Huvudmeny

BJ Trafik AB

Startat av S Svensson, 30 juli 2009, 15:20:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

INTE gamla BJ utan nytt namn på äldre företag. Alltså Grunds i Hedekas. Vilket fordonsnummer och vilka bussar ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 juli 2009, 15:20:16 PM
INTE gamla BJ utan nytt namn på äldre företag. Alltså Grunds i Hedekas. Vilket fordonsnummer och vilka bussar ?

De har två bussar vad jag vet: 
SLF 223 Setra S315HD 2002, fd B.G:s Busstrafik, Hedekas
BKU 459 Scania LK280 OmniExpress 2008
Bolagets namn är BJ Trafik AB. Företrädarens namn är väl just B.G:s Busstrafik. Alltså inte att förväxla med Grunds i Färgelanda, även om det är samma släkt.

Bussmicke

När bytte B.G:s Busstrafik namn?
Var nte så länge sedan jag fotade en buss vid namn B.G:s Busstrafik
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2009, 21:03:04 PM
När bytte B.G:s Busstrafik namn?
Var nte så länge sedan jag fotade en buss vid namn B.G:s Busstrafik

BG:s Busstrafik har inte bytt namn. Däremot har linjetrafiken överlåtits till BJ Trafik AB(tidigare Hedekas Taxitrafik AB). Utöver de bussar Staffan nämner har även Iveco:na XMZ781 och XNX648 funnits hos BJ Trafik. Den förstnämnda bjuds dock ut av ALAB varför den förmodligen bytts eller ska bytas mot en Autosan.

/GL

S Svensson

Tack! Tack !
Om jag inte missförstått det hela så tog BG:s över linjen Färgelanda-Hedekas från Gerhard Grund medan Ingvar Grund tog över
Färgelanda-Vänersborg. Den förstnämnda upphörde trafiken på och den senare tog GDG över och överlät till SJ. Sommaren 1989 slutade Ingvar Grund  vid SJ och förvärvade ett företag i Högsäter.Fö en gång ULB ägd fö. Ingvar Grund,IG Buss kör linjen (Färgelanda)-Ed,dvs bakvägen till Ed. Underentreprenör till Orusttrafiken. BG:s Busstrafik körde linjen 835 Hedekas-Munkedal åt Buss i Väst AB och var de senare åren aktieägare till BiV. I tidtabellen för Bohuslän sommaren 2009 anges fortfarande BG:s busstrafik som trafikutövare. I företag som är delägare till Buss i Väst AB anges BJ Trafik AB. Sedan tittade jag på Eniro efter delägare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 juli 2009, 21:40:19 PM
Tack! Tack !
Om jag inte missförstått det hela så tog BG:s över linjen Färgelanda-Hedekas från Gerhard Grund medan Ingvar Grund tog över
Färgelanda-Vänersborg.

Jag hittade en uppgift om att Gerhard och Ingvar var bröder.