Huvudmeny

Folktom stor terminal

Startat av Ersa, 01 augusti 2009, 23:23:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jonas a

Citat från: Svemicke skrivet 04 augusti 2009, 00:44:12 AM
Innebär det att Dalhem numera har direktförbindelse med Rönnowska skolan och att Väla äntligen fått annat än 202 och 204 att välja på? Visserligen hade jag direktförbindelse från Slottsvången till Väla då jag bodde i stan, men förundrades över varför det inte gick stadsbussar till stans (och då Skånes största) köpcenter.

Knutpunkten är en jäkligt smart lösning och väl den första i landet? Men ur stadsbussperspektiv är den malplacerad då det egentliga stadsbusstråket är på Söder och vissa linjer fick väl göra omvägen om Knutan och vända bara för att sedan gå upp Trädgårdsgatan igen? Sexan var väl en sådan linje medan den då nytillkomne åttan struntade helt i Knutpunkten utan svängde vänster direkt in på Södergatan från Bergaliden.


Ja 1an går Dalhem - Ättekulla via rönnovska.

6an och 93an avgår inne på Knutan, resten slåss ute på Järnvägsgatan.

Har dålig koll egentligen, åker mest 2an.

Svemicke

Citat från: jonas a skrivet 04 augusti 2009, 00:57:50 AM

Ja 1an går Dalhem - Ättekulla via rönnovska.

6an och 93an avgår inne på Knutan, resten slåss ute på Järnvägsgatan.

Har dålig koll egentligen, åker mest 2an.

Ettan gick på min tid mellan Råå/Pålstorp och Västra Berga och tvåan gick mellan Raus Södra och Dalhem. Dalhem hade då även trean som gick till Humlegården. 1996 (tror jag) tillkom linje 8 som ett kompliment till ettan, men den tog inte omvägen via Knutan från Triangeln (som var slutdestination i den änden) utan gick upp Bergaliden och sedan Rektorsgatan till Stattena.

Undrar om det inte var tvåan på den tiden som gick över Ättekulla.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

jonas a

Citat från: Svemicke skrivet 04 augusti 2009, 01:08:14 AM
Ettan gick på min tid mellan Råå/Pålstorp och Västra Berga och tvåan gick mellan Raus Södra och Dalhem. Dalhem hade då även trean som gick till Humlegården. 1996 (tror jag) tillkom linje 8 som ett kompliment till ettan, men den tog inte omvägen via Knutan från Triangeln (som var slutdestination i den änden) utan gick upp Bergaliden och sedan Rektorsgatan till Stattena.

Undrar om det inte var tvåan på den tiden som gick över Ättekulla.


Finns linjekartor här:
http://www.skanetrafiken.se/templates/FileListing.aspx?id=4361&epslanguage=SV

Möllers

Då är Centalen bättre i Malmö än knutan tycker jag.

Svemicke

Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 augusti 2009, 01:23:23 AM
Då är Centalen bättre i Malmö än knutan tycker jag.

På vilket sätt?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Thomas Hansen

Citat från: Svemicke skrivet 04 augusti 2009, 01:08:14 AM
Ettan gick på min tid mellan Råå/Pålstorp och Västra Berga och tvåan gick mellan Raus Södra och Dalhem. Dalhem hade då även trean som gick till Humlegården. 1996 (tror jag) tillkom linje 8 som ett kompliment till ettan, men den tog inte omvägen via Knutan från Triangeln (som var slutdestination i den änden) utan gick upp Bergaliden och sedan Rektorsgatan till Stattena.

Undrar om det inte var tvåan på den tiden som gick över Ättekulla.

Swebus lade om just detta under sin tid som trafikutövare,så att dagens 2:a går Ödåkra-Ättekulla via motorvägen och 1:an Dalhem-Råå/Ättekulla. Pålstorp får nu "nöja" sig med 219.

Passar på att länka till artikeln på Wikipedia(som jag bland annat varit med att uppdatera) om Helsingborgs Stadstrafik http://sv.wikipedia.org/wiki/Helsingborgs_stadstrafik

Thomas Hansen

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 augusti 2009, 19:42:10 PM
"Sen 20 minuter" kan leda till missförstånd. Är den tid som anges den då bussen beräknas komma med hänsyn till förseningen eller är det den tid då bussen skulle ha kommit om den inte varit försenad.
Fast detta sätt att skriva används till exempel vid Nisse-terminalen i Göteborg så det torde väl inte vara helt obegripligt. Man kan väl säga att för den som åker med samma buss varje dag är det lättare att uppfatta om det står "sen x minuter" medan det för den som åker sällan är lättare om det står "Ny tid".  



Fast jag såg i går att även Nisse-terminalen nu ändrat till "Ny tid".

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2009, 09:36:23 AM
Fast jag såg i går att även Nisse-terminalen nu ändrat till "Ny tid".

Hm, det var minsann bättre förr  :-\;)