Huvudmeny

En dum fråga...

Startat av Martin J, 30 juli 2009, 21:20:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin J

Det här är kanske en dum fråga men undrar vad littera innebär. Kanske någon som skulle vilja förklara.
Tackar på förhand
                         /Martin

JAB

Wikipedia är en strålande källa till upplysning, i alla fall i detta ämne.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Littera

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin J skrivet 30 juli 2009, 21:20:52 PM
Det här är kanske en dum fråga men undrar vad littera innebär. Kanske någon som skulle vilja förklara.
Tackar på förhand
                         /Martin

Dumma frågor finns inte men väl dumma svar. Jag hoppas detta in skall kvala in bland de senare.
Littera betyder egentligen bokstav(sbeteckning). Men i bussammanhang har den bestått av en bokstav och en siffra. Littera - eller kort och gott litt - tror jag inte används av något bussbolag i dag men på sin tid använde i varje fall SL, Göteborgs Spårvägar, Malmö Lokaltrafik och Uppsalabuss sådana för att beteckna olika bussmodeller.
Vid SL bestod littera för dieselbussar av bokstaven H och en siffra. Varför just H är höljt i dunkel för mig men A var spårvagnar, B släpvagnar till spårvagn, C tunnelbanevagnar (dessa beteckningar används än i dag) och F var trådbussar. I Göteborg använde man B för buss och M för spårvagn. Det första är logiskt, det andra står troligen för motorvagn eftersom S betecknade släpvagn. I Malmö och Uppsala användes V för att beteckna Volvo och S för Scania(-Vabis).
Till bokstaven fogades en eller flera siffror, t ex vid SL H1 (Volvo B58 Säffle), H22 (Volvo B10M Säffle ledbuss) eller H101 (tresiffriga littera användes för experimentvagnar). På samma sätt gjorde man i de övriga städerna. I Stockholm användes siffrorna inte helt löpande utan man gjorde hopp och började också om på 1. I de övriga tre städerna användes de löpande, så ju högre nummer ju nyare buss.

Martin J

Så man kan säga att det är bussbolagets egna modellbeteckning?
När slutade man med detta begrepp?

Tackar Staffan för en utförlig förklaring och hoppas att jag förstått det hela rätt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin J skrivet 30 juli 2009, 21:51:03 PM
Så man kan säga att det är bussbolagets egna modellbeteckning?
När slutade man med detta begrepp?

I Stockholm var det väl när Busslink tog över år 2000. De ärvde litterabeteckningarna från gamla SL Buss men jag tror aldrig att deras nyanskaffningar fick någon littera.
När de försvann i Göteborg vet jag inte. I Uppsala försvann det väl senast när Uppsalabuss ombildades till en beställarorganisation och Gamla Uppsala Buss blev trafikutövareföretag. I Malmö försvann det senast från 1994 när Linjebuss tog över Malmö Lokaltrafik.

Tommy E

Jag kan bidra med en bild på en H9-skylt som sitter kvar i Busslink 4425. Fotades den 22 juli 2009.

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se