Huvudmeny

Sunne, Kil [Bilder]

Startat av JW, 30 juli 2009, 13:52:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 05 augusti 2009, 01:15:17 AM
Precis, men 5000 var väl en typbeteckning av Säffle och inte av Volvo? Precis som med Säffle 2000 som väl kom redan 1991? Då ägdes väl Säffle av Volvo, men var väl så pass fristående att man inte kallade bussarna för helbyggen? Det var en Volvo B10M med Säfflekaross.

Har för mig att bussarna kallades Volvo 5000 (precis som den polska motsvarigheten kallades 7000) mot slutet av produktionstiden. Därmed inte sagt att de inte hette Säffle 5000 innan. Det är rent av mycket möjligt med hänvisning till din motivering som jag köper rakt av.

Svemicke

Citat från: Johan B skrivet 05 augusti 2009, 17:53:08 PM
Har för mig att bussarna kallades Volvo 5000 (precis som den polska motsvarigheten kallades 7000) mot slutet av produktionstiden. Därmed inte sagt att de inte hette Säffle 5000 innan. Det är rent av mycket möjligt med hänvisning till din motivering som jag köper rakt av.
Eftersom Volvo 5000 väl gjorde sitt intåg 1995 så tror jag att 5000 var Säffles beteckning. B10L-chassiet fanns ju även med Carruskaross men dessa hade ingen beteckning utöver Carrus City. Det var väl först 2002 som 8500 och 8700 började dyka upp, men jag har för mig att Säffles 5000-kaross gick med i Volvos moellsortiment och bytte namn till Volvo 5000. Den fortsatte väl att tillverkas fram till 2003?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Svemicke skrivet 07 augusti 2009, 09:32:55 AM
Eftersom Volvo 5000 väl gjorde sitt intåg 1995 så tror jag att 5000 var Säffles beteckning. B10L-chassiet fanns ju även med Carruskaross men dessa hade ingen beteckning utöver Carrus City. Det var väl först 2002 som 8500 och 8700 började dyka upp, men jag har för mig att Säffles 5000-kaross gick med i Volvos moellsortiment och bytte namn till Volvo 5000. Den fortsatte väl att tillverkas fram till 2003?
Tom -05 vill jag bestämt minnas, ett gäng gasleder i Stockholms innerstad lär vara runt 4 år gamla om jag inte minns helt fel.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 augusti 2009, 23:39:03 PM
Tom -05 vill jag bestämt minnas, ett gäng gasleder i Stockholms innerstad lär vara runt 4 år gamla om jag inte minns helt fel.

Stämmer. Ett gäng B10LA CNG med nämnda kaross som Busslink har är från 2005.