Huvudmeny

Froggy Tours - QUAQUA

Startat av Jonatan, 10 augusti 2007, 19:21:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan

Denna buss från Froggy Tours stötte jag på i Frihamnen idag. Vet inte riktigt vad jag ska tycka... den är ju inte direkt stilren men är den ful eller snygg, vad tycker ni? Jag undrar hur bra företagets image fungerar, tycker det ger ett lite oseriöst intryck men man blir ju glad av att se den och regplåten passar ju bussen i alla fall.

Annars det en maffig buss, Neoplan Megaliner. Hur vanligt är det med boggi i fram? (Kallas det förresten boggi med två styrande framaxlar?)

Trevlig helg allihop / Jonatan

Niclas Rosenius

Hej!

När det gäller 4-axl bussar med såkallad boogie ifram är det inte så vanligt. Vet att det finns nåt märke till som byggt det här i Europa, men kommer ej ihåg vilket.

Men däremot i Brasilien finns det en hel del 4-axl bussar som går mellan städerna. Bla annat Scania bygger sånna där borta.

Neoplan har byggt ca 165-170 st Megaliner/MegaSpace.

//Niclas

Peter Elmheden

Den verkar ha tappat svansen.

Ante

Citat från: Peter Elmheden skrivet 10 augusti 2007, 19:51:39 PM

"Ej öron, ej öron, ej svansar hava de" :D
Det sistnämnda stämmer i allafall ::)

/A

Niclas Rosenius

Citat från: Peter Elmheden skrivet 10 augusti 2007, 19:51:39 PM

Träffade på denna buss tidigare i sommar här i Uppsala och pratade med ägaren själv som talade om att han fått påhälsning bakifrån av en bil, där av skadorna.

//Niclas

homer

Froogy tours ägs av Janne åkerstrand, som tidigare hade Åkerstrands bussar, tror dom gick i konken nån gång tidigt 90 tal
företaget är idag lokaliserat på Värmdö, man har två bussar med tillhörande släp. Man kör Charter till Spanien

Fredde

Jo, man brukar möta denna vagn på Stavsnäsvägen ibland. Ganska maffig buss ..

/Fredde

Magne

Bussen ser kanskje litt spesiell ut, men jeg syns bussen er litt morsom! Neoplan er det busselskapet som virkelig har turt å satse og prøve opp igjennom tidene. Alt fra tur-leddbuss, leddbuss med 2 egt, og denne, 4 akslingen dobbeldekker. En ting skal være helt sikkert, og det er at innvendig er den helt fantastisk! Jeg reiste med denne bussen for snart 6 år tilbake. Jeg hadde vært i Spania med et svensk busselskap som het / heter Edvarssson. (Finnes dette ennå?)  Den eldgamle VanHool bussen vår tok fyr i Lyon, så der stod vi... Plutselig kom det en stor blå, svensk doning forbi. Denne hadde plass til oss, og bussen var nettopp, Froggy! Innvendig var det 90 cm. mellom setene, noe som gjorde bussreise til et nytt eventyr å være med på. Støymessig var den også veldig rolig! Jeg likte bussen:)