En gammal "Mölndals Bussarna"

Startat av Janne Rickman, 31 juli 2009, 20:43:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Jag kommer också att tänka på Evalds. Men Mölndalsbussarna (Mölndals kommun) hade också några bussar som var prototyper för en lokalvagn som byggdes av Ajokki. Men troligen var det en Evalds buss som gick på linjer före linjeomläggningen vid Balltorp. 

Fredrik Thurfjell

Nog är det en Evalds alltid. Skymtar väl dessutom ett s på bortre hörnan av fronten.

Dessa har man åkt ett otal gånger mellan Balltorp och skolan på den tiden man var i den åldern (dvs andra halvan av 1990-talet). Den gick då på 707, som väl var den enda linje Evalds hade som gick i norra delen av mölndals kommun, som hade sträckningen Balltorp (varv runt bostadsområdet)-Mölndal station-Sörgårdsskolan (vid kommungränsen mot Göteborg). Övriga 70x kördes ju av Linjebuss och 71x/72x kördes av Kålleredsbussarna.

Peter Öden

Hej !

Bussen torde väl vara fd. LNX 885 Scania K 82 CL.

Mvh Peter Ö

S Svensson

Citat från: Fredrik Thurfjell skrivet 31 juli 2009, 23:20:09 PM
Nog är det en Evalds alltid. Skymtar väl dessutom ett s på bortre hörnan av fronten.

Dessa har man åkt ett otal gånger mellan Balltorp och skolan på den tiden man var i den åldern (dvs andra halvan av 1990-talet). Den gick då på 707, som väl var den enda linje Evalds hade som gick i norra delen av mölndals kommun, som hade sträckningen Balltorp (varv runt bostadsområdet)-Mölndal station-Sörgårdsskolan (vid kommungränsen mot Göteborg). Övriga 70x kördes ju av Linjebuss och 71x/72x kördes av Kålleredsbussarna.
Evalds tror jag startade 1968 köra en linje som sträckte sig från Mölndals bro till Kroksslätt via Mölndalsvägen. Alltså en linje som senare ersattes av linje 705. Evalds flyttade sin trafik då till Balltorp. Jag kommer ihåg linjeomläggningarna i Mölndal. Det har varit flera. Kan det vara i samma  tid som SJ linje 12 lades ned?