18.50-turen till Karlstad.
Det måste vara rätt ovanligt att köra"endast" en länslackad på en SWEX-linje?/Ulf
Är då denna utrustad med ändamålsenlig biljettmaskin eller hade de räknat med att ingen skulle behöva köpa biljett ombord?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 augusti 2009, 02:41:06 AM
Är då denna utrustad med ändamålsenlig biljettmaskin eller hade de räknat med att ingen skulle behöva köpa biljett ombord?

Man kan sköta allt manuellt om man är tvungen.

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 02 augusti 2009, 03:09:49 AM
Man kan sköta allt manuellt om man är tvungen.
Närmast tänkte jag på de som med kort betalar sin biljett på t.ex 5837, kan sådant skötas manuellt?

Hälsningar
/Martin

homer

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 augusti 2009, 12:32:39 PM
Närmast tänkte jag på de som med kort betalar sin biljett på t.ex 5837, kan sådant skötas manuellt?

eftersom swebus express ofta tar in externa bussar är de självklart något man har färdiga rutiner för...