Västtrafik KO-anmält för pantavgiften på kort

Startat av ch, 30 juli 2009, 14:54:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


M


Björn Ax

Herregud vad folk inte har bättre saker för sig.

Vi i uppsala tar ju också ut en pant på 75kr för våra kort på stadstrafiken. Vi har gjort det så länge jag kan minnas iaf.
Ingen som klagat här vad jag vet.

IngemarJ

Om detta system fälls skall det bli intressant att se om KO posterar ut personal på fordonen och lyfter av passageraren när hans konto är tomt.

Hälsar

Ingemar

Richard

Vad sjutton är pant på ett värdekort för någonting?
Har aldrig hört talas om det innan, finns det på många ställen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard skrivet 30 juli 2009, 17:46:46 PM
Vad sjutton är pant på ett värdekort för någonting?
Har aldrig hört talas om det innan, finns det på många ställen?

Man får betala 100 kronor i pant för att få ut sitt Västtrafik-kort. Detta kan sedan användes som värdekort eller som peridkort beroende på hur man laddar det. Panten är till för att täcka underskott om man åker längre än man har pengar på kortet. Som alltid när det gäller pant får man tillbaka den när man återlämnar kortet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Pant (50 kr?) har det varit på Luleå Lokaltrafiks kort ända sedan de införde kontaktlösa kort någon gång under andra halvan av 1990-talet. De pengarna har, såvitt jag vet, ingen funktion som "reservpengar" utan finns till för att folk ska vara rädda om sina kort. Tillverkningskostnaden lär väl inte vara 50 kr per kort, men i alla fall...

Anders

Jonas

Citat från: Anders Noren skrivet 30 juli 2009, 22:39:22 PM
Pant (50 kr?) har det varit på Luleå Lokaltrafiks kort ända sedan de införde kontaktlösa kort någon gång under andra halvan av 1990-talet. De pengarna har, såvitt jag vet, ingen funktion som "reservpengar" utan finns till för att folk ska vara rädda om sina kort. Tillverkningskostnaden lär väl inte vara 50 kr per kort, men i alla fall...

Anders

Tanken är väl densamma i Uppsala.
Det ska väl ses lite som att du som kund "lånar" ett kort som du sedan laddar som ett värdekort, månadskort eller årskort.
När du sedan inte är i behov av kortet längre lämnar du tillbaka det och får tillbaka "panten".

yngrot

Det är väl bra med pant på alla kört då slipper man ju de som alltid ska ha nya kort varje laddning. Synd Västtrafik inte införde de på alla kort
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Patrik Sandström

Citat från: Anders Noren skrivet 30 juli 2009, 22:39:22 PM
Pant (50 kr?) har det varit på Luleå Lokaltrafiks kort ända sedan de införde kontaktlösa kort någon gång under andra halvan av 1990-talet. De pengarna har, såvitt jag vet, ingen funktion som "reservpengar" utan finns till för att folk ska vara rädda om sina kort. Tillverkningskostnaden lär väl inte vara 50 kr per kort, men i alla fall...

Anders

Ja så var det undertiden vi hade gamla biljettsystemet (Busscom) , men korten var dyrare än så då de kostade ca 75kr/st i inköp.
Därför var det bra om folk lämnade tillbaka dem när de använt kortet färdigt.

//Patrik

Nu med nya biljettsystemet (Fara) så får var och en köpa sitt busskort för 50kr och då äger kunden sitt kort , vi köper alltså inte tillbaka något kort utan kunden får själv försöka sälja det åt någon kompis eller liknande.

Så fungerar det även på Länstrafiken i Norrbottens bussar.

IngemarJ

Förhoppningsvis dröjer det inte allt för många år in i nästa decennium innan  fördelarna med de nya korten börjar skina igenom, då bör detta ylande komma att upphöra. Planen är ju att "pengabiten" av kortets funktion skall funka över hela landet.

Hälsar

Ingemar

Jonas1968

Citat från: Richard skrivet 30 juli 2009, 17:46:46 PM
Vad sjutton är pant på ett värdekort för någonting?
Har aldrig hört talas om det innan, finns det på många ställen?
Panten finns ifall det skulle saknas tillräckligt med pengar för att betala resan. Det funkar så att man checkar in med kortet när man kliver på och checkar ut när man kliver av. Det betyder ju att apparaten inte kan veta om pengarna räcker när man kliver på bussen eller tåget för apparaten vet ju då inte om du skall kliva av i Sävenäs eller åka med ända ut till Alingsås. Först vid avstigning vet ju apparaten detta och då är det ju försent att neka resan ifall dom pengar som du laddat på inte räcker och skulle dom pengarna inte räcka så dras resten från panten.

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 31 juli 2009, 00:13:27 AM
Det är väl bra med pant på alla kört då slipper man ju de som alltid ska ha nya kort varje laddning. Synd Västtrafik inte införde de på alla kort

Klart det ska vara pant på alla typer av chipkort, annars är det ju lätt att räkna ut att tomma chipkort skulle ligga i drivor runtom städerna, på samma sätt som folk kastar SL-tidtabeller runtom sig i Stockholm idag. Men uppåt 100 kr känns lite väl saftigt. I Norrbotten och Västernorrland tar man 50 kr i pant. Har för mig att det är lägre pant i Västerbotten och Jämtland, tror det är 30 kr men är lite osäker. De har iaf ingen information om pantavgiften på sina hemsidor.

Trots att pantavgiften var låg i Umeå hände det ofta att folk vägrade köpa kort pga de inte ville betala panten, och istället åkte på enkelbiljetter dagarna i ända. Men så blir det ju när enkelbiljetterna är för billiga i förhållande till kortpriserna.

Janne B

Pendlarkortet Mälardalen betalade jag 30:- i pant för. Konstigt att SL delar ur Access-kortet hej vilt.

/Janne Brink

Richard

Ja det må jag säga nu så ska man alltså betala för att kunna betala för att åka buss, ja det är ju ett fantastiskt system.
Ska se om Hallandstrafiken kommer att ta pant på korten nu när systemet införs i höst, ska se då om jag tvingas att betala för att kunna betala för att åka.

Lite ironiskt ;D