Vilken var absolut sista SJ-bussen?

Startat av Niklas Bygdestam, 29 juli 2009, 17:51:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Vilken buss var den absolut sista SJ-bussen? Alltså den absolut sista buss som levererades med SJ-märkning? Antar att den inte fick bära sitt SJ-märke speciellt länge. Men vet någon vilken buss detta var? Kanske finns det bild på denna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 juli 2009, 17:51:06 PM
Vilken buss var den absolut sista SJ-bussen? Alltså den absolut sista buss som levererades med SJ-märkning? Antar att den inte fick bära sitt SJ-märke speciellt länge. Men vet någon vilken buss detta var? Kanske finns det bild på denna?

3163 bör ligga bra tillhands eftersom den var lackad i SJ/UL-lack medan systervagnen 3164 var lackad i Swebus/UL-lack.

/Janne

Stefan P

Hej

Jag spinner vidare på tråden vilken var den sista GDG bussen innan gick ihop med SJ och bildade Swebus?
Gärna bild?

mvh Stefan P

Ulf Fernestad

Citat från: Stefan P skrivet 29 juli 2009, 18:21:31 PM
Hej

Jag spinner vidare på tråden vilken var den sista GDG bussen innan gick ihop med SJ och bildade Swebus?
Gärna bild?

mvh Stefan P
GDG 1033 OHR 558 1990 Vo B10M-70B Alpus 260SR, nästa buss blev
Swe 0551 OFX 679 1990 Vo B10M-65  Alpus 260SR. går säkert att diskutera när brytningen blev

Stefan P

Walter

3188 anses väl vara den sista SJ-Bussen, dock vet jag inte om det var den sista som beställdes av SJ eller den sista som levererades i SJ-färger? Den sattesi trafik först 91-03-11 så den kan inte ha levererats till SJ då Swebusbildades innan dess.

Det finns ju ett antal vagnar som beställdes av SJ och GDG men som levererades till Swebus.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 29 juli 2009, 18:55:43 PM
GDG 1033 OHR 558 1990 Vo B10M-70B Alpus 260SR, nästa buss blev
Swe 0551 OFX 679 1990 Vo B10M-65  Alpus 260SR. går säkert att diskutera när brytningen blev

Hur tänker du här? Det finns ju ett antal vagnar som har första trafikdag mellan dessa bussar? Säffle-bofggierna 1028-1031 t.ex som kom i trafik januari 1990. Eller tänker du på i vilklen ordning de beställdes?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Rådeström

Citat från: Walter skrivet 30 juli 2009, 08:15:39 AM
3188 anses väl vara den sista SJ-Bussen, dock vet jag inte om det var den sista som beställdes av SJ eller den sista som levererades i SJ-färger? Den sattesi trafik först 91-03-11 så den kan inte ha levererats till SJ då Swebusbildades innan dess.

Det finns ju ett antal vagnar som beställdes av SJ och GDG men som levererades till Swebus.

3188 är den sista bussen som levererades till SJ. Färgerna var redan då länsbolagsmässiga på vissa håll i landet.
//Uffe

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 juli 2009, 18:51:07 PM
3188 är den sista bussen som levererades till SJ. Färgerna var redan då länsbolagsmässiga på vissa håll i landet.
//Uffe

3188 hamnade i Borås (Ulricehamn) och den var redan vid leveransen lackerad i Älvsborgstrafikens färger.
Men när införde Swebus sin nya färgsättning? Vill minnas att det var ett par år efter det de bildats. Så rimligen borde det ha levererats några bussar till Swebus som inte var länslackade. Hade dessa SJ:s färger?

Ulf Fernestad

Citat från: Walter skrivet 30 juli 2009, 08:18:33 AM
Hur tänker du här? Det finns ju ett antal vagnar som har första trafikdag mellan dessa bussar? Säffle-bofggierna 1028-1031 t.ex som kom i trafik januari 1990. Eller tänker du på i vilklen ordning de beställdes?
Det enklaste man kan göra¨är att ta int.nr. och utgå ifrån det, vill man vara exact så får man sätta sig ned titta igenom viken av dessa bussar var sist ut oavsett kronologisk ordning. Ska man vara petig så så kanske det är ett fordon som kom i trafik i december månad -89 då ändå GDG var GDG och inte swebus, men som jag skrev i slutet av förra inlägget så går det att diskutera detta fram och tillbaka
mvh Fernestad

Peter Rost

Då var Swebus 2851 SJ-orange som ny?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 30 juli 2009, 19:20:28 PM
Det enklaste man kan göra¨är att ta int.nr. och utgå ifrån det, vill man vara exact så får man sätta sig ned titta igenom viken av dessa bussar var sist ut oavsett kronologisk ordning. Ska man vara petig så så kanske det är ett fordon som kom i trafik i december månad -89 då ändå GDG var GDG och inte swebus, men som jag skrev i slutet av förra inlägget så går det att diskutera detta fram och tillbaka
mvh Fernestad

Först får man väl reda ut om man menar den sista buss som beställdes av SJ Buss respektive GDG eller menar den sista buss som levererades till dem medan de ännu hade kvar de gamla namnen. Men det var väl så att SJ Buss och GDG inte blev Swebus över en natt utan det skedde successivt och namnet Swebus kan sägas ha införts retroaktivt. Våren 1990 var det fortfarande SJ Buss som gällde gentemot kunderna.

S Svensson

Jag har ju gått igenom de olika bolagen som ingick i Swebus. Det blir då inte helt enkelt . SJ Invest AB tog över bussar och köpte nya redan 1985.
Dock anses det vara så att den buss som beställdes av affärsverket SJ och levererades till affärsverket SJ anges till 3188 (som Ulf R anger,ursprungen forskad fram av Ulf kaspar).
Svårigheten att ange beror också på att GDG Biltrafik AB namnändrades till Swebus. Så det nybildades inte.

1896

Det var i alla fall Yvonne Wild på Surahammars trafik som kom på namnet SWEBUS, när hon skulle marknadsföra sina utlandsresor.

S Svensson

Mycket riktigt,ja. Men ett men. Det är en för kortning för Svenska Bussresebyrån som Surahammars ägde.Ungefär samma som SLAB blev Svelast 1 jan 1970 /Svenska lastbils ab).
Sedan skall väl påpekas att svenska staten tog över företaget genom GDG Biltrafik AB.Surahammars alltså.
Men nu har vi hamnat långt ifrån bildandet av Swebus såsom vi känner det. Likaså långt i från vilken då den sista bussen var.
Sedan så är det inte alltid lätt. Jag har skrivit om detta tidigare. Och utforskat det hela. Men det är lite problem att ta åt sig.